Hala u Mučićima

Obišli smo rapsko brodogradilište: Pičuljan je ljubiteljima mora ono što je bajkerima Harley Davidson

Orjana Antešić

Romano Pičuljan u proizvodnoj hali u Mučićima / Snimio Marko GRACIN

Romano Pičuljan u proizvodnoj hali u Mučićima / Snimio Marko GRACIN

Jadran je naše primarno tržište jer kupca pratimo od kupnje broda preko servisa i održavanja. Velika većina brodova koje smo napravili kod nas je u marini i na godišnjem servisu, na taj način pratimo brodicu i vlasnika, dajemo im kompletan support i uslugu. To za rezultat ima zadovoljnog vlasnika, ali i kvalitetno održavane brodice koje onda traju i zadržavaju visoku vrijednost, kaže Romano Pičuljan



Brodice Pičuljan među zaljubljenicima u more i nautiku sa ove strane Jadrana već duži niz godina imaju status sličan onom kakav, primjerice, uživa jedan Harley-Davidson u bajkerskom svijetu.


Osim prepoznatljivog dizajna koji vješto spaja klasiku s modernim detaljima, znak i potpis Pičuljana proteklih je desetljeća postao sinonim za vrhunsku, top kvalitetu izrade i opremljenosti, a brodice se rade isključivo po narudžbi. Sve to, naravno, ima i svoju cijenu, pa su među onim sretnicima koji se mogu pohvaliti da brode za kormilom nekog »Pičuljana« samo oni dubljeg džepa.


Svoj status, ali i poslovnu filozofiju njihovih graditelja, Pičuljan brodice dokazuju i time da i kao polovne drže visoku cijenu u odnosu na slična plovila. Njihovi kupci su većinom domaći ljudi, mahom privatni poduzetnici.




– Jadran je naše primarno tržište jer kupca pratimo od kupnje broda preko servisa i održavanja. Velika većina brodova koje smo napravili kod nas je u marini i na godišnjem servisu, na taj način pratimo brodicu i vlasnika, dajemo im kompletan support i uslugu. To za rezultat ima zadovoljnog vlasnika, ali i kvalitetno održavane brodice koje onda traju i zadržavaju visoku vrijednost, kaže Romano Pičuljan, »frontmen« treće generacije ove poznate rapske obitelji brodograditelja.


»Rab 830« Patrol Hybrid koji se radi za crnogorsku vladu / Snimio Marko GRACIN


»Rab 830« Patrol Hybrid koji se radi za crnogorsku vladu / Snimio Marko GRACIN



Daleki Japan


Iako, njihove se brodice mogu vidjeti na vezovima susjedne Italije, u Njemačkoj, na španjolskoj Mallorci, čak i u dalekom Japanu do čijeg su tržišta Pičuljani bili doprli prije desetak godina kada su pobudili pozornost sa svojom brodicom »Rab 830« koju su izložili na sajmu u Yokohami. Bila je to 2008. godina, rekordna za Brodogradnju Pičuljan jer je te godine iz njihovih pogona na Rabu i u Mučićima izašlo čak 36 novih brodica. Planovi su bili veliki, cilj je bio dosegnuti kapacitet proizvodnje od 100 brodica godišnje. Godišnje se izlagalo na barem pet svjetski poznatih sajmova, od Genove, Hamburga, Düsseldorfa, Portoroža, Splita… Međutim, onda je zagalopirala ekonomska kriza koja je napravila krš i lom, a Pičuljane je uhvatila u posebno osjetljivom trenutku, taman kad su bili usred velike investicije u novi proizvodni pogon u Mučićima.


Romano Pičuljan / Snimio Marko GRACIN


Romano Pičuljan / Snimio Marko GRACIN



No, kao što su i u teškim, ratnim godinama, početkom 90-ih, napravili iskorak, kada su nakon dugogodišnje tradicije gradnje drvenih brodova počeli graditi brodice iz stakloplastike, što se pokazao kao pun pogodak, Pičuljani su iznova učinili zaokret.


– Krizi smo se prilagodili tako da smo disperzirali djelatnosti i krenuli razvijati servis i remonte, kako nam je to diktiralo samo tržište, rezultat toga je da nam danas upravo te djelatnosti čine veći dio prihoda u grupi. Međutim, na taj smo način uspjeli održati proizvodnju, samo što smo se sada više usmjerili prema butik proizvodnji, otprilike do deset brodica koje planiramo isporučivati godišnje. To su, u odnosu na prije desetak godina, sofisticiraniji i današnjem korisniku prilagođeniji brodovi s puno dodatne opreme i raznih izvedbi, kaže Romano Pičuljan. Riječ je o njihovim standardnim modelima, dužina trupa između 7 i 12 metara – »Rab 720«, »Rab 830«, »Rab 880«, »Rab 980« i najvećem i najluksuznijem »Rab Elevenu«, čija cijena, ovisno o željenoj i ugrađenoj opremi, učas »skače« na 3,5 do 4 milijuna kuna.



Pičuljanove brodice koristi i hrvatska policija, nadzorne službe nacionalnih i parkova prirode, kao i slovenska ribarska inspekcija. Moguće je upravo ona brodica koju su isporučili Slovencima, ponukala vlasti u Crnoj Gori da jedno takvo plovilo naruče za potrebe svoje ribarske inspekcije. U hali u Mučićima upravo se radi jedna takva visokosofisticirana brodica. Riječ je o modelu »Rab 830« Patrol Hybrid, dakle, kao što samo ime govori, brodici s paralelnim hibridnim pogonom koji su, spomenimo i to, Pičuljani prvi put počeli ugrađivati još 2010. godine. Ova brodica bit će opremljena svom mogućom opremom, uključujući i termo night vision kamerama, što znači da će se njome inspektori usred noći, doslovno bešumno, moći primaknuti krivolovcima na kilometar, detaljno snimiti i isprintati sliku svega što se događa na brodu, dok će podvodnim kamerama moći registrirati sve čega ne bi smjelo biti pod morem.– Smjestiti toliko opreme na mali brod zahtjevan je projekt, konstatira Romano dok našoj ekipi pokazuje svu silu opreme, uređaja i kabela u trupu brodice, čija je isporuka u planu do konca ove godine.


Lepeza usluga


U svom brodogradilištu na Rabu, u Barbatu, Pičuljani su proteklih godina tako dodatno ojačali i razvili kompletnu lepezu usluga servisa, remonta, popravaka, pa i većih rekonstrukcija brodova dužine do 25 metara. Intencija je, veli Romano, da klijenti mogu na jednom mjestu dogovoriti i naručiti bilo koje radove ili uslugu koja im treba.


– Naši klijenti često nemaju vremena, pa uskačemo i na način da naš skiper vozi brod u Dubrovnik, a onda ga opet preuzima po završetku sezone i vozi nazad, na zimski vez u našu marinu. U proljeće ga opet pripremimo i vratimo vlasniku pred početak ljetne sezone, prepričava Romano.


U svojoj marini trenutno raspolažu s osamdesetak vezova, a plan im je širiti je do 200 vezova, koliko je i predviđeno u važećem prostornom planu Grada Raba. Jedna od investicija koja im je prioritet je i izgradnja zatvorene hale u kojoj bi mogli uređivati brodove. Još prije desetak godina rezervirali su prostor u rapskoj poslovnoj zoni na Mišnjaku, koja se tek sada počela privoditi svrsi. Bilo je to 2004. godine, u vrijeme kada su imali puno više narudžbi nego što su mogli izgraditi brodica, pa su prije formiranja pogona u Mučićima Pičuljani koristili kooperantske usluge SAS Vektora koji su im izrađivali odljevke stakloplastike u zadarskim pogonima, koristeći se njihovim kalupima i tehnologijom.Planiraju li seliti proizvodnju brodica iz Mučića na Rab?
Drvena bracera koju je Romanov otac Ivan 1986. godine napravio za jednog Nijemca u hali s modernim prodicama / Snimio Marko GRACIN


Drvena bracera koju je Romanov otac Ivan 1986. godine napravio za jednog Nijemca u hali s modernim prodicama / Snimio Marko GRACIN


– Vidjet ćemo, sve ovisi kakvi će se uvjeti postaviti pred investitore. Sigurno je da ćemo mi s vremenom nešto napraviti u toj zoni, međutim, trenutno nam je fokus na radnoj snazi. To je problem koji muči sve nas poduzetnike u Hrvatskoj, kako doći do kvalitetnog kadra. Stalno imamo otvorene natječaje, a do dobrog radnika nikad nije bilo teže doći. I pritom nisu presudne ni njihove kvalifikacije jer mi djelatnika kontinuirano educiramo kroz rad, u konačnici riječ je o specifičnim poslovima koji zahtijevaju veliko praktično iskustvo, tu je ipak potrebna volja i ljubav koju će gajiti prema poslu koji rade, veli Romano.


U tvrtkama iz grupe Pičuljan radi pedesetak radnika, glavnina im je zaposlena u rapskim pogonima, dok je u Mučićima njih petnaestak. Prije dvije godine u potrazi za pomoćnim radnicima angažirali su Sirijce iz azila, ove godine špicu posla koja im počinje u travnju, oko Uskrsa i traje do početka srpnja, prebrodili su s radnicima iz Moldavije i Ukrajine, a čini se da će sa strancima morati popunjavati rupe i iduće godine.U Mučićima smo u gradnji zatekli i novi »Rab 980«, koji se upravo gradi i s kojim će Pičuljani nastupiti na sajmu nautike u Zagrebu koncem veljače iduće godine.– Posljednjih smo godina od svih sajmova fokus stavili na onaj u Zagrebu koji ima dugogodišnju tradiciju i prikladnu infrastrukturu. Pred toga, većina je naših klijenata životno ili poslovno vezana uz taj grad, objašnjava Romano.
Povijesna fotografija - Anton Pičuljan (lijevo) s bratom Josipom kod radionice na Kaštelu u Barbatu  / Foto PRIVATNI ARHIV


Povijesna fotografija – Anton Pičuljan (lijevo) s bratom Josipom kod radionice na Kaštelu u Barbatu / Foto PRIVATNI ARHIV


Prilagodljivi modeli


Prilikom našeg posjeta u hali u Mučićima za oko nam je najviše zapela predivna 7-metarska drvena bracera koju je Romanov otac Ivan 1986. godine napravio za jednog Nijemca. Zbog visoke životne dobi vlasnik ju je, doznajemo, bio prisiljen prodati, »otišla« je u Nizozemsku odakle je Romanu i stigao poziv koji ga je razveselio. Otkupio ju je i danas-sutra bit će jedan od eksponata s kojima će »ispričati« osamdeset i tri godine dugu priču brodogradilišta Pičuljan na Rabu. Romano nam se u razgovoru pohvalio i kako je prije mjesec dana uspio doći do 6-metarskog guca iz 1937. godine, kojih je djelo ruku njegovog djeda Antona, s kojim je sve i počelo.


Dok gledamo opremaške radove koji se odvijaju na brodici za crnogorsku ribarsku inspekciju, zanima nas koliko Pičuljanovi kupci sudjeluju u procesu izgradnje i opremanja svojih budućih brodica, u smislu da dolaze i prate što se događa.



Priča o Pičuljan brodicama priča je o tri, a sada već polako i četvrtoj generaciji rapskih brodograditelja. Sve je počelo s djedom Antonom koji je, vrativši se s naukovanja s Korčule, 1936. godine započeo razvijati škver u Barbatu. Već tih davnih tridesetih godina, ovaj začetnik Pičuljan brodogradnje radi odmak te osim radnih i ribarskih, počinje graditi i brodice za sport i raznodu. Ostalo je zabilježeno da je jednu od prvih sagradio za Nijemca Weissa, koji je imao vilu u Loparu, u ljeto 1938. godine.Pičuljanove brodice još iz vremena djeda Antona vuku jednu prepoznatljivu liniju od koje se u obitelji Pičuljan, tijekom svih tih desetljeća, nikad nije odstupilo, već samo prilagođavalo vremenu. Poziv i ljubav prema gradnji brodova naslijedio je i Romanov otac Ivan koji je bio poznat po finoći izrade, a sve snažniji razvoj turizma, naravno, diktirao je i stil gradnje brodova. Ipak, prijelomne su se pokazale devedesete, kada u brodogradilištu Pičuljan prelaze na novu tehnologiju, a dodatni zamah daje ulazak trojice sinova – Borisa, Romana i Joška – koji danas zajednički vode posao, svaki u svom segmentu. Polako stasa i četvrta generacija Pičuljana, koja je već uključena u vođenje poslovanja brodogradilišta.– Zato sve ovo i radimo, smije se Romano dok priča o planovima za daljnja ulaganja u infrastrukturu obiteljskog brodogradilišta na Rabu, jednog od najdugovječnijih na Jadranu.


– Dolaze koliko mogu i koliko imaju vremena. Nemamo ništa protiv, dapače, i sami to potenciramo, pogotovo dok je brodica u ovoj fazi opremanja jer je to prilika da se naručitelji uvjere u kvalitetu izvedenih detalja po pojedinim fazama gradnje koje kasnije, u finalnom opremanju, nije moguće vidjeti. Radimo top kvalitetu u svakom segmentu i to volimo pokazati da sve to skupa ima neku svoju priču, objašnjava Romano te dodaje kako većina njihovih klijenata, kada dođe naručiti brod, točno zna što hoće. S obzirom da se svi njihovi standardni modeli nastoje čim više prilagoditi potrebama i željama kupaca, zanima nas da li u tome dominiraju prohtjevi za ribarenje ili za luksuz krstarenja.


– Odlika je naših modela što su multifunkcionalni i prilagodljivi, što ih je moguće napraviti u varijacijama od radne brodice, pa do totalnog luksuza, ali i sve to istovremeno objediniti u jednom brodu, da se može koristiti i za ribarenje, pogotovo za popularni »big game fishing«, a da pruža i sav mogući komfor i udobnost za duža krstarenja, u svim uvjetima mora tijekom cijele godine. Da, rekao bih da je to jedna od velikih prednosti naših brodova, zaključio je Romano.


Zanimljiva je i priča oko izrade elemenata interijera na Pičuljanovim brodicama koju im više od dvadeset godina radi slovenska tvrtka Bobič Yacht Interior iz Novog Mesta. Riječ je o jednoj od danas eminentnijih europskih proizvođača u ovoj branši, specijaliziranih za opremanje interijera jahti i superjahti, a čiji su počeci vezani upravo proizvodnjom interijera za Pičuljanove »Rab 720« i »Rab 880«.


U brodogradilištu na Rabu, u Barbatu, Pičuljani su proteklih godina ojačali i razvili kompletnu lepezu usluga servisa, remonta, popravaka, pa i većih rekonstrukcija brodova / Foto H. HODAK


U brodogradilištu na Rabu, u Barbatu, Pičuljani su proteklih godina ojačali i razvili kompletnu lepezu usluga servisa, remonta, popravaka, pa i većih rekonstrukcija brodova / Foto H. HODAK