Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
14. studenoga 2019.
Akcije na temu 'Transnacionalizmi'

MOJE, TVOJE, NAŠE: Granice (ni)su važne

Najviše je interesa publike izazvao dio rada »Italian Limes« u kojem je »robotska ruka« iscrtavala novu granicu / Snimio Marko GRACIN
Najviše je interesa publike izazvao dio rada »Italian Limes« u kojem je »robotska ruka« iscrtavala novu granicu / Snimio Marko GRACIN
Autor:
Objavljeno: 24. ožujak 2018. u 17:09 2018-03-24T17:09:38+01:00

 Transnacionalizam je društveni fenomen i područje znanstvenog istraživanja koje proizlazi iz sve veće povezanosti među ljudima i opadajućom ekonomskom i društvenom važnosti granica između nacionalnih država

RIJEKA Trinaesti međunarodni festival »Moje, tvoje, naše« ove je godine u znaku transnacionalizma, društvenog fenomena i područja znanstvenog istraživanja koji proizlazi iz sve veće povezanosti među ljudima i opadajućom ekonomskom i društvenom važnosti granica između nacionalnih država.

Događanja su počela otvorenjem izložbe »Transnacionalizmi« u Malom salonu, kroz koju je posjetitelje proveo kustos James Bridle. Kako je objasnio, živimo u doba snažnih i često nasilnih paradoksa.

– Dok u nekim dijelovima svijeta dolazi do sve veće liberalizacije društvenih vrijednosti, drugdje jača fundamentalizam. Nasuprot snažnoj znanstvenoj produkciji, otkrićima i tehnološkom napretku stoje politike opovrgavanja klimatskih promjena i teorije zavjere. Porast slobode u trgovini i bankarstvu prati zakonsko sužavanje individualnih sloboda. Na svim razinama, masovno kretanje ljudi i porast globalne kompjuterizacije mijenjaju načine na koje promišljamo i shvaćamo pitanja o geografiji, politici i nacionalnom identitetu.

Čovjek-sjedalo

Kontradikcije s kojima se suočavamo najvidljivije su na granicama. Ne samo na granicama između fizičkih zona i nacionalnih država, s raznolikim pripadajućim pravnim sustavima i uvjetima za ulazak i boravak, već i na granicama između fizičkog i digitalnog, gdje navodno prelazimo u zone neograničenih mogućnosti. Umjetnici čiji su radovi zastupljeni na izložbi naglašavaju posljedice takvih pritisaka na naša tijela, okoliš i političke prakse – pojasnio je Bridle.

Na izložbi sudjeluju Julian Oliver, Daniela Ortiz, Jeremy Hutchison, Studio Folder (Marco Ferrari i Elisa Pasqual), Raphaël Fabre, Jonas Staal i They Are Here (Helen Walker i Harun Morrison). U radu »Border Bumping« Novozelanđanin Julian Oliver nastoji mapirati načine na koje se nacionalne granice premještaju i preklapaju u elektromagnetskom spektru. Korištenjem slobodno dostupne i posebno izrađene aplikacije za pametne telefone, agenti Graničnih trzaja prikupljaju podatke o baznim stanicama i lokaciji prilikom prelaska državnih granica.

Daniela Ortiz, umjetnica peruanskog podrijetla koja živi u Španjolskoj, predstavlja se radom »Jus Sanguinis« – u prijevodu »pravo krvi«, što je jedan od glavnih načina na koje ljudi stječu državljanstvo: preko krvi svojih roditelja. Budući da se u Španjolskoj jedino bebe španjolske krvi prepoznaju kao subjekti s pravom stjecanja nacionalnosti u trenutku rođenja, to znači da dijete Ortiz neće imati mogućnost biti španjolske nacionalnosti. U ovom performansu, izvedenom kad je bila u petom mjesecu trudnoće, Ortiz je transfuzijom primila krv od španjolskog državljanina, time izravno izazivajući rasistički i nacionalistički režim.

U Malom salonu izloženi su i printovi britanskog umjetnika Jeremyja Hutchisona pod naslovom »Movables«. Početna točka ovog rada bila je pronađena fotografija koju je snimila granična policija na nekom od graničnih prijelaza na području Balkana.

Na njoj je prikazana unutrašnjost Mercedesa s otrgnutim naslonima za glavu na prednjim sjedalima, u kojima su bili skriveni ljudi. Fotografija je svjedočanstvo o stvarnosti u kojoj se ljudska tijela pokušavaju prerušiti u beživotne predmete, kako bi time stekla jednaku slobodu kretanja kao i potrošna roba.

Studio Folder (Marco Ferrari i Elisa Pasqual) predstavljen je radom »Italian Limes«, istraživačkim projektom i interaktivnom instalacijom koja istražuje najudaljenije alpske predjele, gdje se granice nacionalnih država pomiču zajedno s pomicanjem glečera. Mreža GPS senzora, postavljena na 3.300 metara nadmorske visine na vodomeđi Italije i Austrije, pratila je pomicanje granice između dviju zemalja koje je uzrokovano klimatskim promjenama. Ovaj projekt bio je predstavljen na Venecijanskom bijenalu arhitekture.

»CNI« je naziv rada Raphaëla Fabrea, koji je 2017. podnio zahtjev za francuskom osobnom iskaznicom. Svi su njegovi dokumenti bili označeni kao pravovaljani i autentični pa je njegov zahtjev prihvaćen, a uskoro je izdana i nova osobna iskaznica.

Ipak, fotografija koju je priložio uz ostale dokumente bila je u potpunosti kompjuterski izrađena, uz pomoć 3D modela i korištenjem različitih programa i specijalnih efekata koji se koriste u proizvodnji filmova i videoigara. Rad »Nove Unije« Jonasa Staala je umjetnička kampanja koja podržava progresivne, emancipacijske i autonomističke pokrete diljem Europe, i predlaže stvaranje »transdemokratske unije« koju ne ograničavaju granice nacionalnih država.

Novi identiteti

U radu »They Are Here« (Helen Walker i Harun Morrison) Thiru Seelan pleše na krovu u istočnom Londonu, pogleda usmjerenog prema horizontu poslovne četvrti Canary Wharf. Njegovi pokreti inspirirani su plesnom formom Bharatanatyam, koju prema tradiciji izvode samo žene, a koju ga je u tajnosti naučila njegova mlađa sestra. Nakon šest mjeseci pritvora u Šri Lanki, gdje je bio mučen zbog svojih političkih usmjerenja, Thiru je kao tamilski izbjeglica 2010. godine stigao u Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje mu je Canary Wharf bio prvi dom. Njegovi su pokreti zabilježeni termografskom kamerom, koja se kao tehnologija inače koristi za nadzor granica i graničnih prijelaza.

Na programu »Mojeg, tvojeg, našeg« su i predavanja. U onom pod naslovom »The Real Name Game« James Bridle ukazuje kako nove tehnologije omogućuju novim oblicima identiteta da se razvijaju i budu prepoznati: od virtualnog državljanstava i digitalnih nacija, do rodnih identiteta i neljudskih aktera.

Tema izlaganja američke novinarke Atosse Araxije Abrahamian je »Kozmopoliti i podatkovne oaze«. Riječ je o novim oblicima i neobičnim varijacijama državljanstva koje autorica istražuje u knjizi »The Cosmopolites«: od pustolovina superbogataša koji kupuju nacionalnost radi stjecanja geopolitičke moći, do onih bez imovine i države koji se nalaze na samom rubu trgovine putovnicama.

Jedan od predavača je i Heath Bunting, suosnivač Net.arta i Sport-art pokreta. Doživotno mu je zabranjen ulaz u SAD zbog kritičkih radova o genetskoj modifikaciji i prelaženju granica, a veliki broj radova cenzurirale su mu britanske tajne službe. Njegovo djelo »The Status Project« koristi umjetnu inteligenciju za pronalaženje umjetnog života u društvenim sustavima.

Naslov izlaganja riječkog kulturologa  Aljoše Pužara je »Sjebana etika broja 3«, a u njemu upozorava na trostruke, trokutaste i troslojne strukture kulture i društva. Pužar promišlja o konceptualnim sredstvima poput trećeg prostora, hibridnosti i međuprostora kao o varkama niskoetičnog života.

Tema predavanja Gordana Bosanca, glavnog analitičara zagrebačkog Centra za mirovne studije, jest kako migracije utječu na nove tehnologije, državljanstvo i nacionalne države. Organizator »Mojeg, tvojeg, našeg« je »Drugo more«, a partneri su Aksioma i Muzej moderne i suvremene umjetnosti Rijeka.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.