Euro VI standard

VOZNI PARK BIT ĆE NAM JOŠ STARIJI Tržište će uskoro preplaviti rabljeni automobili iz Njemačke

Bojana Mrvoš Pavić

Tržište bi mogla preplaviti rabljena vozila iz Njemačke / Foto REUTERS

Tržište bi mogla preplaviti rabljena vozila iz Njemačke / Foto REUTERS

Hrvatska bi trebala inzistirati na zabrani uvoza vozila ispod Euro V standarda, smatra Škrlec, dodajući kako će zabrana utjecati i na naša vozila, pa tako i autobuse, koji putuju u njemačke gradove



ZAGREB – ema sumnje da će dio od oko devet milijuna njemačkih starijih »dizelaša« nakon odluke tamošnjeg Saveznog upravnog suda završiti i na hrvatskom tržištu rabljenih automobila – smatra hrvatski europarlamentarni zastupnik Davor Škrlec nakon što je njemački Savezni upravni sud donio odluku prema kojem zagađeni gradovi u Njemačkoj mogu, štoviše potiče ih, uvesti zabranu vožnje automobilima i drugim vozilima norme niže od Euro VI.


Gradovima, prvenstveno Stuttgartu i Düsseldorfu kao najzagađenijima, sud je dao i prijelazni rok pa bi dizelaši ispod norme Euro IV trebali biti zabranjeni kroz nekoliko mjeseci, a oni s normom Euro V ne prije rujna iduće godine. Za početak, zabrana će se moći odnositi samo na prometovanje nekim cestama u gradovima, i/ili u razdobljima kad je zagađenje previsoko, dok je moguće rješenje i uvođenje besplatnog javnog gradskog prijevoza. U Njemačkoj je na cestama oko 15 milijuna dizelskih automobila, od čega oko šest milijuna zadovoljava najviši, Euro VI standard, a većina od devet milijuna je ispod te norme. Pored toga, još je nekoliko milijuna kamiona, autobusa i drugih vrsta vozila koja koriste dizel, i na koje će se odnositi zabrana.


Zabrana uvoza


To znači da će se njemački građani već sada početi rješavati automobila i drugih vozila koja više neće moći u gradove, i kojima će cijena na tržištu, pa tako i kod nas, pasti.




– Hrvatska bi trebala inzistirati na zabrani uvoza vozila ispod Euro V standarda, smatra Škrlec, dodajući kako će zabrana utjecati i na naša vozila, pa tako i autobuse koji putuju u njemačke gradove. Bez naljepnice koja potvrđuje Euro VI normu, kaže Škrlec, već se sad ne može voziti nekim dijelovima Münchena, gdje naplaćuju visoke kazne zatekne li policija vozilo bez naljepnice na cesti.


Budući da Hrvatska ima vrlo stari vozni park, od prosječnih 13 godina, njemačke odluke će se sigurno negativno odraziti na nas, smatra prof. dr. sc. Jasna Golubić s Katedre za ekologiju u prometu na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu.



Kako se neslužbeno može čuti, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike razmišlja o uvođenju subvencija za prijelaz taxi-voznih parkova u velikim gradovima na električni ili hibridni pogon. Poticaji bi, ideja je, išli preko Fonda za energetsku učinkovitost i zaštitu okoliša, ali bi dio subvencija, moguće je, pokrivali i gradovi – Zagreb, Rijeka, Osijek i Split.



– Država bi trebala reagirati zabranom Euro III vozila, kako ne bismo dodatno pogoršali stari vozni park. Jednako tako, odlučno treba krenuti prema alternativi – autoplinu. Postoji mogućnost ugradnje autoplina (UNP-a) u vozila koja imaju EURO I, II i III normu, dakle u oko 40.000 vozila u Hrvatskoj. UNP je alternativno gorivo s nizom ekoloških prednosti, koje i mi proizvodimo, i koje treba naći mjesto u energetskom miksu u cestovnom prometu. Također, nemamo niti jedne punionice UPP-a, ukapljenog prirodnog plina, koji jedini može zamijeniti dizel u teretnim vozilima. To je energent koji je moguće u bilo kojem omjeru miješati s ukapljenim metanom dobivenim iz elektrane na biomasu te na taj način integrirati obnovljivi izvor energije u transportni sektor – pojašnjava prof. Golubić.


Njemačka odluka će utjecati i na naše prijevoznike – dodatno će zakomplicirati situaciju turističkim autobusima koji će morati parkirati dalje od centra, zaključuje.


Stari vozni park


Njezin kolega s Fakulteta, prof. dr. sc. Željko Marušić, smatra, s druge strane, kako će dolazak njemačkih rabljenih vozila popraviti »krvnu sliku« na našim cestama jer će pomladiti stari vozni park. Ta su njemačka rabljena vozila dvostruko mlađa, napominje, pa će biti i manje CO2. Onima koji namjeravaju kupiti automobil Marušić savjetuje da pričekaju da prođe prvi val jer će cijene, uvjeren je, najniže biti u prvom kvartalu iduće godine. Onima koji, pak, namjeravaju kupovati autobuse, kamione i slično, savjetuje da, ako prometuju samo u Hrvatskoj, kupe normu Euro V, a za prijevoz u inozemstvu isključivo vozilo norme Euro VI.