Direktor Glavnog ureda HTZ-a

KRISTJAN STANIČIĆ ‘Otvaranjem ureda u Šangaju i Seulu produžit ćemo turističku sezonu’

Biljana Savić

Kristjan Staničić, Foto: D. KOVAČEVIĆ

Kristjan Staničić, Foto: D. KOVAČEVIĆ

U 2018. u planu je i otvaranje ispostave u Los Angelesu, s obzirom na to da nam je iz ureda u New Yorku teško pratiti sve aktivnosti na velikom američkom i kanadskom tržištu. Intenzivno radimo i na aktivnostima prema drugim dalekim tržištima, te uspostavljanju novih aviolinija



S direktorom Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Kristjanom Staničićem razgovarali smo nakon rekordne turističke godine, a uoči proslave 25 godina Hrvatske turističke zajednice, koja je kao nacionalna turistička organizacija osnovana krajem lipnja ratne 1992. godine, a 25. obljetnicu proslavit će danas na svečanosti u Zagrebu s partnerima, uključujući i predstavnike Vlade, dosadašnje ministre turizma i direktore HTZ-a. Za tu je prigodu priređen bogat program s izložbom i pregledom najvažnijih događanja iz povijesti HTZ-a.


Je li HTZ opravdao svoje postojanje? Koju je misiju, po vašem mišljenju, HTZ obavio tijekom ova dva i pol desetljeća? Pitam vas to jer smatram da HTZ 25 godina djeluje po modelu promotivne agencije. To je, sasvim opravdano, u prošlosti bila glavna misija sustava; nakon razornog rata i osamostaljenja. Danas, kad je Hrvatska poznata i priznata turistička destinacija, je li došlo vrijeme za transformaciju sustava po uzoru na uspješne modele, prezentirane na Danima hrvatskog turizma, kakve imaju Austrija i Velika Britanija?


– Znamo da je Hrvatska turistička zajednica odigrala iznimno važnu ulogu kad je naša zemlja bila percipirana gotovo isključivo po ratnim i političkim zbivanjima. To su bile itekako izazovne godine, kada su glavni promotivni alati bili entuzijazam i zanos turističkih djelatnika, jer je samo predanim radom bilo moguće nadomjestiti činjenicu da tada nismo imali ni jednog prospekta, turističke karte ili kataloga na kojem je uz hrvatska turistička mjesta pisalo – Hrvatska. U proteklih 25 godina, Hrvatska turistička zajednica i sustav turističkih zajednica ostvarili su na svim razinama impresivne rezultate na kojima nam mnogi mogu pozavidjeti.




Od samih početaka do danas nastupali smo na svim važnijim turističkim sajmovima u svijetu, organizirali smo brojne posebne prezentacije hrvatske turističke ponude, tiskali smo i diljem svijeta distribuirali brošure, a hrvatsku turističku ponudu približavali smo i kroz brojne promotivne kampanje. Samo zbog toga je Hrvatska u ovih 25 godina izrasla u jednu od najpoželjnijih svjetskih turističkih destinacija, a turizam u jedan od najvažnijih hrvatskih gospodarskih grana, koji u domaćem BDP-u ostvaruje udio od gotovo 20 posto. Gledajući ulogu Hrvatske turističke zajednice u budućnosti, ona se prije svega odnosi na ulogu nacionalne marketinške agencije zadužene za promociju i brendiranje hrvatskog turizma.


U tom smislu smatram da Hrvatska turistička zajednica, sada i u budućnosti, mora biti ona institucija koja u svakom trenutku, s obzirom na brze promjene trendova ponude i potražnje, može ažurno i učinkovito prilagođavati svoje promotivne aktivnosti, ali i nametati nove trendove. Dokaz naše kreativnosti je sustav eVisitor kojig je UNWTO nominirao u kategoriji inovacija u turizmu. S nestrpljenjem iščekujemo proglašenje pobjednika koje će se održati sredinom siječnja 2018. u Madridu. I što se pak tiče transformacija, sigurno je da će određene promjene morati zahvatiti i cjelokupan sustav turističkih zajednica gdje će se naglasak dati jačanju promotivnih aktivnosti, marketingu i PR-u.


Snažna podrška


Nedavno ste bili u SAD-u. Namjerava li Glavni ured HTZ-a ozbiljnije koncipirati predstavništvo u SAD-u, dosad kao da je to bilo na nekoj poluamaterskoj osnovi. Ili za takvo što nije potrebno trošiti novac?


– Već sam spominjao da na tržištu SAD-a planiramo unijeti novine. Naime, do sada je na ovom, za nas iznimno važnom tržištu, djelovalo predstavništvo po modelu »home based« ureda. Svoj nedavni boravak u SAD-u iskoristio sam, između ostalog, i za razgovore oko osnivanja i realizacije primjerenog ureda koji može profesionalno odgovoriti na sve zadaće i očekivanja naših partnera. U 2018. godini u planu je i otvaranje ispostave u Los Angelesu, s obzirom da nam je iz ureda u New Yorku teško pratiti sve aktivnosti na velikom američkom i kanadskom tržištu.


Znači li to da zanimanje za Hrvatsku raste i u SAD-u?


– Pojačan interes za Hrvatsku nije upitan. Dogovoren je aktivniji angažman i suradnja Hrvatske turističke zajednice i Udruženja turoperatora Sjedinjenih Američkih Država (USTOA), dogovorena je tješnja suradnja s predstavnicima udruge putničkih agencija Signature Travel Network te predstavnicima mreže za luksuzna putovanja Virtuoso. Jedna od važnijih tema sastanaka bila je i uspostava direktnog leta između Hrvatske i SAD-a. Veseli me što su partneri na ovom tržištu izrazili snažnu podršku u realizaciji i uspostavi ovog, za nas važnog strateškog cilja, koji bi imao mnogostruke učinke, ne samo u turističkom smislu, već puno šire.


Veliki potencijal


Ovoga je ljeta uspostavljena svakodnevna izravna veza iz Zagreba za Dubai i obrnuto putem Emiratesa. Jača i suradnja sa SAD-om. Širimo se polako, ali sve više na daleka tržišta.


– Intenzivno radimo na pojačanim aktivnostima prema drugim dalekim tržištima. Da bismo napravili još veći iskorak prema dalekoistočnim tržištima, koja su nam se otvorila uspostavom kvalitetne suradnje s aviokompanijom Emirates, cilj nam je, u vremenu koje je pred nama, otvaranje dvaju novih predstavništava. Jedno u Šangaju, i to radi znatnih ušteda troškova u prostorijama Hrvatske gospodarske komore, a drugo u Seulu, s obzirom na velik interes Korejaca za Hrvatskom. Daleka tržišta su nam važna, jer je riječ o turistima koji vole često putovati izvan glavnih ljetnih mjeseci, znači u pred i posezoni, koji nisu motivirani suncem i morem za dolazak u Hrvatsku, već prirodnim ljepotama i čitavim nizom drugih turističkih proizvoda i motiva.


Što možemo očekivati od američkog tržišta u idućim godinama?


– Velik potencijal naše zemlje na američkom tržištu potvrđuje i ovogodišnje istraživanje kojeg Virtuoso, udruženje agencija za luksuzna putovanja, provodi među svojim članovima. Tako je prema rezultatima istraživanja Vituoso Luxe Report za 2018. godinu, Hrvatska uvrštena među top 10 destinacija u tri kategorije, s napretkom na ljestvici u odnosu na rezultate istraživanja za 2017. godinu. Naša je zemlja zauzela visoko drugo mjesto u kategoriji najpopularnije »emerging« destinacije, što predstavlja napredak za jedno mjesto u odnosu na godinu ranije.


U kategoriji najpopularnije internacionalne destinacije Hrvatska je zauzela osmo mjesto, a napredak je zabilježen i u kategoriji najpopularnije destinacije za tzv. »millenials« putnike pa smo u ovoj kategoriji zauzeli šesto mjesto. Naše procjene govore kako će turistički promet s ovog tržišta u idućim godinama i dalje rasti po visokim dvoznamenkastim stopama rasta, koje su samo u ovoj godini dosegnule 35 posto. Ipak, treba naglasiti da će u svemu veliku ulogu imati i zračna povezanost, odnosno uspostava direktnog leta koji bi jamčio dodatni uspjeh.


Najave iz Francuske


Nedavno ste bili i u Parizu?


– Francuska je specifično tržište na kojem nam je najveći konkurent upravo sama Francuska. Ipak, poruke i zaključci ključnih partnera ohrabruju, jer su Francuzima hrvatske destinacije i naša ukupna ponuda vrlo privlačne. To dokazuje i činjenica od čak šest novi letova koje u idućoj godini uvodi Volotea, od kojih se dva leta odnose na povezivanje francuskih i hrvatskih destinacija, odnosno Nice sa Splitom te Nantesa s Pulom.


Razgovarali smo i o suradnji u sljedećim godinama te otvaranju novih linija za Rijeku, Pulu, Zadar ili pak Zagreb, kako iz Francuske, tako i iz drugih europskih baza. Pozitivne poruke stižu i iz francuske direkcije kompanije Germania, koja je ove godine uvela redovnu liniju iz Toulousea za Dubrovnik, a iz koje također najavljuju nove linije iz Francuske za Hrvatsku. Pozitivna kretanja za Hrvatsku na francuskom tržištu potvrdio je i Olivier Albahary, generalni direktor svjetskog lidera u online iznajmljivanju brodova Globasialora, koji je rekao da se Hrvatska u ponudi pojedinih specijaliziranih organizatora ocjenjuje jednom od najatraktivnijih, i to ispred destinacija kao što su Francuska, Italija ili Grčka.


Veliki interes za Hrvatsku te daljnje širenje produkcije najavljuju i predstavnici Thalasso Numero1, najznačajnijeg francuskog turoperatora specijaliziranog za wellness turizam, a koji u idućoj godini najavljuju dolazak u Hrvatsku, točnije na Kvarner. Ovo su konkretni pokazatelji da hrvatski turizam na francuskom tržištu itekako ide naprijed.


Ruski turisti proglasili su nas ove godine najboljim domaćinima u obiteljskom smještaju. Što očekivati od ruskih turista? Znamo da puno troše, pa su uvijek rado viđeni.


– Veseli činjenica što smo se u ovoj godini vratili na tron najbolje destinacije za obiteljski odmor na ruskom tržištu. Spomenutu nagradu National Geographica Russia osvojili smo i 2015. godine, a u 2016. smo bili izabrani u top tri destinacije za obiteljski odmor. Ove nagrade najbolje pokazuju koji segment ponude moramo ponuditi ruskom tržištu, naravno uz jačanje i otvaranje drugih oblika ponude i motiva dolazaka. Rusi su u Hrvatskoj uvijek rado viđeni gosti i na moje veliko zadovoljstvo gosti iz Rusije u Hrvatskoj bilježe 12 posto više dolazaka i 10 posto više noćenja, što je odličan rezultat.


Velik značaj u jačanju prometa iz Rusije imat će i novootvoreni hoteli visoke kategorije jer gosti iz Rusije preferiraju odmor upravo u takvim smještajnim objektima. Znam da gosti iz Rusije vole aktivan odmor i dodatne sadržaje, cijene povijest, kulturu i dobru gastronomiju. Isto tako, mišljenja sam da se trebamo u Rusiji puno snažnije promovirati i u segmentu zdravstvenog turizma koji ima veliki turistički potencijal i gostima je zanimljiv tijekom cijele godine. Osim toga, svakako je potrebno snažnije pozicioniranje Hrvatske u dalekim, sjevernim regijama Rusije, čijim je stanovnicima zbog manjka sunca tijekom godine, odmor u južnim sunčanim zemljama posebno zanimljiv. Iako su ovogodišnje brojke zaista jako dobre, smatram da itekako možemo bolje jer tržište Rusije ima golemi potencijal.


Novi zakoni


U pripremi je novi Zakon o boravišnoj pristojbi i članarinama u TZ-ima. Očekujete li radikalnije zahvate po pitanju tog zakona, prelazimo li na DMO?


– Na pripremi novih prijedloga Zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, Zakona o boravišnoj pristojbi i Zakona o članarinama u turističkim zajednicama intenzivno radi Radna skupina sastavljena od strane Ministarstva turizma. Radnu skupinu, osim predstavnika Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice, čine predstavnici brojnih udruženja u turizmu, sustava turističkih zajednica, te obrazovnih institucija koji zajedničkim snagama rade na prijedlozima izmjena zakona s ciljem što efikasnije promocije i daljnjeg razvoja hrvatskog turizma. Trenutno je u tijeku sumiranje prijedloga članova Radne skupine i usuglašavanje stavova, ali načelno se može reći da se predviđa veća decentralizacija hrvatskog turizma s uključenim modelom destinacijskih menadžment organizacija.


Razmišljate li o preciziranju i razgraničenju obaveza pojedine razine sustava (lokalna, regionalna, nacionalna) kod promjena Zakona o turističkim zajednicama i promociji hrvatskog turizma?


– Novim Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma prvenstveno će se redefinirati zadaće sustava turističkih zajednica i to u cilju jačanja konkurentnosti destinacije, koordinacije interesa dionika u destinaciji, osiguranja zastupljenosti specifičnih lokalnih i regionalnih interesa, jačanje lokalne i regionalne inicijative, kao i u cilju osiguranja povezanosti lokalnih dionika u stvaranju međunarodno konkurentnih proizvoda.