Black Friday

Crni petak u riječkim trgovinama: Prema talijanskih 70 posto, hrvatska su sniženja – sramežljiva

Biljana Savić

Snimio Silvano JEŽINA

Snimio Silvano JEŽINA

Riječki trgovci preuzeli su još jedan američki trend koji nisu proveli kako treba jer rezali su cijene za 20-30 posto, tek rijetko gdje i na čitav asortiman do 50 posto



Hrvatski trgovci ove su se godine udarnim marketingom pripremili za Black Friday, koji je počeo jučer. Kažemo – počeo, jer neki trgovci Black Friday produlje na cijeli vikend, a riječ je, dakle, o posljednjem petku ili vikendu u studenom, uoči prosinačke šoping groznice. Mediji kažu da će Britanci samo u tom jednom danu potrošiti 1,6 milijardi funti ili 300 milijuna funti više nego lani, a u Americi, odakle je sve i krenulo, potrošnja bi trebala dosegnuti 12,6 milijardi dolara.


No, obilazak riječkih trgovačkih centara i trgovina na Korzu ukazuje na to da su riječki trgovci preuzeli još jedan američki trend koji nisu proveli onako kako to postulat dobrih trgovaca zapovijeda. Zbog rezanja cijena za 20 ili 30 posto, rijetko gdje i na cjelokupan asortiman za 50 posto, trgovci su jučer imali još samo jedan petak u nizu, koji je sam po sebi bio malo pojačan. Jer je petak. Sreli smo, doduše, zadovoljne kupce koji su svoj odjevni predmet kupili na sniženju, nije da nismo, pa ih je razveselilo da su prošli jeftinije, no uglavnom su se žalili da baš ono što žele nije obuhvaćeno asortimanom koji je u pola cijene.


Bilo je, dakle, istini za volju, jučer ponešto više kupaca i u ZTC-u, i u Tower centru Rijeka, no ZTC je prošle subote, uz natjecanje »Budi naša zvjezdica« i noćni šoping, imao najveći broj posjetitelja od otvorenja, a Tower navalu kupaca očekuje tijekom ovoga vikenda kad slavi svoj 10. rođendan.




U Black Friday u Rijeci uključili su se i trgovci namještajem i tehničkom robom te trgovački lanci poput Konzuma, no ovo su prvi koraci usvajanja još jednog američkog gradiva, koje očito treba savladati kako treba. Talijani su, dakako, položili ispit. Na »pravi« Black Friday mnogi Riječani jučer su pohrlili u Trst, gdje su omiljene artikle kupili po cijeni sniženoj za 70 posto. To se zove rasprodaja!


Snimio Silvano JEŽINA


Snimio Silvano JEŽINA


Što je zapravo Black Friday? Pitaju se to mnogi Hrvati na društvenim mrežama,a ponajviše ga izruguju, jer su odjednom bombardirani reklamama o Crnom petku, koji zvuči pomalo zastrašujuće, i nekako horor i isuviše američki.


Cijeli trend počeo je, dakle, u Americi, baš kao i Valentinovo i Noć vještica. Black Friday uveli su trgovci koji su u petak, dan nakon američkog blagdana Dana zahvalnosti, snizili cijene i tim danom simbolično otvorili blagdansku sezonu kupovanja. Mnoge američke države Crni petak proglasile su neradnim, iako nije riječ o službenom američkom blagdanu. I u državama u kojima taj dan nije neradni mnogi poslodavci svojim zaposlenima nude slobodan dan. Naravno, ne i onima koji rade u trgovinama koje se posljednjih godina otvaraju sve ranije čak u četiri ili pet ujutro. Satima prije toga mnogi stoje u redovima s ciljem da uhvate televizor za stotinjak dolara. S obzirom na popuste koje trgovci nude kupcima je Crni petak isplativiji čak i od božičnih rasprodaja, što nije slučaj u Hrvatskoj. Na najvećim popustima, kad govorimo o takozvanom zapadnom svijetu, uvijek su elektronička oprema i igračke. Američki Crni petak po potrošnji je proteklih nekoliko godina najviše prihvatila Velika Britanija. U posljednjih pet godina sve više trgovaca nudi rasprodaje na Black Friday i u Indiji, Kini, Australiji, Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj. Na mnogim od tih tržišta ipak je to daleko od američkih šoping stampeda, tim više što europski trgovci glavne popuste top proizvoda ipak nude nakon blagdana. Cijela psihologija povodi se za tezom da su u krivu oni koji blagdansku kupovinu obavljaju u posljednnji tren, uoči samih blagdana, kad su gužve najveće i kad imaju najmanje vremena.


Da bi privukli kupce, mnogi trgovci s najboljim ponudama kreću upravo na Crni petak. Pripreme za ovu godinu u velikom su zamahu pa je, ilustracije radi, samo u posljednjem tjednu listopada u Veliku Britaniju uvezeno 77 tisuća laptopa koji su među najtraženijom robom na popustima. Na tom su potrošačkom trendu nastale mnoge aplikacije koje kupcima omogućavaju detaljan pregled proizvoda i popustima koji im se nude. Lani su britanski potrošači na Crni petak online potrošili 810 milijuna funti ili gotovo 9.400 funti u sekundi. Ove se godine očekuje da će internet kupovina britanskih potrošača premašiti milijardu funti i srušiti sve rekorde u razdoblju od samo 24 sata. Ukupna online blagdanska potrošnja Britanaca trebala bi tijekom pet predblagdanskih tjedana dosegnuti 4,9 milijardi funti. Mnogi web trgovci stoga će ranije objaviti popuste i pozivaju potrošače da se registriraju i rezerviraju tražene proizvode ranije.


U Hrvatskoj se očekuje da će potrošnja u blagdanskom prosincu i ove godine dosegnuti oko 11 milijardi kuna što je oko 30 posto više u odnosu na prosječnu mjesečnu potrošnju koja tijekom godine iznosi između osam i devet milijardi kuna. Rekord je srušen 2008. godine s potrošnjom u prosincu od 12,5 milijardi kuna.


S Crnim petkom ili bez njega financijski savjetnici potrošače savjetuju da dio kupovine prebace i na studeni te na taj način troškove rastegnu na dva mjeseca. Kupce pritom upozoravaju da je za blagdane realno potrošiti do 30 posto mjesečnih primanja kojima raspolaže kućanstvo i da je stoga bolje kupovati na popustima.