Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
31. ožujka 2020.
Rijeka EPK

EMINA VIŠNIĆ 'Lako je moguće da ćemo morati odgoditi i programe za svibanj'

EMINA VIŠNIĆ 'Lako je moguće da ćemo morati odgoditi i programe za svibanj'
EMINA VIŠNIĆ 'Lako je moguće da ćemo morati odgoditi i programe za svibanj'
Autor:
Objavljeno: 20. ožujak 2020. u 8:28 2020-03-20T08:28:50+01:00

Trenutno radimo na preoblikovanju strateških ciljeva projekta, s fokusom na učinke društvene kohezije i trajno nasljeđe projekta, ali uzimajući u obzir i efekte koje će ova kriza imati na najfragilnije elemente kulturnog sustava

RIJEKA - Hrvatska prvi put u svojoj povijesti ima Europsku prijestolnicu kulture i prvi put predsjeda Europskom unijom. Rezultat: pandemija s kojom se svijet još nije suočio. Naravno, to je međusobno povezano samo u (polu)duhovitim sentencama i memeovima, no činjenica jest da se Rijeka nije pošteno ni zagrijala kao Prijestolnica, a već se morala suočiti s ogromnom krizom. I dok osluškujemo kako će se naši životi uopće odvijati u danima, tjednima i mjesecima što slijede, postavljaju se, naravno, i pitanja što će biti s programima EPK-a, koji su se upravo sada trebali početi intenzivirati. Kako će Rijeka 2020, tvrtka zadužena za provedbu EPK-a, odgovoriti na novonastalu situaciju, provjerili smo kod direktorice Emine Višnić.

Priča kojom smo se strašili kao djeca babaroge bila je: »Ako budeš loš, Maribor će te«. Hoće se reći da nam je kao primjer neuspješnog EPK-a često služio slučaj tog našeg susjeda, iako, naravno, nije uputno ni Maribor baš samo tako otpisati. No činjenica jest da je malo tko mogao i zamisliti ovaj, koronavirus scenarij. Svi EPK programi suspendirani su do 14. travnja, dakle na mjesec dana, kao uostalom i gotovo sva kulturna događanja. Uzdanice toga mjeseca su »Vježbanje života - drugi put«, izložbe Dubravke Ugrešić i Igora Eškinje, projekt o trećoj ženskoj smjeni Milijane Babić, performans Nore Turato...

Preslagivanje programa

Što možete u ovoj fazi reći o tim i ostalim programima? Kojima se od njih traži drugi termin, a koji su već sada eventualno otkazani?

- Prije svega, odbacila bih mit o potpunom neuspjehu Maribora kao EPK-a. Poznato je da se tamo javio čitav niz problema, kao i kod drugih EPK-gradova, a najočitiji je činjenica da se nije uspjela izgraditi planirana infrastruktura te da je puno toga izgubljeno zbog neodgovornog ponašanja politike i političkog prepucavanja između nacionalne i lokalne razine. Mi ovdje takve probleme nemamo. Dapače, projekt funkcionira bez političkih pritisaka (stavimo na stanu neke pokušaje), a nacionalna, regionalna i lokalna razina su dobro koordinirane. Vjerujem da će tako i ostati i da ćemo uspješno prebroditi ovu veliku krizu.

Mislim da je svima jasno da ovu pandemiju koja već sada ima velike, ne samo zdravstvene, već i ekonomske i socijalne posljedice, ne možemo uspoređivati ni sa čim što smo do sada mogli doživjeti. Naravno da ta situacija trenutno za sve nas predstavlja ogroman izazov, kao uostalom i za cjelokupno društvo, ne samo u Hrvatskoj nego u svim zemljama Europe i gotovo cijelom svijetu. Ovo je velika kriza za koju se nitko nije u potpunosti mogao unaprijed pripremiti, jer krizu takvih razmjera nitko nije predvidio.

Mi smo već i na programu festivala Needcompany, krajem veljače, odnosno početkom ožujka, kako je buknula situacija u Italiji, osjetili što znači raditi u situaciji krize koju donosi ovaj virus. Naime očekivana prodaja ulaznica za predstave bitno je izostala na ciljanim stranim tržištima, prije svega u Italiji i Sloveniji, ali i u Hrvatskoj. Podsjećam, to je bilo u trenutku kada su se već u javnosti i medijima počele pojavljivati preporuke o izbjegavanju većih javnih okupljanja, pa tako i kulturnih manifestacija. Pojedinci i veće grupe počele su otkazivati dolaske na programe za koje su već ranije kupili ulaznice. Suočili smo se s činjenicom zazora publike od posjećivanja kulturnih događanja, čak i onih vrhunskih, kao što je to umjetnički rad grupe Needcompany, koja je sigurno jedna od najcjenjenijih predstavnica suvremenog kazališta danas u Europi. O tome govori i činjenica da nije bio u cijelosti iskorišten čak ni kontingent besplatnih ulaznica koje smo već ranije bili osigurali za studente umjetničkih studija, volontere u kulturi i određene druge skupine u cilju razvoja publike. Jasno nam je da se to dogodilo iz već postojećeg straha od epidemije koja je nadolazila.

Pratili smo daljnje preporuke i mjere zaštite od epidemije i, zapravo, obaveza nam je bila, iz odgovornosti prema publici i svim našim sugrađanima, kako u smislu zaštite zdravlja, tako i u smislu osiguranja mogućnosti da program prate u kvalitetnim uvjetima, otkazati i odgoditi manifestacije. Zasad se to odnosi samo na razdoblje do sredine travnja, no s obzirom na nove procjene nacionalnog stožera, vrlo je lako moguće da ćemo morati odgoditi i programe koji su najavljeni za ostatak travnja, moguće i svibanj. Razvoj ove epidemije, kao što i sami znate, teško je precizno predvidjeti pa je i nemoguće već sad donijeti odluke o pojedinim programima. U svakom slučaju, programe nećemo otkazivati ni definirati druge termine sve dok ne presložimo program EPK-a u cjelini.

Posljedice krize

Kao što ste i sami rekli, moguće je da ćete i nakon travnja morati odgoditi programe. Što konkretno poduzimate u smjeru priprema i za taj, još malo crnji scenarij od postojećeg, odnosno o kakvom je preslagivanju riječ?

- Preslagivanje ukupnog programa, na čemu trenutno radimo, izuzetno je zahtjevan posao. Ova nas situacija vraća gotovo na sam početak, jer treba redefinirati ciljeve i prioritete, a u skladu s tim ponovo isplanirati cijeli program i prateće komunikacijske i druge strategije. Pritom valja uzeti u obzir procjene ekonomskih i društvenih učinaka koje će ova kriza imati na sve, pa tako i na EPK. Procjenjujemo u razgovorima s partnerima, umjetnicima i organizacijama što je od planiranih programa moguće realizirati u kasnijim terminima i u kojim terminima. Paralelno, svjesni smo da će zbog ove epidemije posljedice osjetiti čitavo gospodarstvo, a posebno turistički sektor i kulturni turizam, što izravno ima utjecaj i na naše rezultate, kao i na opseg i strukturu programa.
Isto tako valja uzeti u obzir da je naša odgovornost – svih nas koji djelujemo u kulturi - jednom kada prođe neposredna opasnost s kojom smo sada suočeni, pridonijeti vraćanju normalnog života i gradnji pozitivne atmosfere u društvu. Pored toga, važno je naglasiti da smo svjesni da će ova kriza imati snažne i najizravnije posljedice na samostalne umjetnike, udruge, umjetničke organizacije i manje tvrtke u kulturnim i kreativnim industrijama. Sve te procjene itekako ozbiljno uzimamo u obzir dok pripremamo strategiju i plan programskih i drugih aktivnosti. Stoga najprije radimo na preoblikovanju strateških ciljeva projekta, s fokusom na učinke društvene kohezije i trajno nasljeđe projekta, ali uzimajući u obzir i efekte koje će ova kriza imati na najfragilnije elemente kulturnog sustava. Uz to, naravno, uzimamo u obzir različite aspekte izvodivosti pojedinih programa u danim okolnostima te financijske mogućnosti, odnosno procjenu učinaka programa u odnosu na potrebno ulaganje sredstava. Vjerujem da je jasno iz navedenog da bi bilo kakvo licitiranje s konkretnim programima u ovom trenutku bilo preuranjeno i zapravo neozbiljno i neodgovorno.

Neizvjesnost

Postoji li pritom mogućnost prilagodbe nekih programa novonastaloj situaciji? Neka sportska natjecanja održavat će se, recimo, bez publike, a u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci otvaranje izložbe »Tragom hrvatske baštine« upriličeno je online...

- Postoji mogućnost, naravno. I to jest jedan od smjerova u kojem razmišljamo. Akcija u PPMHP-u je za svaku pohvalu, no oni su izložbu imali praktički spremnu i sjajno su učinili s online otvorenjem. No to možemo učiniti s dijelom programa, ne možemo s cjelokupnim programom, svim događanjima. U svakom slučaju, naša razmišljanja idu u tom pravcu, ali mnogošto ovisi o razvoju situacije s epidemijom. Ne možete ni umjetnike ili organizatore siliti na pojačane kontakte u cilju organizacije programa ako su preporučene mjere takve da se kontakti izbjegavaju.

Postoji li neko slično krizno iskustvo dosadašnjih EPK-ova, s kojim se o toj temi eventualno konzultirate, odnosno imate li kakvih vanjskih savjetnika oko adresiranja ovih problema?

- Osim što dobivamo poruke moralne podrške i istinskog suosjećanja s raznih strana, uključivo i naših kolega iz drugih EPK-ova, moram reći da se s ovakvim razmjerima krize nije još susreo nijedan EPK. Naime nije se ni Europa u posljednjih pedesetak ili više godina suočila s ovakvom situacijom. Zato je posebno teško svima. I zato je neizvjesnost po mnogim pitanjima jedan od najvećih problema u ovoj situaciji.

Nakon furioznog početka, s otvaranjem koje je uzburkalo mnoge duhove, ali i podiglo svijest o EPK-u, pa i nastavka u vidu, i opet dijelom kontroverznog, gostovanja Needcompanyja, da spomenemo samo najvidljivije programe, ovo je veliki udarac za projekt Rijeke EPK-a. Može li se od toga udarca oporaviti?

- Ja se nadam da ćemo se oporaviti. Svi skupa, kao društvo u cjelini. S otvorenjem smo postigli veliku vidljivost Rijeke u Hrvatskoj i inozemstvu. Ne bih rekla da smo »uzburkali duhove«, osim možda u manjem dijelu društva koje se bavi vrlo prozaičnim temama nacionalizma. Mislim da smo vrlo kvalitetnim programom otvorenja u mnogim srcima pobudili ponos i predstavili modernu propulzivnu Hrvatsku, kulturu koja otvara bitne teme radništva, identiteta, prošlosti i budućnosti Europe. Medijima dugujemo posebnu zahvalnost, jer su otvorenje doista popratili na kvalitetan način, a količina medijskih objava, njihov doseg i pozitivna slika o Rijeci koja je obišla svijet višestruko nadmašuje ulog u produkciju samog događanja. Upravo zato nam je svima neizmjerno žao što se ova kriza s epidemijom koronavirusa pojavljuje u trenutku kada imamo priliku dodatno kapitalizirati cijelu priču. I nažalost, već na prvom sljedećem velikom programu, a to je Needcompany festival, bili su vidljivi učinci te krize.

Odgođeni programi

Zasad se do daljnjeg odgađaju najavljeni događaji projekta Europske prijestolnice kulture:

- Predstava »Vježbanje života - drugi put«
- Projekt »Naturografie by Roberto Ghezzi«
- Festival susjedstva Delnice »Tajne Lujzijane«
- Predstava za djecu »Sretna kućica«
- Koncert »Adams, Beethoven, Šostakovič«
- Rijeka film festival
- Izložba »Crvena škola« Dubravke Ugrešić
- Koncert kosovskog benda Tetris
- Izložba Milijane Babić i Centra za ženske studije
- Prezentacija knjige Nore Turato
- Izložba »Sanjaju li biljke sutrašnjicu?« Igora Eškinje
- Izložba »Transbalkan«
- Koncert Vision String Quarteta
- Posjet Odbora za kulturu Europskog parlamenta Rijeci
- Međunarodni numizmatički kongres u Hrvatskoj
i drugi programi

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.