Susjedi u gostima

NE MOGU BEZ JADRANA Sve više srbijanskih turista u Hrvatskoj. U prosjeku troše više od Nijemaca

Andrea Bralić

Rovinj je top destinacija za goste iz Srbije, bez obzira biraju li hotel, kamp ili privatni smještaj / FOTO: M. Mijošek / Glas Istre

Rovinj je top destinacija za goste iz Srbije, bez obzira biraju li hotel, kamp ili privatni smještaj / FOTO: M. Mijošek / Glas Istre

Uz goste koji sve ove godine biraju destinacije diljem Jadrana, valja spomenuti i dio bolje platežnih, mlađih gostiju iz Srbije koji autom obilaze obalu, a nerijetko biraju otoke poput Brača i Hvara.



RIJEKA – Zategnuti politički odnosi između Hrvatske i Srbije ne uspijevaju utjecati na turističke rezultate, pa je prema pokazateljima sustava eVisitor tijekom prvih sedam mjeseci zabilježeno 97.487 dolazaka te 599.035 noćenja s tržišta Srbije. U usporedbi s istim prošlogodišnjim razdobljem, riječ je o porastu od 12 posto u dolascima te gotovo 20 posto u noćenjima.


Većina srbijanskih gostiju posjećuje Istru, Splitsko-dalmatinsku županiju i Kvarner, a top destinacije su im Rovinj, Zagreb i Pula. Ako borave u hotelima, najčešće odlaze u Zagreb, Opatiju i Rovinj, ako se odluče za kamp biraju Rovinj, Jelsu i Vrsar, a u privatnom smještaju najviše odsjedaju u Rovinju, Makarskoj i Crikvenici. Zanimljivo je da se gotovo 45 posto noćenja s tržišta Srbije ostvaruje u nekomercijalnom segmentu, dakle riječ je o takozvanim vikendašima koji na odmor dolaze u Obrovac, Benkovac i Rovinj.


Dobri gosti


Istraživanje TOMAS ljeto 2017. pokazalo je da s tržišta Srbije dominiraju turisti koji imaju mjesečna primanja između 1.500 i 2.000 eura i njih je gotovo trećina, a slijede turisti prihodovne skupine 1.000 do 1.500 eura. Gotovo 50 posto turista iz Srbije našu zemlju posjećuje samo s partnerom, a 32,7 posto s članovima obitelji. Glavni motiv dolaska u Hrvatsku je pasivni odmor (69,1 posto), a potom slijedi uživanje u gastronomiji i piću (36,2 posto), zabava (33,6 posto) te nova iskustva (33,2 posto).




Glavne aktivnosti koje konzumiraju na destinaciji su kupanje (69,5 posto), odlasci u slastičarnice i kafiće (51 posto), odlasci u restorane (45 posto), razgledavanje znamenitosti (38,7 posto) te posjeti lokalnim zabavama (37,1 posto). Ugostiteljski djelatnici uvijek rado ističu goste iz Srbije kao jedne od najboljih koji za dobru hranu i vino ne pitaju koliko košta. To dokazuju i podaci o potrošnji na odmoru, prema kojima Srbi u Hrvatskoj u prosjeku troše 95,03 eura dnevno, što je više od prosjeka ovim istraživanjem obuhvaćenih dvadesetak tržišta, a koje iznosi 78,77 eura.


Prema prošlogodišnjem istraživanju Hrvatske gospodarske komore, primjerice, Nijemci na Jadranu dnevno potroše 65 eura. Pod pretpostavkom da su Nijemci ostali na razini prošlogodišnje potrošnje, moglo bi se zaključiti: Srbi na Jadranu troše više od Nijemaca. 


Najviše turista iz Srbije posjećuje Hrvatsku već šest i više puta (35,7 posto), a glavni izvor informacija vezanih uz posjet Hrvatskoj su prijašnji posjeti (37,1 posto), internet (30,2 posto) te preporuke rodbine i prijatelja (22,9 posto). Najčešće rezerviraju jedan do četiri tjedna prije dolaska u Hrvatsku, a uglavnom dolaze cestovnim putem.


Inače, omiljena odredišta za ljetovanje srbijanskih turista i dalje su Grčka i Crna Gora. Nikolina Frklić, rukovoditeljica Atlasovog marketinga i korporativnih komunikacija kaže da, što se odmora tiče, uz goste koji sve ove godine biraju destinacije diljem Jadrana, valja spomenuti i dio više platežnih, mlađih gostiju iz Srbije koji autom obilaze obalu, a nerijetko biraju otoke poput Brača i Hvara.


»Vruća« destinacija


Inače, na turističkim forumima gdje se razmjenjuju iskustva s putovanja već dugo nema većih rasprava o sigurnosti srbijanskih turista u Hrvatskoj. Tu se uglavnom govori o cijenama i činjenici da je Hrvatska Srbima postala preskupa u odnosu na neke druge zemlje, no uvijek se ističe i veća kvaliteta usluga kao argument zbog kojeg se vraćaju u naše destinacije.


Posljednjih godina i sve više Hrvata odlazi u Beograd, pa je lani Srbiju posjetilo više od 80 tisuća naših građana. Motivi su uglavnom poslovni i turistički, stoga je i potrošnja znatno veća. Srbija također želi uzeti svoj dio kolača u turističkom svijetu, pa tamošnji mediji ističu kako im se događa pravi turistički bum.


Prošle godine posjetilo ih je 1,5 milijuna stranih turista, među kojima i značajan broj naših građana. Tradicionalno, strani turisti su najbrojniji za doček Nove godine u Beogradu, no intenzivirali su promociju turističkih potencijala Srbije, a veliku korist očekuju od nedavne reportaže na američkom CNN-u čiji su novinari napravili listu od 11 mjesta koje valja posjetiti u Srbiji, a među kojima su, uz Beograd kao centar noćnog života, dobrih restorana i bitnih kulturno-povijesnih spomenika, još Zemun, Novi Sad, Subotica, Kopaonik, Zlatibor i ostali. CNN je Srbiju nazvao novom vrućom destinacijom u Europi.