Kazališni plakat

Razlikovati umjetnost od pornografije: Koga vrijeđa golo tijelo?

Kim Cuculić

Djecu naučiti pravilno i kritički razmišljati te senzibilizirati na umjetnost koja je oduvijek koristila aktove, ističe S. Abramović Milković



Živimo u državi u kojoj plakati za kazališne predstave još uvijek nekoga mogu uznemiriti. Najnoviji je primjer plakat za predstavu »Hinkemann« Zagrebačkog kazališta mladih, na kojemu je prikazan goli muški torzo na koji je – poput smokvina lista – stavljena fotografija ratnih razaranja.


Na plakat je reagirala udruga Vigilare, koja kao neke od glavnih smjerova svoga djelovanja ističe promicanje izvornog identiteta braka i značenja obitelji, zalaganje za poštivanje prava na život od začeća, promicanje konzervativizma kao legitimne opcije te praćenje i traženje pristojnosti u javnim glasilima, bez ponižavanja dostojanstva čovjeka sukladno vrijednostima hrvatske uljudbene tradicije.


U reagiranju na plakat za »Hinkemanna« Vigilare navodi:




– Nakon ljutitih reakcija mnogih uznemirenih roditelja zbog marketinga Zagrebačkog kazališta mladih za predstavu »Hinkemann«, udruga Vigilare, uz pokretanje e-peticije, pozvala je gradonačelnika grada Zagreba i pravobraniteljicu za djecu da reagiraju. Zbog plakata i reklama koji na besraman način prikazuju intimu ljudskog tijela, Vigilare zahtijeva intervenciju od zagrebačkog gradonačelnika, Milana Bandića, da žurno reagira i ukloni neprikladne i dekadentne prizore s javnih gradskih prostora, a od pravobraniteljice za djecu, Ivane Milas Klarić, službenu reakciju zbog izloženosti djece tzv. šok-marketingu kojim se, sve građane, a posebno djecu, izlaže degutantnim, besramnim i polupornografskim prizorima, potičući tako erotizaciju kulture cijelog društva.


Uz ovu reakciju, od gradskih i državnih institucija očekujemo da rade svoj posao i zaštite sve građane, a naročito one najmanje, od ovakvih opasnih gluposti kojima se, u nedostatku kvalitete želi privući pozornost, a koje se prodaju pod »kulturu«, no nisu ništa drugo nego šund.


Nema negativne poruke


Na ovo je odgovorila pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić:


– Premda u javnom prostoru doista viđamo mnoge reklamne plakate koji reklamirajući različite proizvode i robne marke često eksploatiraju ljudsku seksualnost na način koji može biti uvredljiv za žene i muškarce pa time i negativno utjecati na djecu, u ovom slučaju koji nam je prijavila udruga Vigilare ne vidimo takvu negativnu poruku. Ponajprije zato što je riječ o plakatu za kazališnu predstavu te ga treba sagledati u kontekstu sadržaja i poruke predstave, a i zato što navedena slika prikazuje djelomično obnaženo tijelo što ne ulazi u definiciju pornografije, pogotovo kad je riječ o umjetničkom kontekstu, te nije riječ o sadržaju koji je štetan za dobrobit djeteta.


Riječ je o predstavi za odrasle te plakat komunicira s odraslom publikom, a prizor koji prikazuje ne može se nazvati pornografskim niti štetnim za dobrobit djece općenito. Budući da Zagrebačko kazalište mladih prikazuje i predstave za djecu, moguće je da će pojedina mlađa djeca koju roditelji ili učitelji dovedu u kazalište biti zbunjena kad vide plakat za predstavu »Hinkemann«. Moguće je i da će neka djeca na nju reagirati smijehom ili negodovanjem, možda im se neće svidjeti, ali mala je vjerojatnost da će ih to uznemiriti ili ugroziti. Njihove reakcije ovisit će ponajprije o ponašanju i objašnjenjima odraslih koji se skrbe o djeci i koji im pomažu u razumijevanju različitih sadržaja s kojima se mogu susresti u kazalištu, baš kao i u muzeju, galeriji slika ili u vjerskim objektima, u medijima i okruženju općenito. Uz primjerena objašnjenja i eventualna zbunjenost djece bit će manja.



Prije pet godina negativne reakcije izazvao je i plakat za predstavu »Lizistrata«, koju je u riječkom HNK Ivana pl. Zajca režirao mađarski redatelj Róbert Alföldi. U središtu predstave bio je seksualni bojkot žena kako bi zaustavile ratovanje svojih muževa, a plakat je prikazivao muški spolni organ izrađen od marcipana. Tada su prosvjedno pismo pravobraniteljici za djecu, vijećima roditelja osnovnih škola Rijeke te Odjelu za školstvo Grada Rijeke uputili Akademsko katoličko društvo »Jeronim«, riječka Frama, Zajednica kršćanskog života »Zamet«, Zdrug katoličkih skauta Riječke nadbiskupije, Klub gimnazijalaca »Ivan Merz«,  Klub studenata »Ivan Pavao II.«, Hrvatski katolički zbor MI Rijeka, Štovatelji božanskog milosrđa, Franjevački svjetovni red Rijeka, Salezijanska mladež, Sveučilišna zajednica MI, Udruga »Desetina«, Evanđeoska-pentekostna crkva, Matica hrvatska, GROZD, Medžlis islamske zajednice u Rijeci i Baptistička crkva u Rijeci. Osim plakata, sporno je bilo i sudjelovanje 11-godišnjeg dječaka u »sablažnjivim scenama odraslih glumaca koji se natjeravaju sa svojim umjetnim falusima«. Kako su upozorili, prema članku 194. Kaznenog zakona zabranjeno je pred djetetom ili maloljetnom osobom vršiti radnje namijenjene zadovoljavanju vlastite ili tuđe pohote, a prema 197. članku istog zakona zabranjeno je djetetu prikazivati ili na drugi način učiniti pristupačnim bilo kakve pornografske sadržaje«. Ured pravobraniteljice za djecu primio je desetak e-mail obraćanja vezanih uz predstavu »Lizistrata«. To je potaknulo tadašnju pravobraniteljicu za djecu da se obrati ministrima kulture, znanosti, obrazovanja i sporta, glavnom inspektoru Državnog inspektorata, Centru za socijalnu skrb i drugim institucijama. Pravobraniteljica im je uputila upozorenje o mogućim povredama prava djece sadržajem ove predstave i sadržajem plakata kojim se ona oglašava, sudjelovanjem i angažmanom 11-godišnjeg djeteta u predstavi, kao i dovođenjem djece – učenika osnovne škole kao gledatelja predstave te je zatražila da preispitaju slučaj i, ovisno o okolnostima, poduzmu mjere iz svoje nadležnosti.


U navedenom slučaju ne vidimo razlog za zabrinutost roditelja. No, budući da se ZKM susreo s ovako oštrim reakcijama, koje možda proizlaze i iz nedovoljne obaviještenosti o repertoaru ovoga kazališta, predlažemo mu da ubuduće obrati veću pažnju informiranju javnosti o svojim programima za djecu, uz isticanje preporučene dobi za pojedine predstave. Također preporučujemo da u obavijestima za gledatelje i na plakatima jasno istakne koji su sadržaji namijenjeni djeci, a koji odrasloj publici – odgovorila je pravobraniteljica za djecu.


Ukazati na problem


Za Vigilare sporan plakat potpisuje agencija Marijane Omazić, čije idejno rješenje korespondira sa sadržajem predstave. U »Hinkemannu« se, naime, njemački ekspresionist Ernst Toller bavi invalidom koji se iz Prvog svjetskog rata vraća kastriran i spolno nemoćan. Vezano uz to, ravnateljica ZKM-a Snježana Abramović Milković u odgovoru Vigilareu naglašava da ovaj plakat nije pornografija jer na pravi način korespondira s temom predstave i Tollerovom dramom, te je ujedno promišljeni plakat kojem nije namjera izazvati šok, već kroz umjetnost ukazati na probleme u društvu. Apelirajući da je potrebno razlikovati pornografiju od umjetnosti, Abramović Milković dodala je da su našoj djeci dostupni svakakvi »nemoralni« sadržaji, a naš je zadatak da ih naučimo pravilno i kritički razmišljati te senzibilizirati na umjetnost koja je oduvijek koristila aktove.


Drugim riječima, po uzoru na plakat za »Hinkemanna« valjda bi trebalo ukloniti i od dječjih očiju sakriti i skulpture po muzejima koje prikazuju ljudsko tijelo, uključujući i primjerice Torzo Belvedere iz Vatikanskog muzeja. Da ne spominjemo Michelangelov svod Sikstinske kapele. No, nije ovo prvi put da Vigilare reagira na kazališni plakat. Slično se dogodilo i u povodu predstave »Fine mrtve djevojke« u kazalištu »Gavella«, kad je udruga Vigilare ustanovila da je riječ o plakatima na kojima se »na izrazito vulgaran, uvredljiv i ponižavajući način prikazuje Blažena Djevica Marija, te se ovime na najgrublji način ismijavaju, omalovažavaju i vrijeđaju svetinje, kao i vjerski osjećaji većine građana u Republici Hrvatskoj«.  Tadašnji ravnatelj »Gavelle« Darko Stazić odlučio je popustiti pred organiziranom kampanjom udruge Vigilare i vjerskih portala te povući plakat za predstavu »Fine mrtve djevojke« u režiji Dalibora Matanića, a koji je dizajnirao Vanja Cuculić. Tada je gradonačelnik Milan Bandić  naložio uklanjanje spornih plakata sa svih javnih površina, dok je zagrebački Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport izrazio žaljenje radi toga što je »ovim nepromišljenim činom Gradsko dramsko kazalište Gavella povrijedilo osjećaje vjernika«. Vidjet ćemo hoće li slična sudbina zadesiti i »Hinkemanna«.