Slavni umjetnik

Najstariji crtež otkriva da je Leonardo da Vinci podjednako dobro koristio obje ruke

P. N.

Izvor: Reuters

Izvor: Reuters

"Gledajući njegove spise, uključujući i ovaj crtež, može se vidjeti da je postignut jednako dobar krasopis i s desnom rukom."



Podrobna studija o najstarijem poznatom crtežu Leonarda da Vincija pokazala je da je veliki umjetnik renesanse imao sposobnost jednakog korištenja obje ruke, kazali su prošloga tjedna iz talijanske galerije Uffizi.


Znanstvena i tehnološka analiza također je otkrila skrivenu, dosad nepoznatu skicu krajolika na pozadini izvornog djela, prenosi Reuters.


“To je prava revolucija u području studija o Leonardu”, rekao je direktor galerije Eike Schmidt.




Otkrića su objavljena mjesec dana prije 500. obljetnice Leonardove smrti, a muzeji diljem Europe organiziraju izložbe i događaje kako bi proslavili život čovjeka odgovornog za remek-djelo kao što je Mona Lisa.


Njegov prvi poznati crtež dokumentiran je 5. kolovoza 1473. – kada je Leonardo imao 21 godinu – i prikazuje krajolik doline rijeke Arno i dvorca Montelupo, nadomak Firence.


Poznat pod nazivom “Pejzaž 8P” iz inventarnog broja, rad ima riječi na prednjoj strani s desne na lijevu stranu, kao što je Leonardo često pisao. Na poleđini kratak tekst ide s lijeva na desno i aludira na neformalni ugovor.



Studija dvaju tekstova potvrdila je da ih je napisao Leonardo i pokazao je da može savršeno pisati lijevom i desnom rukom.


“Leonardo je rođen ljevoruk, ali je od rane dobi naučio pisati desnom rukom”, rekla je povjesničarka umjetnosti Cecilia Frosinini. “Gledajući njegove spise, uključujući i ovaj crtež, može se vidjeti da je postignut jednako dobar krasopis i s desnom rukom.”


Koristeći infracrveno svjetlo, umjetnički stručnjaci su također otkrili dva različita sloja crteža, i na stražnjoj i na prednjoj strani, s linijom tinte koja pokriva izvorni trag ugljena na određenim mjestima.



Na poleđini a nije vidljivo mnogo tinte, ali infracrvena je otkrila da je drugi krajolik s prikazom rijeke koja je prešla mostom izvorno nacrtana koristeći ugljen. Nije bilo jasno je li umjetnik čistio papir ili je ugljen jednostavno s vremenom izblijedio.


“Elementi koji su se pojavili tijekom ovog istraživanja otvaraju nove poglede na tumačenje Leonardovog pejzaža 8P i na to kako je umjetnik ´gradio´ krajolik, na njegovu tehniku, pa čak i na njegove navike i sposobnosti u pisanju”, rekao je Schmidt.