Dvije izložbe

Risk Change u MMSU-u: Ekonomske migracije kao kolektivni fenomen

Nela Valerjev Ogurlić

Foto: S. JEŽINA

Foto: S. JEŽINA

Na izložbi »Crne krabulje«, koja se u četvrtak otvara u Muzeju, bit će predstavljeni radovi jedanaestero stranih i domaćih umjetnika koji se bave migracijskom problematikom, dok će u Malom salonu po prvi put samostalno biti predstavljen rad Tome Savića Gecana



RIJEKA Muzej moderne i suvremene umjetnosti u četvrtak i petak u 19 sati otvara dvije izložbe realizirane u okviru EU projekta »Risk Change«, u kojem s još devet partnera sudjeluje od 2016. godine. Ovaj umjetničko-istraživački projekt tematizira ekonomske migracije kao kolektivni fenomen, baveći se njihovim uzrocima, povodima, posljedicama i odnosima između migranata i stanovnika na razini svakodnevnog života.


Na izložbi »Crne krabulje«, koja se u četvrtak otvara u Muzeju, bit će predstavljeni radovi jedanaestero stranih i domaćih umjetnika koji se bave migracijskom problematikom, dok će u Malom salonu po prvi put samostalno biti predstavljen rad umjetnika Tome Savića Gecana, koji i ovom izložbom potvrđuje svoj dosadašnji interes za temu interakcija promatrača, izlagačkog prostora i sustava u kojem djeluju umjetnik i publika.


Prema riječima kustosica Sabine Salamon i Ksenije Orelj, izložba »Crne krabulje« bavi se migracijama koje na razini svakodnevnog života u pravilu proizvode neku vrstu ekscesa. Pod time se misli da migracijski proces ne može biti rezultat stabilnog stanja, već neke vrste prekoračenja: ovlasti, granice, mjere ili propisa. Radovi u okviru izložbe manje su dokumentaristički, a više personalni i naglasak stavljaju na emotivno-psihičku pozadinu migracija. Većina umjetnika, od kojih su neki i sami bili u procesu seljenja, bavi se suvremenim problemima.


Granice




Primjerice u videoinstalaciji »Sudaranje« Ana Sladetić posredno se osvrće na problem kontrole mobilnosti unutar propisanog administrativnog okvira koji se nerijetko pokazuje ograničavajućim, poraznim u odnosu na temeljne ljudske slobode. Držeći da su uzajamna trenja i sudari najčešće nuspojave djelovanja u ekscesnim stanjima, tematizira savladavanje granica kao iskustvo zbrke i sukoba, osobito u slučaju masovnih migracija.


Promišljanje prostora kao mjesta prebjega, skloništa i nestanka motivi su fotografske serije »Granice« Davora Sanvincentija. Autor naglašava dvojakost odnosa pokretljivosti i zapreke, dovodeći je u vezu s planinama kao savladivim preprekama, mjestima labavih graničnosti nasuprot zacrtanim teritorijalnim i političkim granicama.


Uzajamnost odnosa između migracijskih tokova i protoka kapitala provlači se u dokumentarcu »Jesenice – Stuttgart itd .« Miroslava Mikuljana. Kratkim protrčavanjem kroz situacije sa željezničke stanice na kojoj prati ukrcaj Jugoslavena na vlak za Njemačku, film odražava ideološku i radnu etiku sedamdesetih godina. Na razglasu emitiran govor dobrodošlice poziva na zajedništvo, jednakost i mir, kao i na izražavanje zahvalnosti imigrantima za doprinos u izgradnji zajedničke budućnosti. Uz bok oblaku optimizma i vjeri u bolje sutra, stoji i svijest o migracijama koje u pravilu podliježu nadzoru i neočekivanim restrikcijama.


 Smrvljene čaše


Na izložbi sudjeluju i umjetnici Aleksandar Garbin, Carlos Aires, Cristiano Berti, Can Sungu, Marianna Christofide, Roos van Haaften, Laurent van Lancker, Rafael Puetter (Rafucko) i Elejan van der Velde.


Izložba Tome Savića Gecana u Malom salonu nadovezuje se na dvije prethodne, održane u Briselu i u Antwerpenu. Umjetnik je 2005. s galerije Établissement d’en face u Briselu skinuo prozorsko staklo i pretopio ga u čaše koje su služile za posluživanje pića na otvorenju izložbe. Deset godina kasnije u Atwerpenu je vanjski zid u prostora (On)begane Grond prebojao prozirnom bojom u koju je umiješao smrvljenu čašu s prethodnog izlaganja. U Malom salonu će stakleni prah smrvljenih čaša iskoristiti za ličenje kompletnog izložbenog prostora.


Obje izložbe i projekt »Risk Change« dio su programske linije Kuhinja – Centar za kreativne migracije unutar programa Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture.