Patrola

Novi list s policajcima u presretaču, u najpoznatijem audiju s RI oznakama: Riječka cobra je čista preventiva

Vladimir Mrvoš

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Vožnja policijskim presretačem nije donijela filmsku akciju kakvu smo očekivali, ali smo saznali zapravo pravu priču i ulogu sigurno najpopularnijeg audija s RI oznakama na društvenim mrežama

Globalnoj popularnosti »policijskog presretača« uveliko je pomogla njemačka krimi serija »Cobra11«, a trenutačna popularnost može se vidjeti na društvenim mrežama. Čim »presretač« izađe na cestu, društvene mreže se zapale. »Audi VP na zaobilaznici iznad Bakra u akciji, smjer CK«, javljaju društvene mreže dok se policijskim presretačem u najpoznatijem audiju s RI oznakama ekipa Novog lista vozi po zaobilaznici.– Već smo na društvenim mrežama, kažem dvojcu naših domaćina, policajcima presretačima, dok se s kolegom fotoreporterom Gracinom vozim na stražnjem sjedalu moćnog audija.– Znamo, to nam zapravo puno pomaže jer je to i jedan oblik preventive, ali nije dobro jer i naše supruge uvijek znaju gdje smo, kažu u glas simpatični policajci od kojih je jedan već 15 godina vozač presretača.


Vezani u presretaču


Naravno, ne moram spominjati da smo vezani i to čim smo morali učiniti čim smo krenuli – ipak smo u policijskom autu. – Ne samo da je to po propisima već je to i zbog vaše sigurnosti, svake sekunde možemo krenuti u akciju s brzinama od preko 250 km/h, kaže vođa patrole, iako odmah napominje da se to ipak neće dogoditi jer su ostale patrole na terenu i preuzimaju sve hitne intervencije, zbog našeg prisustva u policijskom vozilu.Čekamo akciju i da se napokon zalijepimo za stražnje sjedilo kada audi »poleti«, ali svi voze po propisima. U jednom trenutku bijeli sportski mercedes proleti pored nas. Krećemo za njim, ali brzina mercedesa odmah se smanjuje i sve je u granicama propisa te na prvom izlazu napušta zaobilaznicu.


Nisu prekršitelji samo oni s vozilima koja postižu velike brzine i ne radi se samo o nabrijanim automobilima i onim automobilima »s potencijalom«, već ima puno više onih koji svoja prosječna vozila tjeraju do krajnjih granica izdržljivosti.– U ovih 15 godina, posla je zapravo sve manje kada je riječ o prekršiteljima koji voze brzinama iznad ograničenja, jer znaju da smo stalno na cesti, što je odlična preventiva, kažu naši domaćini.


– Sada će nas pogledati, kažu iskusni policajci, dok vozimo paralelno, pa nas zanima tko je za upravljačem – kad ono – mlada plavuša. Nismo sigurni je li uopće primijetila da je presretač iza nje.– Nama zapravo takve akcije brzine nisu primarni zadatak i nemojte se čuditi ako danas ne bude velikog prekoračenja brzina, stiže informacija s prednjih sjedišta. Ovo vrijeme oko podne zapravo je dosta mirno. Najviše se vozi iznad ograničenja u jutarnim i popodnevnim satima, kada se odlazi ili vraća iz Zagreba.


Vreće na cesti


Odmah saznajemo da je zapravo ova patrola puno više od same kontrole brzine, kao što se uobičajeno o njoj misli. Tako policajci odjednom zovu centralu da obavijesti cestovnu ophodnju da pokupi vreće od smeća koje su daleko od prometnice (i koje nismo ni primjetili da postoje) jer gledamo cestu. – Kakve vreće, pitam, jer nisam ništa vidio.




Da bi se postao vozač presretača treba svake godine »produžiti licencu« za vozilo koje postiže brzine i preko 250 km/h. Tim čine dvojica policajaca, koji mogu biti u civilu, ali je običaj da su u uniformi, da bi zaustavljenom vozilu bilo odmah jasno da je riječ o policiji. Osim poznatog »VP audija« u igri je još nekoliko vozila, koja nisu toliko poznata.



– Te vreće sa strane jako su opasne za motocikliste, jer može zapuhati vjetar i ako ih vjetar »donese« na vozila, posebice na vozače motore, to može biti jako opasno, objašnjavaju policajci. – Naša uloga zapravo nije kažnjavanje, već čista preventiv«, ali i pomoć sudionicima u prometu. Imali smo različitih slučajeva pomoći roditeljima, koji su vozili bolesnu djecu u bolnicu. Roditeljima u takvim situacijama, posebice ako su stranci, pokušavamo pomoći na način da im osiguravamo put do bolnice Kantrida kako bi stigli na najbrži i najkraći način. Imalo smo slučaj djeteta koje je prestalo disati i uspjeli smo stići na vrijeme. Ima tu i slučajeva da vidimo zaustavljeno vozilo sa strane pa pitamo treba li pomoć. Nekada su u pitanju i trudnice, ali i vozila koja vrludaju cestom. To ne mora u pravilu biti pijani vozač, već ima slučajeva da je osobi jednostavno pozlilo i da se ne osjeća dobro. Naša uloga je zapravo sigurnost prometa, kaže dvojac, kojima je uloga pomoći i upozorenja puno draža nego kažnjavanje.


U to smo se uskoro i uvjerili. Uočili smo passat karavan koji vozi nebično sporo po zaobilaznici. – Sigurno priča mobitel, kaže član patrole sa suvozačkog sjedišta i uskoro se uvjerimo da se vozačica, raspričala i da uopće ne vidi da se s njom paralelno vozimo kojih stotinjak metara. Nema pomoći, niti nas vidi niti spušta mobitel i nema druge – kreće se u aktivaciju stražnjeg displeja koji je upozorava da je u pitanju policijski presretač i da stane sa strane u ugibalištu. Provjera dokumenata, sve je u redu, neće se pisati kazna, jedino upozorenje.– Nije nam cilj kažnjavanje, ali ljudi su zbilja čudni i ne misle na opasnosti i nesreće koje se mogu dogoditi u sekundi, kažu ovi iskusni policajci.


Pitali smo tko su od stranaca najčešći prekršitelji kada je riječ o velikim brzinama.– Apsolutno Slovenci, kaže uigrani tandem iz našeg presretača i napominje zanimljiv primjer, jednog vozača iz Slovenije, koji kad su ga uhvatili u prekoračenju brzine, nije se bunio i samo se nasmijao i rekao da je na godišnjem odmoru i da se malo »počastio« s brzom vožnjom, kao i svakog godišnjeg odmora i da je sada ispucao bonus, pa će voziti prema ograničenjima.


Opasni mobiteli


Napominju da neki ne samo da pričaju na mobitel, već pišu poruke, a drugi surfaju internetom za vrijeme vožnje.– Nemamo ništa protiv toga da javljaju na društvenim mrežama da smo na nekoj lokaciji, to i podržavamo jer su i oni na neki način naši suradnici u smanjenju brzine, ali neka to učine suvozači, a ne vozači jer na taj način ugrožavaju sebe i druge, napominju.– Prije ovog posla, radio sam na uviđajima prometnih nesreća i vidio sam kakve se tragedije događaju zbog trenutka nepažnje, pa zato molim sve vozače da se pridržavaju propisa, ne zbog zakona i kazni, nego zbog njih samih i njihovih obitelji, kaže ovaj iskusni policajac iz službe za sigurnost cestovnog prometa PU primorsko – goranske.