Slabosti sustava

Hoće li, ne zna se: Cijena zbrinjavanja otpada na Marišćini neće još rasti

Marinko Glavan

Foto: R. BRMALJ

Foto: R. BRMALJ

Iznos od 470 kuna po toni ne bi se trebao mijenjati najmanje godinu i pol dana, do isteka garantnih rokova, a sa sadašnjim uvjetima i kapacitetom možemo držati tu cijenu i poslovati s pozitivnom nulom, kaže Josip Dedić, direktor tvrtke koja upravlja CZGO-om Marišćina



RIJEKA – Cijena zbrinjavanja otpada u CZGO Marišćina ne bi se trebala mijenjati, odnosno rasti, u idućih otprilike godinu i pol dana, do kad traju garantni rokovi postrojenja – najavio je predsjednik uprave Ekoplusa Josip Dedić na jučerašnjoj zajedničkoj sjednici Strukovne skupine komunalnog gospodarstva i Strukovne skupine gospodarenja otpadom i zaštite okoliša, održanoj u HGK-Županijskoj komori Rijeka. Dedić je, odgovarajući na pitanje komunalaca o cijeni zbrinjavanja otpada na Marišćini, te hoće li cijena od 470 kuna po toni još rasti, posebno kada profunkcionira sustav pretovarnih stanica, te otpad iz cijele županije počne pristizati na Marišćinu, odgovorio kako cijena ne bi trebala rasti još najmanje oko godinu i pol dana, do isteka garantnih rokova.


Pretovarne stanice


– U tom periodu ne bi smjeli mijenjati cijene, jer to je bio jedan od uvjeta za sufinanciranje europskim sredstvima. Vjerujem da ćemo izdržati taj period. Sa sadašnjim uvjetima i kapacitetom možemo držati tu cijenu i poslovati s pozitivnom nulom, što i jest cilj Ekoplusa. Ove godine, za nekoliko dana, započet će i dovoz otpada iz Opatije, a pravu sliku imat ćemo tek po isteku turističke sezone iduće godine. Nakon toga provest ćemo sve potrebne analize i dobiti pravu sliku stanja – rekao je Dedić, koji je, na decidirano pitanje da li se cijena neće mijenjati ili se ne bi trebala mijenjati, izbjegao dati jednako decidiran odgovor.



Direktoricu »Čistoće« Jasnu Kukuljan zanimalo je hoće li i kada Marišćina početi zbrinjavati krupni otpad, budući da je je riječ o velikom problemu za sva komunalna društva u županiji koja se bave prikupljanjem i odvozom otpada.




– Ne. Krupni otpad se neće zbrinjavati na Marišćini – odgovorio je Dedić, objasnivši kako za to nema tehničkih mogućnosti. U kraćoj raspravi koja je uslijedila ostalo je nejasno je li Centralna zona za gospodarenjem otpadom prema projektu morala biti predviđena i za tu vrstu otpada ili ne, a komunalci su istaknuli kako je za sve njih to iznimno važno pitanje. Dedić je najavio da će od idućeg mjeseca na Marišćini biti omogućeno zbrinjavanje građevinskog otpada.



Turistička sezona već ove godine je razotkrila pojedine slabosti sustava zbrinjavanja otpada, iako je u funkciji bila tek jedna pretovarna stanica, ona u Novom Vinodolskom, koja pokriva područje Crikveničko-vinodolske rivijere. Količine otpada koje su dopremane iz te pretovarne stanice, naime, premašile su očekivanja tijekom turističke sezone, a problematičan je i kapacitet poluprikolica za odvoz otpada. Dok se, prema prvobitnim izračunima, predviđalo da će svaka poluprikolica moći zaprimiti oko 24 tone otpada, praksa je pokazala da u prosjeku u jednu stane između 17 i 17 i pol tona, što znatno povećava troškove. Osim toga, to povlači i pitanje dovoljnog broja poluprikolica za odvoz otpada kada profunkcioniraju sve pretovarne stanice.


Neugodno curenje


Još jedan problem je i propuštanje iz poluprikolica, od kojih su svega dvije potpuno zabrtvljene i iz njih nema curenja od biološkog otpada, dok se kod ostalih javlja curenje, neugodna i potencijalno opasna pojava koja će posebno doći do izražaja kada s radom počnu pretovarne stanice na otocima, prilikom prijevoza otpada u kamionima trajektom.


– Uočili smo taj problem, te smo do sad dvije poluprikolice potpuno zabrtvili, a ostale će biti do kraja godine. Pregovaramo o nabavci novih, kao i o najmu dodatnih kamiona za iduću godinu. Već tijekom ove sezone dostignut je kapacitet od 300 tona dnevno, što je projektni kapacitet postrojenja, a iduće godine te će količine biti daleko veće, kada se otpad bude dovozio i s Krka, Cresa, Lošinja, Opatije i Gorskog kotara. Zbog toga pripremamo 24. satni rad u tri smjene – kazao je Dedić, najavivši kako će od idućeg mjeseca u funkciji biti i privremena prekrcajna stanica u Vrbovskom, dok je izgradnja stalne u Delnicama, prema njegovim riječima »na dugom štapu«. Što se tiče prijevoza otpada s otoka, Dedić ističe kako se razmišlja o tome da se u turističkoj sezoni obavlja noću, zbog pojačanog prometa vozila tijekom dana, kao i zbog pojačanog trajektnog prometa.


Postavljeno je i pitanje neugodnih mirisa koji se tijekom ljetnih mjeseci šire oko Marišćine, na što je Dedić odgovorio kako je do njihove pojave došlo prvenstveno zbog nedostataka na biofilterima, nastalim uslijed dugotrajnog nekorištenja zbog kašnjenja cijelog projekta, kao i odlaganja otpada u nultoj fazi projekta.


– Određene probleme u tom smislu smo riješili, tražimo još neka rješenja, te vjerujemo kako takvih pojava više neće biti – kazao je Dedić.