Riječke ljetne noći

Plesno istraživanje majčinstva: U “Torpedo” održana predstava “Dancing Moms”

Kim Cuculić

Svojim plesnim pokretima Ivana Kalc i Mila Čuljak izražavaju zajedništvo i empatiju jedna prema drugoj, ali i za druge majke



RIJEKA U okviru Riječkih ljetnih noći u prostoru bivšeg »Torpeda« izvedena je plesna predstava »Dancing Moms«, nastala u koprodukciji Umjetničke organizacije Kabinet i HNK-a Ivana pl. Zajca. Riječ je o autorskom projektu autorica i izvođačica Ivane Kalc i Mile Čuljak, koje su se upustile u umjetničko istraživanje izvedbe majčinstva. Njihove »plešuće majke« svojesvrsni su hommage instituciji majčinstva, čiju ulogu u današnjem društvu istražuju kroz plesni pokret, tekst i glazbu.


Predstava s engleskim naslovom izvedena je na engleskom jeziku, s hrvatskim prijevodom u programskoj knjižici. Suvremena hrvatska plesna scena, vjerojatno zbog međunarodnog pozicioniranja, često koristi engleski jezik. To je legitimna praksa, no nameće se pitanje koliko u njoj zapravo ima i pomodnosti.


U prvom dijelu predstave Ivana Kalc i Mila Čuljak svoj plesni identitet propituju uz riječi manifesta »I danced/Plesala sam« Adama Semijalca (ujedno i autor glazbe), koji je korišten u projektu »Ovo je predstava za sedam izvođača i publiku« te u performansu »06:59 (Ples je ideja koja odbija umrijeti)«. U autobiografskoj crtici Mila Čuljak navodi da je majka i radnica u kulturi i obrazovanju, a Ivana Kalc predstavlja se kao žena, majka i plesačica. Ovi njihovi identiteti autoreferencijalno se isprepleću i u »Dancing Moms«.




Scenografija predstave je jednostavna – sastoji se od dvije stolice i jednog stola iznad kojeg je natpis »Sretan rođendan« (opet na engleskom jeziku). S raznobojnim plastičnim čašama, vrećicom smokija, flašicom s vodom i jednim gumenim plavim psićem izvođačice stvaraju ozračje dječje rođendanske zabave, dok na ulaz u taj imaginarni obiteljski dom stavljaju tepih s natpisom »Home«. U takvoj minimalističkoj inscenaciji Kalc i Čuljak kreću se pozornicom uz vlastiti tekst »Ugrožena vrsta«, u kojemu propituju žensko, odnosno majčino tijelo koje »više nije samo njeno«.


Svojim plesnim pokretima Ivana Kalc i Mila Čuljak izražavaju zajedništvo i empatiju jedna prema drugoj, ali i za druge majke. Svoju »pobunu« Kalc u jednom trenutku izražava tako što iz plastičnog dječjeg pištolja buntovno ispucava zlatne šljokice. Ivana Kalc i Mila Čuljak izvode i pjevačko-plesne točke koje propituju estradno žensko tijelo, čime se opet samoironijski osvrću na vlastitu poziciju nekoga tko se bavi suvremenim plesom. Svoju ulogu majke, koja nikad ne prestaje, one duhovito naglašavaju nekoliko puta ponovljenom scenom u kojoj pospremaju i ponovno razbacuju po pozornici rođendanske rekvizite. Za ovu predstavu Kalc i Čuljak potpisuju i završni manifest »Majko!« Publika je izvođačice nekoliko puta pozivala na poklon.