Odličan potez

PRVI U HRVATSKOJ Građanski odgoj uvest će se u sve osnovne škole PGŽ-a

Damir Cupać

Edita Stilin, Zlatko Komadina, Vojko Obersnel i Sanda Sušanj / Foto: S. DRECHSLER

Edita Stilin, Zlatko Komadina, Vojko Obersnel i Sanda Sušanj / Foto: S. DRECHSLER

Nadamo se da ćemo generacijama učenika dati ono za što su uskraćeni kroz redovni školski program, izjavio je riječki gradonačelnik Vojko Obersnel



RIJEKA Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel i župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina potpisali su Sporazum o suradnji na provedbi izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje u osnovnim školama.


Učenica Osnovne škole Dolac Saša Lana Grozdanov pojasnila je gradonačelniku, županu i novinarima što je za nju Građanski odgoj.


– Građanski odgoj je predmet na kojemu smo učili o demokraciji, prikupljali smo hranu, nosili je u azil. Posjetili smo Sabor, mjesni odbor, gradonačelnika. Zbog svega toga volim ići na Građanski odgoj – rekla je Saša Lana Grozdanov.




Gradonačelnik Vojko Obersnel pojasnio je da se Građanski odgoj kao izvannastavna aktivnost nije uveo zbog bilo kakvih ideoloških razloga.


Sporazum sa Siskom


– Građanski odgoj nema veze s ideologijom, ali ima veze s civilizacijskim dosezima koje smo u zadnjih 20 godina, nažalost, potisnuli u drugi plan. Na državnoj razini nema političke volje za uvođenje Građanskog odgoja pa smo mi krenuli prošle godine uvodeći ga kao izvannastavnu aktivnost. Pripremili smo udžbenik, odradili edukaciju nastavnika.


Prema evaluaciji koju je proveo Odsjek za pedagogiju Filozofskog fakulteta, rezultati su izuzetno dobri. Od ove školske godine Građanski odgoj je gotovo u svim našim osnovnim školama. Veseli nas da je naša inicijativa prepoznata i da se širi Hrvatskom. Potpisali smo sporazum sa Siskom, imamo sastanak s predstavnicima Čakovca, kontakte s Istarskom županijom. Veseli nas i potpisivanje Sporazuma s Primorsko-goranskom županijom. Nadamo se da ćemo generacijama učenika dati ono za što su uskraćeni kroz redovni školski program – izjavio je Obersnel.


Župan Zlatko Komadina uvjeren je da je riječ o dobrom programu jer je pročitao publikaciju.


»Učenik građanin«


– Zahvaljujem i čestitam Gradu Rijeci koji nam je besplatno omogućio da u naše osnovne škole uvedemo Građanski odgoj i nadam se da će on krenuti početkom sljedeće školske godine. Čestitam i na tome što je Grad Rijeka prvi u Hrvatskoj krenuo s Građanskim odgojem. Nastojat ćemo Građanski odgoj kao izborni predmet uvesti u sve 32 osnovne škole u Županiji, ali i animirati Opatiju i Crikvenicu da i oni to učine. Dok država čeka kurikularnu reformu, ovdje se radi. Osim toga, budući da je matematika uvijek ista, kao i većina predmeta, nije mi jasno zašto se čeka s kurikularnom reformom. Očito povijest nekoga muči – ocijenio je Komadina.


Grad Rijeka je prošle školske godine u pete razrede šest osnovnih škola eksperimentalno uveo program Građanskog odgoja i obrazovanja, a ove je godine projekt proširen i na ostale zainteresirane škole. Također, u tijeku je i izrada novog priručnika za učenike sedmih i osmih razreda, kako bi se osigurao kontinuitet do kraja osnovne škole. Priručnik za pete i šeste razrede »Učenik građanin« već je izrađen.


U svrhu provođenja ove suradnje i provođenja izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje u osnovnim školama čiji je osnivač Primorsko-goranska županija svi potrebni materijali ustupit će se besplatno. Također, po izlasku iz tiska priručnika za učenike sedmih i osmih razreda osnovnih škola, te pripadajućih Smjernica za provođenje tog priručnika namijenjenih učiteljima provoditeljima, i taj će materijal ustupiti Primorsko-goranskoj županiji, u slučaju da iskaže interes.


Program se provodi jednom tjedno, 35 sati godišnje


Građanski odgoj uveden je u riječke osnovne škole kao izvannastavna aktivnost, odnosno kao zaseban predmet koji se provodi jednom tjedno, 35 sati godišnje. Eksperimentalno je prošle školske godine uveden u šest škola. U školskoj godini 2017./2018. kao izvannastavna aktivnost ponuđen je svim zainteresiranim školama Grada Rijeke, a interes za uključivanjem iskazala su, uz prvotno uključenih 88 učenika, i više od 300 novih učenika petih razreda.


Riječki učenici u sklopu predmeta postaju urednici portala i kreiraju vijesti, uče kako kritički promisliti o reklamama i dobivenim informacijama uopće te su osvijestili razliku između želja i potreba. Uče o prednostima i nedostacima društvenih mreža te ranjivim skupinama u društvu. Upoznaju se s konceptom volontiranja, medijacije, poduzetništva i potrošačkih prava. Uče kako biti odgovorni vlasnici kućnih ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet. Aktivno sudjeluju u svojoj zajednici i donose informirane odluke i prepoznaju važnost aktivnog sudjelovanja u zajednici. Senzibiliziraju su za različitosti te uvažavaju i poštuju druge, tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti. Koriste vještine javnog nastupa, prezentacije, timskog rada, suradnje, dogovaranja te poticanja i uključivanja u dijalog i debatu. Argumentirano iznose stavove i aktivno slušaju tuđe. Objašnjavaju na koji način stereotipi mogu navesti na pogrešne zaključke o pojedincima ili skupini. Određuju značenje slobode mišljenja i slobode govora.