Umjetnički paviljon

Proslavljeni kipar: Izložba skupltura i slika Alexandera Caldera u Zagrebu

Kim Cuculić



ZAGREB – Nakon Joana Miróa, Augustea Rodina i Alberta Giacomettija, Umjetnički paviljon u Zagrebu ove će jeseni – u sklopu ciklusa »Najveći kipari 20. stoljeća« – ugostiti djela Alexandera Caldera, jednog od najznačajnijih suvremenih kipara 20. stoljeća na svjetskoj kulturnoj sceni. Izložba će biti otvorena 26. rujna, a moći će se razgledati do 5. siječnja sljedeće godine.


Uz skulpture, bit će izloženo i pedesetak slika. Iz Umjetničkog paviljona ističu kako je »Magija skulpturalnog pokreta« prva izložba u Hrvatskoj i u ovom dijelu Europe koja predstavlja opus tog globalno važnog umjetnika. O njegovom značaju govori i podatak da će djela za zagrebačku izložbu posuditi najznačajniji europski muzeji i galerije, Centre Georges Pompidou iz Pariza, Tate Modern iz Londona, Ludwig Museum iz Kölna, danski Louisiana Museum, francuska Fondation Maeght, talijanski Peggy Guggenheim Collection i mnogi drugi. Autorica izložbe, izbora djela i likovnog postava je ravnateljica Umjetničkog paviljona Jasminka Poklečki Stošić.


Izumitelj mobila


Najveći dio opusa Alexandera Caldera (1898., Lawnton, Pennsylvania – 1976., New York), popularno nazvanog izumiteljem mobila, posvećen je kinetičkoj umjetnosti, obliku umjetničkog izražavanja u kojemu je pokret glavni dio estetike umjetničkog objekta. Izložba u Umjetničkom paviljonu fokusirat će se upravo na taj dio kipareve karijere, takozvanu zrelu fazu po kojoj je danas prepoznatljiv. Izložit će se mobili, konstrukcije koje se gibaju pod utjecajem strujanja zraka, kao i apstraktne konstrukcije stabila. Slikarski dio opusa kipara koji će se izložiti najčešće je usko povezan s autorovim skulpturama. Njegovi mobili i stabili bili su 1952. nagrađeni i na Bijenalu u Veneciji, a danas se mogu vidjeti, ne samo u najpoznatijim svjetskim i europskim muzejima, već i na javnim površinama diljem svijeta.


Umjetnička obitelj




Calder dolazi iz obitelji slavnih kipara; njegov djed i otac također su bili kipari te je prve poduke dobio upravo od njih, a školovanje je nastavio kroz privatne poduke iz slikarstva. Kasnije je studirao umjetnost u New Yorku, ali i upisao studij inženjerstva, što se pokazalo važnim prilikom inovacije mobilnih skulptura. Već u dvadesetim godinama izrađuje svoje prve skulpture od drveta, a 1927. radi i prve pokretne igračke. U kasnim dvadesetima počinje stvarati i prve žičane figure, koje su dominirale ranim razdobljem njegova stvaralaštva.


Potom Calder u Parizu upoznaje Mondriana, Miróa, Arpa i Duchampa te se pridružuje grupi Apstrakcija-kreacija (1931. – 1936.) i počinje raditi na svojim mobilima. Uskoro nastaju i njegove statične monumentalne apstraktne konstrukcije koje je nazvao stabilima, a koje su vrlo važan dio povijesti kinetizma i moderne umjetnosti, s obzirom na to da označavaju raskidanje veza između kinetizma i mehanički pokretanih djela. Calderov je opus najvećim dijelom bio posvećen kinetičkoj umjetnosti.