Politična umjetnost

Ponton – instalacija i pozornica za jednake, ali i druge i drukčije

Nela Valerjev Ogurlić

Melita Sorola Stanišić, Branko Mijić, Damir Šegota, Nikica Petković, Branko Lenić i Olja Dešić / Foto: S. DRECHSLER

Melita Sorola Stanišić, Branko Mijić, Damir Šegota, Nikica Petković, Branko Lenić i Olja Dešić / Foto: S. DRECHSLER

Članovi Grupe Ponton tragaju za prozirnim pontonom jer im je prozirnost važna zbog elementa vode koji je bitna sastavnica programa Rijeka EPK 2020., a osobito zbog simbolike transparentnosti jer je riječ o projektu koji je i politički angažiran



RIJEKA Grupa Ponton, interdisciplinarna umjetnička skupina koja okuplja grupu riječkih autora, prošle jesni je kao svoj poklon gradu Rijeci, Europskoj prijestolnici kulture 2020. godine, predstavila projekt Ponton – atrakciju u Riječkom zaljevu u obliku plutajuće platforme koja bi istodobno funkcionirala kao ambijentalna instalacija i izvedbena pozornica.


Na prvom predstavljanju projekta autori su novinare brodom poveli do mjesta udaljenog nekoliko milja od obale gdje planiraju usidriti instalaciju, a jučer su predstavili i tada najavljen Manifest te vizualne simulacije projekta.


Ideja je da se svake godine, počevši od ove, na moru ispred riječke luke izvede po jedna plutajuća platforma veličine 10 x10 metara, sastavljena od prozirnih modula s fotoosjetljivim ćelijama. Na pontonu bi se izvodili različiti programi, koje bi publika mogla pratiti sa svojih barki ili drugih plovila, ali bi funkcionirao i kao samostalna svjetlosna i audio instalacija.


Potraga za pontonom




Projekt bi kulminaciju trebao doživjeti 2020. godine, kad bi se tri platforme prevezle do New Yorka, Sidneya i Tokija, dok bi jedna ostala u Kvarnerskom zaljevu, kako bi na četiri pontona u četiri luke na četiri kontinenta u isto vrijeme započeo program u čast Rijeke kao Europske prijestolnice kulture.


Prema riječima Damira Šegote koji je inicirao ovu zamisao, već postoje naznake da su vlade navedenih zemalja spremne podržati projekt, a ostvareni su i kontakti s proizvođačima pontona, a cijena svakoga bila bi između 30 i 40 tisuća dolara. Autori za sada nemaju jasnu predodžbu kako zatvoriti financijsku konstrukciju. Problem je i to što se pontoni proizvode samo u bojama, a njih zanima isključivo prozirni, pa se nadaju se da će u nadolazećem vremenu proširiti ponudu.


Ponton - plutajuća platforma


Ponton – plutajuća platforma



Kako naglašavaju inicijatori ove ideje, prozirnost je važna zbog elementa vode koji je bitna sastavnica programa Rijeka EPK 2020., a osobito zbog simbolike transparentnosti.



Grupu Ponton čine: Damir Božić Pišta, Olja Dešić, Branko Lenić, Branko Mijić, Nikica Petković, Melita Sorola Staničić, Damir Šegota, Deni Šesnić i Žak Valenta. Oni poručuju: »Jebeš korijenje, živjeli lopoči! Korijenje sputava. Lopoči nesmetano plutaju površinom svijeta! Oni su Pontoni Novih Svjetskih Pritoka!«



Preko granice


– Kao platforma otvorena svim vrstama umjetnosti, Ponton na idejnoj razini funkcionira kao prostor povezivanja, prelaženja granica , kao prihvatni centar za jednake, za druge i drukčije… Riječ je o projektu koji je i politički angažiran – naglašavaju u Grupi Ponton. Riječima autora Manifesta, Nikice Petkovića, »umjetnost je ona koja prelazi granice, poziva one s druge strane granica, odlazi preko granica… država, disciplina, uvjerenja, boja, pisama riječi i gesta… generacija, porijekala, ukorijenjenosti. I upravo zato umjetnost je politična«.


– Ponton je voda, granica, pograničje, svratište, dom i scena za sve umorne od lažnih tradicija, loših autentičnosti, prisvajanja prostora i zatvaranja u granice jedne nacije, jedne kulture, jedne religije, jednog uvjerenja… Ponton ispušta balastne vode po mitovima etničke, kulturne, nacionalne, jezične, rasne, spolne i rodne čistoće! Ponton ne zanima ništa posebno, jer Ponton zanima apsolutno sve: sve zemlje svi ljudi, sve rase, rodovi i spolovi, sve politike ljudskosti, ali i ljudskost politike – navodi se u Manifestu.