Žabica

RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (2): Autobusni kolodvor – Čekali moderni terminal, dočekali tek nadstrešnice

Nela Valerjev Ogurlić

Autobusni kolodvor - ruglo grada na Rječini, Foto: M. GRACIN

Autobusni kolodvor - ruglo grada na Rječini, Foto: M. GRACIN

Današnja slika trga Žabica koji je oduvijek imao ulogu terminala bliža je vremenu kada se s njega konjskim zapregama razvozio teret koji je brodovima stizao u luku nego grandiozno zamišljenom projektu autobusnog terminala 21. stoljeća



U dvanaest godina koliko je prošlo od zaključenja natječaja za projekt novog autobusnog kolodvora Žabica Riječani su izgubili svaku nadu u njegovu realizaciju. Iz godine u godinu slušajući prazna obećanja kako će izgradnja početi iduće, a završiti za dvije godine, više ih nitko ne uzima za ozbiljno.


Jedina fizička promjena koja se u međuvremenu dogodila na prostoru kolodvora je skromna nadstrešnica postavljena iznad dva perona, u režiji Autotransa, kako bi se ljudi koji čekaju autobus u lošim vremenskim uvjetima bar donekle zaštitili od padalina.


Današnja slika trga Žabica koji je oduvijek imao ulogu terminala bliža je vremenu kada se s njega konjskim zapregama razvozio teret koji je brodovima stizao u luku nego grandiozno zamišljenom projektu autobusnog terminala 21. stoljeća.


»Oteglo se…«




Podsjetimo, projekt novog autobusnog kolodvora Zapadna Žabica odabran je na javnom natječaju daleke 2005. godine. Tri godine kasnije, u ožujku 2008. gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel i arhitekt Silvije Novak iz Studija 3LHD potpisali su ugovor o izradi idejne, glavne i izvedbene dokumentacije. Početak radova najavljen je za 2009. godinu, a s obzirom da se radi o velikom i složenom projektu Obersnel je procijenio da će izgradnja trajati dvije godine.


Lokacija budućeg autobusnog kolodvora  M. GRACIN


Lokacija budućeg autobusnog kolodvora M. GRACIN



Kad je rok za početak radova istekao, a da se ništa nije dogodilo, na velika je zvona objavljeno da će gradnja početi krajem 2011. ili početkom 2012. po modelu javno privatnog partnerstva.


Gradonačelnik je sad pričao o velikom zanimanju privatnog sektora, građevinskih tvrtki i banaka, a za kašnjenje optužio Hrvatske željeznice koje godinama odbijaju potpisati konačni kupoprodajni ugovor za zemljište na kojem će se izgraditi kolodvor.


Međutim, Riječani novi terminal s podzemnom garažom, trgovačkim centrom, polivalentnom dvoranom i drugim komercijalnim sadržajima nisu dobili ni 2014. jer se pokazalo da je predloženi model »financijski i operativno prezahtjevan«.


Godinu poslije priznao je gradonačelnik da se sve »malo otegnulo«, a da naporni građani ne bi više dosađivali pitanjima kad će se riješiti ruglo kolodvora poručio je i da »puno bogatiji i veći gradovi od nas imaju gore autobusne kolodvore nego što je Žabica«.


Lokacija budućeg autobusnog kolodvora  M. GRACIN


Lokacija budućeg autobusnog kolodvora M. GRACIN



Posljednjih nekoliko godina projekt je na razmatranju. Razmatraju se novi modeli financiranje izgradnje , a prema posljednjoj najavi gradonačelnika za nekoliko mjeseci bi se možda moglo i dokučiti kojim putem krenuti.


»Ne želimo projekt u potpunosti prodati, već želimo naći partnere koji bi zajedno s nama krenuli u izgradnju. Nama bi ostala garaža i komunalni dio, odnosno autobusni kolodvor, a privatni partner bi se bavio komercijalnim poslovima vezanim za trgovinu, hotel ili nešto drugo«, izjavio je nedavno za Novi list.


Hotel i kino


Da bi se odobrovoljili investitori od projektanata je, saznajemo, nedavno zatražena analiza djelomične prenamjene sadržaja unutar višenamjenskog objekata, tako da se svi poslovni prostori prenamijene u hotel i da se udio trgovačkih lokala smanji u korist ugostiteljskih sadržaja.


Investitori s kojima su do sada vođeni razgovori uglavnom su bili zainteresirani za otvaranje velikog šoping centra, čiju su kvadraturu željeli povećati nauštrb garaže u kojoj je planirano 960 parkirnih mjesta. No, pročelnik Odjela za urbanizam Srđan Škunca na to navodno ne želi pristati, jer garaža manjeg kapaciteta na bi riješila problem parkiranja na Rivi, a veliki šoping centar značio bi smrt Korza na kojem bi zamrla trgovačka djelatnost.


Uz nove ugostiteljske sadržaje i hotel niže kategorije sa stotinjak soba, planira se i kino koje bi zamijenilo ranije planiranu konferencijsku dvoranu u dijelu lučkog skladišta koje će biti integrirano u novu građevinu.


Grad Rijeka je do sada u pripremu projekta, odnosno kupovinu zemljišta za izgradnju objekta te pripremu projektne dokumentacije uložio oko 52 milijuna kuna, a vrijednost investicije procijenjena je na 50 milijuna eura.


Nadstrešnice su jedino što se na Žabici izgradilo, Foto:  M. GRACIN


Nadstrešnice su jedino što se na Žabici izgradilo, Foto: M. GRACIN



RIJEČKI MUZEJ NEOSTVARENIH OBEĆANJA (1): Potemkinova sela od 500 mil. € na Delti i Porto Barošu