Mali salon

Izložba ”Tri mrtva, tri živa”: Pred smrću svi smo isti

Kim Cuculić

Srednjovjekovna alegorija kroz radove troje umjetnika postaje pandan za razmišljanje o smrti u suvremeno doba, kao i o njezinom klasičnom antagonistu – životu. Mrtvaci svojom pojavom užasavaju sugovornike...



RIJEKA » Izložba »Tri mrtva, tri živa« otvorena je sinoć u riječkom Malom salonu. Riječ je o zajedničkom projektu umjetnika Silvije Đolonge, Andreja Kurtina i Nike Rukavine, koji je zasnovan na alegorijskim prikazima iz srednjeg vijeka, kao i na mnogobrojnim pričama bliskoistočnog i europskog prostora o personaliziranoj smrti i suočavanju živih s njom.


  Kako je u popratnom tekstu napisala Ksenija Orelj, u takvim se prikazima tri mrtvaca ukazuju pred trojicom živih pripadnika visokog društva. Mrtvaci svojom pojavom užasavaju sugovornike, ponižavajući u njima sve ono što proizlazi iz bahatosti, gramzivosti, moći i taštine. Moćnici (plemići, biskupi, vitezovi) odjednom postaju ustrašeni i ponizni – izjednačujući se s običnim ljudima. Toga trena sve društvene, materijalne i statusne razlike postaju nebitne: pred smrću svi smo isti.


  U prvom dijelu Maloga salona posjetitelje su tako dočekala tri sanduka ispunjena zemljom. Ova instalacija Silvije Đolonge sastoji se od tri grobna humka u kojima nakupljena zemlja nosi tragove otisnutih tijela. Tri skromne parcele aludiraju na grobove bezimenih i marginaliziranih, a budući da je riječ o otiscima tijela umjetnika nameću se pitanja koliko su umjetnici vidljivi u širem društveno-ekonomskom okruženju, kakav je njihov društveni status i egzistencijalna situacija?


  U crtežima Andreja Kurtina prepoznaju se današnji nedodirljivi – bankar, političar i biskup, prikazani u gotovo prirodnoj veličini. Međutim, privilegiranom sloju, mahom muškog roda, oduzet je dignitet – na crtežima se pojavljuju goli i bosi pred likom promatrača. Ipak, u zajedničkom portretu, u kojem sreću likove smrti, nema ni traga poniznosti – njihova samozadovoljnost i bahatost i dalje su na djelu.   U zadnjem prostoru Malog salona Nika Rukavina izvela je performans. Odjevena u crno, sjedeći ispred velikog ogledala, Rukavina se postavila u izazov s vlastitom zrcalnom slikom, a u toj slici mogli su se ogledati i posjetitelji izložbe. Dijalog koji je naizgled formata 1:1, postaje test između tijela i njegove sjene, dvojnika i inih projekcija.

  Srednjovjekovna alegorija kroz radove troje umjetnika postaje pandan za razmišljanje o smrti u suvremeno doba, kao i o njezinom klasičnom antagonistu – životu. Kao inačica šire teme mementa mori, srednjovjekovna je priča izabrana zbog svoje specifičnosti i kritičke oštrice usmjerene na nedodirljivost imućnih. Tri mrtva postaju udvojene slike živih, a smrt je iskorištena kao snaga izjednačavanja.