Savjetovanje s građanima

E-konzultacije: Riječani do 17. veljače mogu reći što misle o sustavu zbrinjavanja otpada

Marinko Glavan

Najveća novost u nacrtu odluke je raspodjela troškova odvoza smeća po broju članova kućanstva za korisnike zajedničkih spremnika otpada, a ne kao do sad, po kvadraturi stambene površine, a druga važna novost je individualizacija prikupljanja otpada, za čiju će konačnu primjenu ipak trebati više puno više priprema i vremena



 Savjetovanje s građanima o nacrtu prijedloga nove Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada na stranicama e-konzultacija Grada Rijeke, bit će otvoreno do 17. veljače, do kad svi zainteresirani mogu poslati svoje prijedloge, primjedbe i komentare. Prijedloge na predloženi nacrt Odluke građani mogu poslati putem online obrasca koji se nalazi na samoj web stranici.


Najveća novost u samom nacrtu odluke je raspodjela troškova odvoza smeća po broju članova kućanstva, za korisnike zajedničkih spremnika otpada, a ne kao do sad, po kvadraturi stambene površine. Kriterij za obračun troškova pritom će i dalje biti volumen spremnika i broj mjesečnih pražnjenja, samo će se troškovi dijeliti prema broju članova kućanstva, što i dalje nije idealno jer bi najpravednije bilo naplaćivati odvoz otpada prema stvarno predanim količinama, ali je svakako pravedniji način raspodjele od sadašnjeg.



Broj članova pojedinog kućanstva će se, prema ranijim najavama iz KD-a Čistoća, utvrđivati prema podacima Ri Stana koji se koriste za, primjerice, obračun udjela u potrošnji vode, gdje je to moguće. Na adrese ostalih korisnika, njih oko 40 tisuća na području gradova Rijeka, Bakar, Kastav i Kraljevica te općina Viškovo, Kostrena, Jelenje, Čavle i Klana, poslani su anketni listići, s ciljem prikupljanja podataka.





Spremnik svakome


Prema još uvijek važećoj odluci, naime, događa se da samac u stanu od 80 četvornih metara stambene površine plaća više za odvoz otpada od četveročlane obitelji u stanu od 65 kvadrata. Raspodjela troškova prikupljanja komunalnog otpada prema broju članova kućanstva primjenjuje se u brojnim europskim zemljama (takav model prilično uspješno egzistira, primjerice, u Ljubljani), a u skladu je s vladinom Uredbom o gospodarenju komunalnim otpadom iz studenog prošle godine. Novu Odluku Grad Rijeka, kao i ostale jedinice lokalne samouprave, dužan je donijeti u roku od tri mjeseca od stupanja na snagu vladine Uredbe u studenom prošle godine.


Druga najvažnija novost je individualizacija prikupljanja otpada, čija će implementacija zahtijevati najviše posla. Najmanje problema očekuje se s obiteljskim kućama, gdje je vrlo lako individualizirati zbrinjavanje otpada na način da svaka kuća ima svoj spremnik ili više njih, u skladu s potrebama, te da se prema potrebama odredi i broj pražnjenja. Puno više priprema iziskivat će individualizacija za višestambene zgrade gdje, doduše, prave individualizacije neće ni biti, već će se otpad i dalje odlagati u zajedničke spremnike, ali će biti potrebno osigurati da pristup zajedničkim spremnicima imaju samo oni stanari kojima su ti spremnici (popularno zvane baje) dodijeljeni. U tu svrhu baje će morati biti smještene u prostore pod ključem, u zgradama koje takve prostore imaju, ili će pak na zemljištu uz zgradu morati biti montirani »boksovi«, također pod ključem, kako bi se spriječilo da treće osobe odlažu otpad u spremnike koji im ne pripadaju i tako »nabijaju« račun susjedima, smanjujući vlastiti. Jedno od rješenja koje će se morati primjenjivati su i baje s ključem ili čip-karticom za otvaranje, posebno u samom centru grada gdje uglavnom nema zajedničkih prostorija u zgradama, u koje bi se spremnici za otpad mogli smjestiti, niti prostora za montažu boksova.



Implementacija svih odredbi iz Vladine Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom, poručuju iz Grada, zahtijeva duži vremenski period i mnoge prilagodbe, kako KD-a Čistoća, tako i građana, korisnika usluga.


– Potencijalni je problem nabava i isporuka opreme zbog istovremene isporuke velikih količina opreme za sve jedinice lokalne samouprave u Republici Hrvatskoj – poručuju iz Ureda Grada.


Pružatelj usluga u Rijeci i okolici, a to je KD Čistoća, morat će osigurati i dovoljan broj spremnika za odvojeno prikupljanje reciklabilnih vrsta otpada, jer cilj nove Vladine Uredbe o gospodarenju otpadom je potaknuti građane da odvajaju što više korisnog otpada, čiji odvoz je besplatan, te na taj način, smanjujući količine predanog miješanog otpada, istodobno smanjuju vlastite račune za odvoz smeća.



Rješenja za praksu


Usklađivanje poslovanja komunalaca zaduženih za prikupljanje otpada s vladinom Uredbom uključuje i donošenje cjenika javne usluge u roku od mjesec dana od donošenja Odluke o prikupljanju otpada, dostavu obrasca izjave o načinu korištenja javne usluge svim postojećim korisnicima usluge odvoza otpada na području grada Rijeke, sklapanje ugovora o korištenju javne usluge s korisnicima, označavanje postojećih spremnika za odlaganje otpada najkasnije u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Odluke, te osiguravanje pojedinačnog korištenja javne usluge u roku od tri godine od dana stupanja na snagu Odluke.


Iz Ureda Grada poručuju kako se novom Odlukom nastoji ne samo uskladiti zbrinjavanje otpada s vladinom Uredbom o gospodarenju otpadom, već i iznaći nova odgovarajuća rješenja za pojedine praktične situacije vezane uz prikupljanje otpada.


– Grad Rijeka i riječki prsten imaju u potpunosti uspostavljen ekološki sustav zbrinjavanja i obrade otpada, a uz kontinuirane aktivnosti na nadogradnji sustava, izgrađena je i uspostavljena potrebna infrastruktura za provođenje niza odredbi iz spomenute Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom – poručuju iz Grada, uz poziv svim građanima i gospodarskim subjektima da se uključe u e-konzultacije.