Demoni i vještice

Egzorcizam 21. stoljeća: Kako se Harry Potter našao na udaru cenzure

Kim Cuculić

Crkva se u 21. stoljeću i dalje bavi egzorcizmom, vjerujući u postojanje demona, magije i vještica. Prije nekoliko godina svećenik Gabriele Amorth, glavni vatikanski egzorcist, žestoko je nastupio protiv Harrya Pottera i joge, jer oboje, po njegovom mišljenju, vode ka zlu



Prema savjetu nekoliko egzorcista, pastor St. Edward junior school iz Nashvillea odlučio je iz školske knjižnice ukloniti knjige o Harryju Potteru, s obrazloženjem da autorica J. K. Rowling u svojim knjigama koristi kletve i uroke čime oni koji čitaju ta djela riskiraju prizivanje zlih duhova. O ovom najnovijem primjeru »egzorcizma« nad popularnim literarnim i filmskim junakom piše The Guardian, a serijal o ovom mladom čarobnjaku našao se na udaru kršćanske cenzure još od početka objavljivanja. Knjige J. K. Rowling opisuju avanture Pottera i njegovih najboljih prijatelja, učenika Škole vještičarenja i čarobnjaštva Hogwarts.


Okosnica radnje romana je Harryjev sukob sa zlim čarobnjakom Lordom Voldemortom, čiji je cilj osvojiti čarobnjački svijet, pokoriti bezjake (nemagične ljude) te uništiti sve one koji mu stoje na putu. Od izlaska prvog romana, »Harry Potter i Kamen mudraca« 1997. godine, knjige su stekle veliku popularnost, pohvalne kritike i komercijalni uspjeh. Serijal je doživio i kritike zbog sve naglašenijih mračnih tonova u priči.


Protivnici Harryja Pottera smatraju da glorificira magijsko i okultno, zbunjujući mlade čitatelje koji mogu doći u iskušenje da koriste uroke i kletve o kojima čitaju. Na jednom našem domaćem katoličkom portalu mladi čitatelj postavio je ovakvo pitanje: »Zanima me je li grijeh čitati knjige poput »Harryja Pottera«, u kojima se spominju svakakvi čarobnjaci, magije i slično? Isto vrijedi i za igranje igrica na računalu kada se koristi magija…




Naravno da je bavljenje okultnim grijeh, ali sam pročitao i da se ne trebamo konkretno baviti tim stvarima da bi se očitovale štetne posljedice, već da je dosta i da se samo o tome bezazleno čita. U sluč aju da je ovo grijeh, što bih trebao učiniti s tim knjigama koje imam doma na polici, da ih jednostavno bacim ili…?«


I dobio je odgovor, koji se temelji na tezama njemačke sociologinje i publicistkinje Gabriele Kuby o Harryju Potteru. Ona je definirala deset ključnih argumenata »protiv«:


1. Harry Potter je globalni dugoročni projekt usmjeren na promjenu kulture. U mlađim generacijama uništava zadršku prema magiji i okultnom. Tako u društvo ponovno ulaze snage koje je kršćanstvo nadvladalo.


2. Hogwarts, škola magije i vještičarstva, zatvoren je svijet nasilja i horora, proklinjanja i čaranja, rasističke ideologije, krvnih žrtava, odvratnosti i opsjednuća. Postoji ozračje kontinuirane prijetnje, koju mladi čitatelj ne može izbjeći.


3. Dok se Harry Potter na početku čini borcem protiv zla, sličnosti između njega i Voldemorta, glavnog neprijatelja, postaju sve očitije. U petom nastavku Harry biva opsjednut od Voldemorta, što vodi simptomima dezintegracije ličnosti.


4. Ljudski svijet postaje degradiran, slavi se svijet vještica i čarobnjaka.


5. Ne postoji pozitivna transcendentna dimenzija. Nadnaravno je u potpunosti demonsko. Izvrću se božanski simboli.


6. Harry Potter nije moderna bajka. U bajkama su čarobnjaci i vještice nedvosmisleno likovi koji predstavljaju zlo. Junak se izbavlja od njihove moći kreposnim djelima. U svijetu Harry Pottera ne postoji lik koji se ustrajno trudi u dobru. Za naizgled dobre ciljeve koriste se zla sredstva.


7. (Mladom) čitatelju blokira se moć razlučivanja dobra i zla kroz emocionalnu manipulaciju i intelektualnu zbrku.


8. Napad je to na mlađu generaciju – preko zaigranog zavođenja uvodi ih se u svijet vještičarstva i magije, ispunjavajući maštu mladih slikama svijeta u kojem zlo kraljuje i iz kojeg nema izlaza. Naprotiv, on se predstavlja kao krajnje poželjan.


9. Oni koji cijene pluralizam mišljenja trebali bi se oduprijeti gotovo preplavljujućoj snazi pritiska vršnjaka, koji se postiže preko akcije velikih korporacija i multimedije koja pokazuje elemente totalitarnog ispiranja mozga.


10. Budući da je kroz knjige o Potteru vjera u Boga koji ljubi sustavno potkopavana, čak i uništena u mnogim mladim ljudima, kroz lažne vrijednosti i izrugivanje judeokršćanskih istina, uvođenje ovih knjiga u škole ne može se tolerirati. Roditelji bi trebali odbiti dati dopuštenje da njihova djeca budu dio indoktrinacije Harry Potterom zbog razloga vjere i savjesti.


U odgovoru zabrinutom mladom katoliku ističe se da se kriteriji i argumenti o kojima je ovdje riječ mogu primijeniti i na druge slične slučajeve, bilo da je riječ o knjigama, video igricama ili čemu drugom.


– Valja imati na umu da se prema istim kriterijima neke druge fantasy svjetove smatra pozitivnim i, u cjelini, usklađenim s kršćanskim svjetonazorom, kao što su »Narnija« ili »Gospodar prstenova«. Svakako da i u knjigama o Harry Potteru ima pozitivnijih likova, događaja i drugih elemenata koji mogu biti korisni za izgradnju, ali u cjelini prevladava simpatiziranje okultnoga, negacija vjere i relativizacija morala. Stoga je i tadašnji kardinal Ratzinger kao prefekt Kongregacije za nauk vjere napisao gospođi Kuby: »Dobro je da prosvjetljujete ljude o Harryju Potteru, budući da su to suptilna zavođenja, koja djeluju neprimijećeno i tako duboko izokreću kršćanstvo u duši prije nego pravilno odraste – piše u odgovoru mladom katoliku koji dvoji treba li čitati knjige o Potteru.


No, zato se Crkva u 21. stoljeću i dalje bavi egzorcizmom, vjerujući u postojanje demona, magije i vještica. Tako je prije nekoliko godina svećenik Gabriele Amorth, glavni vatikanski egzorcist, žestokim nastupom na filmskom festivalu u Umbriji uspio iznenaditi čak i najkonzervativnije među svojim kolegama. Amorthu su se na piku našli Harry Potter i joga, jer oboje, po njegovom mišljenju, vode ka zlu. Otvoreno je pokazao i svoje negodovanje nad Potterom: »Ljudi misle kako je to bezazlena dječja knjiga, ali ona je zapravo knjiga o magiji, a to vodi ka zlu. U »Harryju Potteru« vrag je prisutan na vrlo lukav i vješt način. Potter koristi svoje strašne magične i zle moći.«, izjavio je Amorth. S druge strane, kao najdraži film istaknuo je Friedkinova »Egzorcista«, jer »prilično vjerno prikazuje proces egzorcizma, unatoč malo pretjeranim efektima«.


Amorth je, inače, tijekom 25 godina izveo više od 70.000 rituala egzorcizma.