Alarmantno

VOZAČI, PAMET U GLAVU Crni niz smrti na dva kotača počinje u proljeće

Vanja Vesić

Foto D. Škomrlj

Foto D. Škomrlj

MUP upozorava vozače motorkotača da defenzivnom vožnjom i promišljanjem, u prvom redu o sebi samima, ali i sigurnosti drugih sudionika u prometu, pomognu da svako putovanje završi sretno



ZAGREB Samo u proteklih nekoliko dana poginulo je čak osmero vozača motorkotača i njihovih suvozača na domaćim prometnicima, priopćio je MUP u otvorenom pismu ljubiteljima motocikla i mopeda. Glavni je uzrok tragedija – prevelika brzina.


U cijeloj prošloj godini smrtno je stradalo 50 osoba na motociklu i mopedu, iz čega proizlazi da je samo proteklog tjedna premašena brojka od 15 posto svih poginulih u ovoj kategoriji vozila tijekom 2017.godine. Nažalost, crni niz smrti na prometnicama ponavlja se iz godine u godinu s dolaskom toplijih mjeseci, kada ljubitelji dva kotača masovnije izlaze na ceste i zbog vlastite nepažnje izlažu pogibelji sebe i svoje suputnike.


Otvoreno pismo


Brojke MUP-a nedvojbeno otkrivaju porazne trendove.





Brzina neprimjerena stvarnim uvjetima na cestama, kao i prevelika brzina vozača u tzv. »idealnim uvjetima« glavni su uzroci smrti stradavanja vozača i suputnika svih kategorija vozila, kako motociklista, tako i vozača drugih vozila. Jurnjava na lošoj cesti i po lošem vremenu odnijela je lani 110 života od ukupno 331 smrtno stradalog. Iako se smatra da zavoji na cesti najčešće odnose život putnika, na ravnoj prometnici lani je poginulo njih 155 u odnosu na 113 smrtno stradalih na krivudavom kolniku. Podatak je indikativan. Očekivano, najviše je smrtno stradalih vozača, lani njih 210, što je porast od gotovo 13 posto u odnosu na 2016. godinu. Nažalost za čak 20,4 posto porastao je broj stradalih putnika u vozilu, ukupno 65 osoba, dok je broj poginulih pješaka smanjen za 16,4 posto. Život je lani izgubilo 56 pješaka. Posebna su kategorija biciklisti, njih je lani poginulo 23, a ozlijeđeno ih je 1.068, nešto manje nego u prethodnom razdoblju.



»Na hrvatskim cestama u zadnjih pet godina poginulo je 213 motociklista i 56 mopedista. To znači da je najmanje 270 obitelji osjetilo posljedice nenadoknadivog gubitka svojih najmilijih, a ako se ovaj crni niz nastavi i ove ćemo godine zabilježiti dvoznamenkast broj poginulih. Potaknuti najnovijim nemilim događajima obraćamo se svima vama koji strastveno volite brzinu i vjetar u kosi, i iznad svega navalu adrenalina kada se kazaljka na brzinomjeru vrtoglavo penje. Većina tih nesreća uzrokovana je prebrzom i neopreznom vožnjom samih vozača, stoga apeliramo na sve vas koji uživate u vožnji motociklom da ne pridonosite crnim brojkama, nego da poštujući propise, defenzivnom vožnjom i promišljanjem, u prvom redu o sebi samima, ali i sigurnosti drugih sudionika u prometu, pomognete da svako vaše putovanje završi sretno na željenom odredištu«, stoji u otvorenom pismu MUP-a vozačima motorkotača. Dobronamjerno upozorenje policije motociklisti bi trebali ozbiljno shvatiti. Analiza MUP-a otkriva da je samo u prošloj godini u cijeloj Hrvatskoj evidentirano ukupno 34.368 svih prometnih nesreća s 331 poginulom osobom, iz čega proizlazi da je spomenutih 50 smrtno stradalih na motoru prilično visok udio od 15 posto. U nesrećama na cestama sudjelovalo je 2.585 motocikla i mopeda, pri čemu je ozlijeđen čak 1.961 vozač i suvozač. Već smo ranije upozoravali na ključne uzroke pogibija i ozljeđivanja motociklista i njihovih putnika. Iako se smatra da je riječ o tzv. ranjivijoj skupini sudionika prometa u odnosu na vozače osobnih vozila, to nužno ne prati i njihovu svijest o opasnostima prevelike brzine i posljedicama kršenja prometnih propisa.

U odnosu na ostatak EU-a, među brojnim motociklistima u Hrvatskoj primjećuje se manjak prometne kulture koje zna prijeći i u golo iživljavanje prema ostalim sudionicima u prometu. Vozači i pješaci nerijetko su svjedoci akrobacija pojedinih motociklista i mopedista na gradskim prometnicima, bilo da je riječ o prekoračenju brzine, krivom prestrojavanju ili vožnji između usporednih kolona automobila u gužvi na prometnici. Posebna su priča i nogostupi koje znaju koristiti kako bi si skratili put do željenog odredišta. Stanar koji izlazi iz veže ili konobar koji nosi kavu na terasu gostima svakako se ne bi htio ponovno naći na njihovom putu.


Akrobacije na cesti



Statistika MUP-a navodi zabrinjavajuće trendove po regijama kada su u pitanju motociklisti i oni koji se tako osjećaju. Zagrebačka županija: najveći udio poginulih motociklista u Hrvatskoj – 11 osoba, u kontroli prometa zatečeno 350 osoba bez zaštitnih kacigaSplitsko-dalmatinska: šest poginulih, u kontroli prometa evidentiran najveći broj osoba bez kaciga – 1806 osobaPrimorska-goranska: četvero poginulih – bez kaciga u kontroli prometa – 444 osoba Istarska: pet poginulih – bez kaciga u kontroli prometa – 391 osobaZadarska: troje poginulih (u dva slučaja stradali nisu imali kacige) – u kontroli prometa bez kacige – 351 osobaMUP napominje kako među među 50 poginulih vozača i putnika osmero njih nije imalo kacigu. Dakle, 42 osobe smrtno su stradale unatoč propisnoj opremi.


Prometni analitičari upozoravaju da policija pri prolasku jedne takve jurilice žestokom brzinom i ne želi reagirati smatrajući unaprijed da bi potjera završila fijaskom.Uz svu tu priču o brzini i akrobacijama na cesti, motociklisti često znaju u startu biti sebi najgori neprijatelji. Vožnja bez kompletne motociklističke opreme s loše održavanim motorom može biti recept za smrt. Osim kvalitetne kacige, kožno odijelo sa štitnicima, specijalne rukavice i čizme trebale bi biti neizostavan rekviziti bez kojih se na motocikl ne bi trebalo sjesti. Relativnu starost voznog parka motociklista prati neadekvatno i neredovito održavanje. Nerijetko se na cestama pojavljuju motocikli s potrošenim gumama i izraubanim diskovima. Ako na sve to dodamo i ostale otegotne faktore poput loših i oštećenih cesta, pogoršanih vremenskih uvjeta, noćne sate te mladost i neiskustvo motociklista, izvjesna je tragedija.