Galerija Kortil

Govoriti (o) slikama: Istraživanje odnosa slike i stvarnosti

Kim Cuculić

Foto: Sergej Drechsler

Foto: Sergej Drechsler

U sklopu četiriju izložaba i u isto toliko otvorenih laboratorija, osam umjetnika raznih nacionalnosti i različitih načina izražavanja istražuju odnos slike i stvarnosti, mehanizme koji reguliraju njihovu proizvodnju i difuziju



RIJEKA Izložba »Talking (about) images/Govoriti (o) slikama« otvorena je sinoć u Galeriji Kortil. Riječ je o prvoj fazi istoimenog projekta koji se bavi kolektivnim razmišljanjem o ulozi i snazi slika u suvremenom društvu. Kustosi izložbe su Francesca Lazzarini i Marta Rovetta za Cultural Inventory, uz podršku Regije Štajerske. U sklopu četiriju izložaba i u isto toliko otvorenih laboratorija, osam umjetnika raznih nacionalnosti i različitih načina izražavanja istražuju odnos slike i stvarnosti, mehanizme koji reguliraju njihovu proizvodnju i difuziju, nejasnoće koje mogu stvoriti, ali i njihov potencijal kao univerzalnog jezika.


Na riječkoj izložbi predstavljaju se The Cool Couple, Severin Hirsch, Kate Howlett-Jones, Neža Knez, Maryam Mohammadi, Nika Rukavina, Alessandro Sambini i Christoph Szalay. Izložba je otvorena performansom »Iluzija istine« Nike Rukavine, umjetnice iz Rijeke, koja je stajala ispred ekrana na kojemu su se velikom brzinom izmjenjivale slike raznih moćnika i političkih ličnosti. Kako piše u objašnjenju rada, lakoća i brzina pristupa informacijama, zajamčena tehnologijom, čini se kao da rezultira pasivnošću korisnika u razlikovanju istinitih od lažnih i emocionalno povezanih slika s realitetom koje one predstavljaju. Taj nekritički i ravnodušan stav hranjen je desetljećima propagandom, ne samo totalitarnih režima, nego i demokratskih vlada.


Amaterski profesionalci


The Cool Couple (TCC), umjetnički duo iz Milana, zastupljen je radom »Svakodnevno«, koji pokazuje kako su masovni personalizirani mediji promijenili navike velikog broja pojedinaca, a ljudi su pretvoreni u amatere s profesionalnom opremom. Severin Hirsch, rođena u Celju, predstavlja se radom »Voluharica«, koji se bavi simboličkim sustavima i »čitanjem« simbola. Kate Howlett-Jones, rođena u Londonu, izložila je rad »Džepni rječnik najpoznatijih svjetskih fotografija«, u kojem je prikupila i objašnjava na tisuće najpoznatijih fotografija 20. stoljeća. U stvaranju ovog ručno izrađenog objekta, umjetnica uzima materijal iz virtualnog svijeta i preoblikuje ga u materijalni, pa tako uspijeva pronaći mostove između digitalnih i analognih komunikacija, virtualnih i stvarnih svjetova.




Neža Knez instalacijom »Imag(in)e Ka-mi-ze« prikazuje prve rezultate laboratorijskog rada koji umjetnica vodi s grupom djece vrtićke dobi u Ljubljani. Na izložbi su prikazani videodokumentacija laboratorija, skica stroja te knjiga koja obuhvaća istraživačke materijale, uključujući izbor dječjih crteža.


Slika i ikoničko


Maryam Mohammadi iz Irana izlaže rad »Prvi dio: Ikona sjećanja«, ukazujući da osobna sjećanja imaju važan utjecaj na cjelokupno vizualno kulturno razumijevanje. Dvije izložene fotografije prikazuju njezine roditelje 1970-ih godina, koje su oduvijek visjele na zidu djetinjstva umjetnice. Naslov rada Alessandra Sambinija iz Italije je »Slovarica. Učenje iz Caltech-256 kolekcije«, a za razliku od klasičnih slovarica ove nisu kreirali ljudi nego su rezultat procesa učenja stroja. Christoph Szalay predstavlja se radom »Nije vam još vrijeme da dobijete svoja anđeoska krila«, koji je inspiraciju za svoju instalaciju pronašao u brodu »Titanik« – na temelju kojega propituje pojmove slike i ikoničkog. Na otvorenje izložbe kao gost je pozvan Discipula kolektiv, koji se predstavio multimedijalnom izvedbom/predavanjem »Slike naših snova«.


»Talking (about) images« može se razgledati do 6. travnja, a zatim putuje u Graz, Trst i u Sloveniju.