Dizajner Pac Mana

Tvrtka Namco ostala bez osnivača Masaye Nakamure: Odlazak oca kultnog Pac Mana

Danko Radaljac

Reuters

Reuters

Pac Man je najpopularniji brend kada su igre u pitanju



Najpoznatiji lik računalnih igara je tako jednostavno stiliziran da ga većina ljudi obično niti ne doživljava likom. No, kultni Pac Man je prema više analiza stručnjaka za digitalni marketing uvjerljivo najpopularniji brend kada su igre u pitanju, te je primjerice i ispred jedne od najraširenijih franšiza računalnih igara Super Maria.


Direktni dizajner ovog lika je Torui Iwatani, ali se kao »Otac Pac Mana« u popularnoj kulturi uvijek imenovalo Masayu Nakamuru, osnivača kompanije Namco i najvažnije osobe za probijanje Pac Mana na tržište arkadnih igraćih strojeva u Japanu i Sjedinjenim Američkim Državama. Ovaj se kultni lik na akradnim uređajima, koji su bili i Playstation i XBox druge polovice 20. stoljeća, pojavio 1980. godine, a od tada je sve povijest.


Ekskluzivni zastupnik za Japan 


Namco je ovaj tjedan objavio kako je Masayo Nakamura umro još 22. siječnja u 92. godini života. Zbog želje obitelji je tvrtka sačekala nekoliko dana prije nego objavi vijest da je utemeljitelj, dugogodišnji glavni operativac, alfa i omega, otišao na vječni počinak.




Zanimljivo je da je Nakamura 1948. godine diplomirao nešto što se danas teško može povezati s računarstvom. Naime, tada je postao diplomirani inženjer brodogradnje. No, kad se pogleda njegov poslovni put, ne čini se čudnim da je došao do toga da bude »Otac Pac Mana«.


Još 1955. godine osniva poduzeće Nakamura Manufacturing, koje će se kasnijim preimenovanjima svesti na Namco. U početku su se bavili raznim dječjim igračkama, uglavnom povezanim s vožnjom na mehaničkim autićima i konjićima. Kako je Nakamura bio vizionar, početkom 70-ih lagano ulazi i na tržište arkadnih igara, u to vrijeme još uvijek tek u razvoju. Osjetivši dobru nišu, bio je jedan od prvih koji je u velikim brojkama zapošljavao inženjere koji su radili na razvoju kako samih strojeva, tako i razvoju igara. Jedan od ključnih trenutaka dogodio se kad je otkupio japansku podružnicu američke informatičke tvrtke Atari, što mu je omogućilo da na deset godina postane ekskluzivni zastupnik za Japan svih igara tog tada velikog, ali poslovno lošeg poduzeća.


Pac Mana mu je 1980. godine napravio Iwatani, tada friško zaposlen u Namcu, a podaci govore kako je prvi dio imena, »pac«, smislio sam Nakamura. On je odradio i poslovne dogovore koji su ovu igru u brzom proboju doveli na sva bitnija svjetska tržišta, prije svega SAD, koje su osamdesetih bile meka igraćih konzola. Sam Nakamura je u nekoliko intervjua govorio kako se pretpostavljao da će Pac Man biti uspješan, ali da ni sam nije mislio da će to biti baš u takvim razmjerima.


Izmišljena i gladna gospođa Pac Man


Godinu za godinom radili su se novi nastavci igre, izmišljena je čak i Ms. Pac Man, gospođa proždrljivog malca koja je također bila dosta gladna, snimani su filmovi, rađeni su stripovi. Tako je 1990. godine zarada Namca samo od Pac Mana i svih njegovih dodatnih proizvoda bila 3,5 milijardi dolara. Kad se doda uvijek dosadna inflacija, danas bi ta cifra iznosila gotovo osam milijardi dolara.


Pac Man je do dan danas ostao izvor zarade Namcu, doduše ne kao prvih desetljeća svog postojanja, ali je uvijek bio tu da malo oplemeni novčane prihode. Namco i Nakamura su bili dovoljno pametni da krenu i u druge poslovne poduhvate, pa su tako napravili još jednu poznatu franšizu računalnih igara, popularni Tekken, arkadu borilačkih vještina za računala i konzole. Kroz devedesete su radili i tematske parkove po Japanu, tako da su zaradu dobivali i kroz turizam


Nakamura je mjesto predsjednika uprave napustio 2002. godine te je zadržao uglavnom ceremonijalne ovlasti. Sama kompanija se pak udružila s drugim proizvođačem igara, Bandaiem, te je i sad jedna od najmoćnijih japanskih korporacija kad su računalne igre u pitanju.