Zapelo

Nedovršeni tanker nije krenuo iz Pule: “Santiago” čeka odluku vjerovnika

Orjana Antešić

Foto Ivica Tomić

Foto Ivica Tomić

Odbor vjerovnika Uljanik brodogradilišta treba odlučiti kako će se riješiti plaćanje troškova koji se zaračunava "3. maju" vezano uz privez, skladištenje opreme i pripreme za tegalj



RIJEKA – Tanker »Santiago« spreman je i trebao je danas krenuti u tegalj iz Pule u Rijeku, no – zapelo je i kako stvari stoje, remorkeri Jadranskog pomorskog servisa neće ga moći preuzeti prije idućeg tjedna, najranije.


U svakom slučaju ne prije nego što se sastane Odbor vjerovnika Uljanik brodogradilišta koje treba odlučiti kako će se riješiti plaćanje troškova koji se od otvaranja stečaja u pulskom škveru zaračunava »3. maju« vezano uz privez, skladištenje opreme i pripreme za tegalj ovog nedovršenog tankera, odnosno novogradnje 723.


Naši sugovornici jučer su izbjegli govoriti u konkretnim brojkama, no izgleda da ti iznosi nisu mali. Navodno, samo troškovi veza »Santiaga« koje su iz Pule ispostavili Rijeci penju se na oko 760.000 kuna, i to samo za pet mjeseci, točnije od svibnja ove godine, odnosno trenutka kad je u Uljanik brodogradilištu otvoren stečaj.


Čekanje opreme




U riječkom su brodogradilištu potraživanja svojih vjerovnika riješili na način da se platilo i plaća 15 posto duga, dok se na ostatak stavio dvogodišnji moratorij. Prijedlog, koji je iz Rijeke išao prema Puli, je da kroz potpis takvog sporazuma regulira i plaćanje ovih troškova koji se »3. maju« zaračunavaju za tanker »Santiago«, a stečajni upravitelj Uljanik brodogradilišta Loris Rak stvar je prepustio na odlučivanje Odboru vjerovnika.


Direktor »3. maja« Edi Kučan na ovu je temu samo rekao kako očekuje da će se brzo naći rješenje. Pojasnio je kako im je »Santiago« u ovom trenutku bitan jer bi se na toj novogradnji odmah počelo raditi, pogotovo dok se čeka da u brodogradilište stigne sav potreban materijal i oprema za novogradnju 733 za koju je, podsjetimo, početkom rujna potpisan ugovor sa kanadskom Algomom.


Nakon što je u svibnju ove godine otvoren stečaj Uljanik brodogradilišta, međusobni odnosi između tamošnjeg i riječkog brodogradilišta regulirani s više sporazuma o poslovnoj suradnji, među inim i za privez i korištenje opremne obale za potrebe novogradnje 723. Stečajni upravitelj Uljanik brodogradilišta Loris Rak potvrdio je jučer da s te osnove postoje određena potraživanja prema »3. maju«.


– Svjesni situacije u kojoj je »3. maj« nastojimo maksimalno pomoći i biti susretljivi, naravno, u okviru odredbi stečajnog zakona. Zbog odgovornosti prema vjerovnicima Uljanik brodogradilišta mora se utvrditi neki oblik plaćanja ili neko sredstvo osiguranja, kazao je Loris Rak, ističući kako ta odluka nije u domeni njega kao stečajnog upravitelja, već Odbora vjerovnika.


Prema njegovim riječima, privez odnosno svi troškovi vezani uz novogradnju 723 u pulskom brodogradilištu zaračunati su od dana otvaranja stečaja u pulskom škveru i prema postojećim cjenicima koji datiraju iz 2017. godine.


Zalog za kredit HBOR-a


Tanker »Santiago«, podsjetimo, brod je koji je ugovoren i građen novcima baš »3. maja«. To je jedina novogradnja u Uljanik grupi na kojoj državni proračun nije oštećen u smislu plaćanja protestiranih državnih jamstava za kredite ili avansne uplate naručitelja.


Slobodan od hipoteka, upravo je taj tanker, koji je u fazi gotovosti oko 50 posto, poslužio kao zalog »3. maja« za prvi kredit koji im je »pušten« od HBOR-a u iznosu od 150 milijuna kuna.


»Santiago« je, podsjetimo, još prije nešto više od tri godine završio u Puli, odmah nakon svog porinuća u »3. maju«. Plan je bio da se brod tamo završno opremi i isporuči kupcu, no praktički se ništa na toj novogradnji u Puli nije radilo.


Riječko brodogradilište treći je najveći pojedinačni vjerovnik pulskog škvera s obzirom na potraživanja od oko pola milijarde kuna koje su kao pozajmnice svih tih godina pod kapom Uljanika završile preko Učke.


Taj novac trećemajci nikad neće vidjeti jer nema imovine iz koje bi se vjerovničke tražbine namirile. Ne mogu, pritom, računati ni na kakav prijeboj jer stečajni zakon, kako nam je objašnjeno, ne dopušta takvu mogućnost.