Šokiran viđenim

Vijećnici obišli brod Galeb: ‘Ovo je katastrofa! Nagledao sam se ruzine, ali ovo…’

Damir Cupać

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Po struci sam brodomonter i nagledao sam se ruzinavih brodova, ali ovaj je u katastrofalnom stanju. Novac koji je predviđen za obnovu Galeba neće biti dovoljan, rekao je Veljko Balaban (Živi zid)



RIJEKA – Samo pet aktualnih vijećnika i jedan bivši, Vedran Vivoda, posjetili su brod Galeb uoči sjednice na kojoj će se glasovati za obnovu Titovog broda. Malu družinu, ali odabranu sakupio je predsjednik Gradskog vijeća Andrej Poropat, a brodom ih je proveo pročelnik Odjela gradske uprave za kulturu Ivan Šarar.


Potrebu da prije glasovanja pogledaju na što bi se trebalo potrošiti gotovo 60 milijuna kuna imali su Ivona Milinović (HDZ), Morana Jokić (HNS), Oskar Skerbec (IDS), nezavisni vijećnik Marinko Koljanin i Veljko Balaban (Živi zid).


Pročelnik Šarar pojanio je gradskim vijećnicima da je projekt obnove zamišljen na način da se brod uredi kao muzej, odnosno javni dio, što će biti pod strogom paskom konzervatora, ali ostavljen je i prostor za poduzetnike jer bi se na brodu trebao naći ugostiteljski objekt i hostel.




U tom dijelu poduzetnička inicijativa ne bi trebala biti ograničena konzervatorskim prohtjevima. Na najvišoj palubi bi se uredilo ljetno kino. O povijesti broda Galeb nije bilo previše riječi jer se pretpostavilo da su vijećnici o tome informirani.



Šarar je nakon toga poveo predstavnike građana u obilazak Galeba kako bi se oni uvjerili u kakvom je stanju. Laičko oko reklo bi u dosta lošem, ali kao što reče kapetan broda – da je bilo pameti krenuti u ovaj projekt prije 15-ak godina, intervencije bi bile puno manje i cijena koštanja, a Rijeka bi dobila brod-muzej s kojim bi se ponosila.


Nekadašnji Titov salon, spavaća soba maršalova i Jovankina koje su odvojene, malo kino i ostali prostori u ovom trenutku nisu reprezentativni, ali struka je mišljenja da se to sve može obnoviti i urediti, a ono što je nemoguće uništiti, to je priča broda Galeb koja je počela krajem 30-ih godina prošlog stoljeća.


Vijećnicima je najzanimljivije bilo u strojarnici u kojoj su još uvijek dva funkcionalna Fiatova motora iz tog doba.



– U nekoliko navrata su vijećnici tražili da im se omogući posjet Galebu. Sada smo im to omogućili, a i ja sam danas prvi put ovdje. Moj prvi utisak je da je sve puno veće nego na fotografijama i snimkama.


Meni je sve to fascinantno i sada me ne čudi da je riječ o financijski zahtijevnom projektu. nadam se da će projekt biti dovršen i da će biti na ponos Rijeke kao mjesto koje će svi željeti posjetiti.


Žao mi je što se nije odazvao veći broj vijećnika. Što se tiče glasovanja o kreditu za obnovu, nadam se da više nema nikakvih dvojbi u vezi s ovim projektom, a rezultat glasovanja ne bih prejudicirao, izjavio je Poropat.



I Ivona Milinović (HDZ) prvi je put na Galebu, ali ona nema nikakve dvojbe kada je riječ o ovom projektu – ona je i nakon obilaska uvjerena da je on u potpunosti nepotreban.


– Došla sam u obilazak prije glasovanja jer je riječ o financijski značajnom projektu. Voljela bih da je s nama i neki stručnjak jer sam ja laik, ali i bez toga, a prema onom što sam vidjela, mislim da će Galeb ako ode na dok zauvijek ostati na suhom i da će imati sudbinu novog riječkog kolodvora – točnije, da se nikada neće obnoviti jer će i ova financijska sredstva biti nedostatna, uvjerena je Milinović.


Njezino mišljenje ne dijeli Oskar Skerbec (IDS).



“Fasciniran sam sa svime što sam vidio i čuo. Nevjerojatno je koliko u ovom brodu ima povijesti. Optimist sam i vjerujem da će se odobriti kredit i da će se Galeb obnoviti. U ovom trenutku odustati od svega značilo bi veću štetu nego korist. A brod će Rieci trajno ostati”, kazao je Skerbec.


Marinko Koljanin drugi put je na brodu i opet je fasciniran onim što je vidio.


– Najviše me oduševila strojarnica i to je nešto što bi svi trebali vidjeti u primorskom gradu. Ideja o obnovi Galeba sama po sebi nije loša, ali pitanje je je li to za gradski proračun prevelik financijski zalogaj.



Drugo što je prema mome mišljenju problematično je to što on nije dio riječke industrijske baštine. Vidjet ćemo…, ali ako odluka o kreditu prođe, mislim da će se projekt realizirati, izjavio je Koljanin.


Iako je prije nekoliko dana napravio frku zbog toga što mu je onemogućen posjet brodu Galeb, na obilasku nije bilo gradskog vijećnika Mosta Josipa Kukuljana koji je pojasnio predsjedniku Gradskog vijeća Andreju Poropatu poručio da obilazak bez brodograđevnih stručnjaka nema nikakvog smisla.



Veljko Balaban je bio najpesimističniji od svih vijećnika i jasno je poručio da neće podržati odluku o kreditu.


– Ovo je katastrofa. Po struci sam brodomonter i nagledao sam se ruzinavih brodova, ali ovaj je u katastrofalnom stanju. Novac koji je predviđen za obnovu Galeba neće biti dovoljan. Meni se čini da bi kompletnu nadgradnju trebalo zamijeniti. Ovaj projekt građanima Rijeke nije potreban, a troškovi obnove će sigurno biti puno veći, uvjeren je Balaban.