'Fractalia' u Ex librisu

Knjiga i izložba Danijela Žeželja posvećene životu Vincenta van Gogha

Davor Mandić

Snimio Damir ŠKOMRLJ

Snimio Damir ŠKOMRLJ

'Zapravo se od Van Gogha nema što naučiti; masu toga je radio krivo, ali netko tehnički može biti briljantan, a raditi slike koje su mrtve. On možda nije jedan od najvećih slikara, ali je jedan od najvećih umjetnika', rekao je Žeželj, koji u knjizi nije htio ispričati umjetnikov život, već autorski osmisliti epizode.



RIJEKA  Danijel Žeželj, svjetski renomirani strip-autor, dragi je gost Antikvarijata Ex libris. Ex libris voli njega, on voli Ex libris. Jasno je to već po njegovim radovima koji su sad već u “stalnom postavu” Ex librisa, no za novu, današnju prigodu njegova riječkog gostovanja Željko Međimorec ponovo je izvukao izložbene panele na kojima su se našla najnovija Žeželjeva ostvarenja.


Ovaj put to su crteži iz njegove knjige “Fractalia”, objavljene u izdanju Petikata, a koja u Žeželjevoj maniri progovara o još jednom iznimnom životu, onome Vincenta van Gogha.


Danijel Žeželj - izložba i knjiga


Danijel Žeželj – izložba i knjiga ‘Fractalia’ o životu Vincenta van Gogha / Snimio Damir ŠKORMLJ





Upravo je kontekstom Žeželjeva čestog obraćanja kultnim autorima, odnosno onima koji mu znače ili su mu značili u umjetničkom razvoju, razgovor s autorom započela voditeljica događaja Katarina Mažuran Jurešić. Žeželj je pojasnio da kao i svatko tko kretivno radi, uči od drugih autora.


– Tako se dogodio i ovaj strip-album kao posveta Van Goghu, odnosno interpretacija njegove biografije, i to u vremenu kad je umjetnik postao izuzetno prisutan, ali i na dobar i na loš način. Nevjerojatno je mnogo biografija o njemu, ali u velikom dijelu to su potpuno pogrešne interpretacije. Htio sam tu perspektivu postaviti drugačije – rekao je Žeželj.


Danijel Žeželj - izložba i knjiga


Danijel Žeželj – izložba i knjiga ‘Fractalia’ o životu Vincenta van Gogha / Snimio Damir ŠKORMLJ



To “drugačije” Mažuran Jurešić je opisala kroz četiri segmenta: Žeželjev crtež, Van Goghova pisma, njegovu biografiju te prostor, “fluid koji se stvara i povezuje ove tri razine, koja se svaka pritom relativizira”.


Prema Žeželju, to je bilo moguće jer je Van Gogh ostavio izuzetno bogatu korespondenciju, i to ne samo pisma bratu, koja su najspominjanija, ali čine zapravo mali dio ukupne korespondencije.


Danijel Žeželj - izložba i knjiga


Danijel Žeželj – izložba i knjiga ‘Fractalia’ o životu Vincenta van Gogha / Snimio Damir ŠKORMLJ



Zanimljiva je Žeželjeva tvrdnja, koju je više puta obrazlagao, da je Van Gogh tehnički bio loš slikar koji nikad zapravo nije naučio zanat, ali je zato bio uporan i razvio je metode u kojima je konačno dobio ono što je tražio. Iako se obraćao klasicima poput Rembrandta, slikao je zapravo vrlo moderno.


– Prvo je krenuo monokromatski kao Rembrandt. Tada je znao imati tehničkih problema s bojom; dobivao bi ono što studenti slikarstva zovu “blato”, kad spojiš tri boje pa dobiješ nedefiniranu smeđu, koja nije nikakava boja i s kojom ne možeš ništa. Kasnije je pak često slikao iz tube, što je sada problem kod očuvanja tih slika. Zapravo se od Van Gogha nema što naučiti; masu toga je radio krivo, ali netko tehnički može biti briljantan, a raditi slike koje su mrtve. On možda nije jedan od najvećih slikara, ali je jedan od najvećih umjetnika – rekao je Žeželj, koji u knjizi nije htio ispričati umjetnikov život, već autorski osmisliti epizode.


Danijel Žeželj - izložba i knjiga


Danijel Žeželj – izložba i knjiga ‘Fractalia’ o životu Vincenta van Gogha / Snimio Damir ŠKORMLJ



Mažuran Jurešić je tako primijetila da se crteži često ne poklapaju sadržajno s tekstom, odnosno da su kao neka podsvjesna slika onoga što se u tekstu izriče na površini.


– Tih 15 epizoda su kratki stripovi koji nemaju tekst. Te epizode se oslanjanju na faktografiju, ali ono što gledamo su izmišljeni momenti. Htio sam uhvatiti emotivno stanje Van Gogha, a ne događaje iz života. U knjizi nema mog osobnog teksta, nego su to fragmenti pisama. Ona su inače vrlo kaotična, nije to visoka literatura, ali ima strasti i faktografije. Tekstovi tako daju faktografski opis onoga što se zbiva, da ne bi ispalo da je to neki nadrealizam. Htio sam podcrtati da nije sve izmišljeno, apstraktno – rekao je Žeželj, objasnivši da je naslov “Fractalia” došao od koncepta u kojem svaka od 15 epizoda sadrži ideju cijele knjige i zapravo može funkcionirati samostalno.


Danijel Žeželj - izložba i knjiga


Danijel Žeželj – izložba i knjiga ‘Fractalia’ o životu Vincenta van Gogha / Snimio Damir ŠKORMLJ



Publika u Ex librisu mogla je čuti i da je Van Gogh uvijek slikao po modelu, a kad zbog bolesti nije mogao izlaziti, slikao je po vlasitim slikama, tako da postoje mnoge verzije njegovih slika.


– On kao da izvana prima impuls koji pretvara u svoju interpretaciju – rekao je umjetnik o umjetniku, spominjući i famozno rezanje uha, koje se dogodilo za jednoga od njegovih napada i kojega se Van Gogh nije sjećao kasnije, kao i tumačenje prema kojem je moguće da nije izvršio samoubojstvo, već da je slučajno nastrijeljen. No to, dakako, nikada nije potvrđeno.


Danijel Žeželj - izložba i knjiga


Danijel Žeželj – izložba i knjiga ‘Fractalia’ o životu Vincenta van Gogha / Snimio Damir ŠKORMLJ



Za kraj druženja u Ex librisu Katarina Mažuran Jurešić izvukla je jednu zanimljivu biografsku crticu iz Žeželjeva života, a koju je on potvrdio, naime da je izradio plakat za originalnu predstavu “Vježbanje života”.


Žeželj je pojasnio da je bio u grupi studenata koja je dobila zadatak napraviti plakate za tu predstavu u režiji Georgija Para, pa su onda prisustvovali i nastanku predstave, a njihovi su radovi onda kasnije doista i korišteni u njenom predstavljanju javnosti.