O umjetnosti društvenog angažmana: U OKC-u Palach traje ciklus radionica

Kim Cuculić

Foto: Ivica Tomić

Foto: Ivica Tomić

»Uključivanje zajednice/Angažirane umjetničke prakse« serija je predavanja stručnjaka s dugogodišnjim iskustvom u predmetnom  području



RIJEKA Seminar »Uključivanje zajednice/Angažirane umjetničke prakse« održava se u OKC-u Palach do 15. ožujka.


Riječ je o uvodu u edukacijski ciklus sačinjen od radionica, seminara, konferencija i predavanja kojima će program Učionica Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture obuhvatiti teme ključne za rad na participativnim (sudioničkim) kulturnim programima. Cilj seminara je približiti suvremene umjetničke prakse koje se temelje na radu u zajednici i/ili sa zajednicama te na analizi društvenih situacija i odnosa unutar kojih se provode. Namijenjen je riječkim kulturnjacima, djelatnicima gradskih, županijskih i turističkih institucija i organizacija, zaposlenicima društva Rijeka 2020, kao i timovima programskog pravca 27 susjedstava te sudionicima projekta Tandem.


Trodnevni program


Tijekom tri dana polaznici prate predavanja stručnjaka, umjetnika i aktivista s dugogodišnjim iskustvom u spomenutom području. U programu seminara sudjeluju François Matarasso, Kristina Leko, Andrej Mirčev, Saša Šimpraga, Sonja Leboš, Philipp Dietachmair i drugi. Program seminara predstavile su Branka Cvjetičanin, voditeljica programskog pravca 27 susjedstava, i Tanja Kalčić, voditeljica programa Učionica. Kako je u predavanju »Participativna umjetnost i umjetnost zajednice; što jest – a što nije« istaknuo François Matarasso, koji se od 1981. bavi umjetnošću u zajednici kao umjetnik, producent, istraživač, pisac i edukator, participativnoj umjetnosti je tijekom proteklih godina porasla važnost; s radikalnih margina umjetnosti u 1970-ima pomaknula se prema njezinom središtu i postala prihvaćena diljem umjetničkog i kulturalnog sektora, a stvaraju je profesionalni i neprofesionalni umjetnici.




Tema predavanja Kristine Leko, koja je predavačica u Berlinu, bila je »Umjetničko djelo kao društveni kotač i oruđe (samo)emancipacije«. Izlaganje je popraćeno dijelom poznatim, a dijelom anonimnim umjetničkim projektima te je dalo sažet pregled problematike i pojmova vezanih uz sklopove umjetnosti u javnom interesu i umjetnosti za društvene promjene. Leko je pokazala koje su mogućnosti kulturno-umjetničkih produkcija u zajednici, te koja je pritom uloga javnosti, odnosno javnog prostora.


»Društvena sekvenca«


Philipp Dietachmair, programski menadžer pri Europskoj zakladi za kulturu u Amsterdamu, izlagao je o umjetnosti društvenog angažmana kao izazovu.


– Građanska akcija rađa se iz osjećaja, kaže španjolski sociolog Manuel Castells. Nezadovoljstvo i frustracija osobnim, ali i strast i traženje mogućnosti za promjenom, pružaju ljudima snažan razlog za angažman u vlastitoj zajednici. Umjetnost je svojom sposobnošću zamišljanja alternativne stvarnosti često ključna u izražavanju kontroverze i nade. Radnici u kulturi zato često mogu pomoći pri katalogiziranju ljudskih osjećaja spram inicijativa zajednice koje će uroditi plodom. Takozvana »društvena sekvenca« je model koji se sastoji od pet koraka: emocije (umjetnost je način da se one izraze), samorealizacija, komunikacija, izlaženje u javnost i samoorganizacija – osvrnuo se Dietachmair.


Od ovog seminara najviše koristi mogli bi imati oni koji sudjeluju u programskom pravcu 27 susjedstava, a ovaj seminar koristan je i za Ivanu Kalc iz umjetničke organizacije Kabinet.


– I inače pratim programe Učionice, koji su mi vrlo korisni. Nešto već znam otprije, ali na ovaj način dobijem strukturirano znanje i doznam za dobre primjere iz prakse. Budući da u Hrvatskoj još uvijek ne postoji sustavna edukacija u ovom području, ovakva predavanja korisna su i u tom smislu. Važna su mi, jer me potiču na razmišljanje o kulturi i umjetnosti, a na teorijskoj razini oblikuju moj rad i djelovanje u kulturi. Dobri primjeri iz prakse pokazuju mi da je nešto za što sam mislila da je nemoguće itekako moguće, što na mene djeluje osnažujuće – kaže Kalc.