Odbijen i nezadovoljan

Otvoreno pismo delničkog umjetnika: Gorski kotar je samo za Jurešića i njegovu ekipu

Marinko Krmpotić

Rasim Karalić, vrlo uspješan delnički autor niza dokumentarnih filmova nezadovoljan je jer je Upravni odjel za kulturu, sport i tehničku kulturu Primorsko-goranske županije odbio sve njegove projekte



DELNICE – Rasim Karalić, vrlo uspješan delnički autor niza dokumentarnih filmova, obratio se ovih dana otvorenim pismom Valeriju Jurešiću, predstojniku Upravnog odjel za kulturu, sport i tehničku kulturu Primorsko-goranske županije.


Temeljni motiv Karalićevog obraćanja je nezadovoljstvo odnosom spomenutog ureda prema njegovim projektima, a u tekstu pisma Karalić, među ostalim, kaže: »Poštovani g. Jurešić, kao autor, filmski dokumentarist i kao čovjek želim živjeti i umjetnički stvarati u društvenoj zajednici gdje će javni servisi, u ovom slučaju Vaš odjel, biti na usluzi nama stvaraocima koji svojim umjetničkim i kreativnim radom obogaćuju kulturni sadržaj našeg kraja, naše županije i naše države. Ja se nikako ne mogu oteti dojmu da Vaš odjel postoji i djeluje po načelu da kulturni stvaraoci postoje zbog Vas, a ne Vi zbog njih. Da je tomu tako, iznijet ću nekoliko činjenica.«



Rasim Karalić iza sebe ima niz nastupa na svjetski uglednim festivalima dokumentarnog filma. Tako je, primjerice, u Tunisu osvojio prvu nagrada u konkurenciji 130 filmova za film »Stonoga«. Prve i druge nagrade osvajao je četiri godine za redom na Berlin festu.




Nastupao je i dobivao nagrade na festivalima u Zagrebu, Ičićima i Rovinju. Ove godine pozvan je na festival u Portugal (Lisabon). Očigledno, vani ga cijene. Kod kuće je to, kako to obično biva, malo teži slučaj. No, možda je ponajbolje sam donijeti sud o kvaliteti njegovih filmova, a to je moguće upišete li u tražilicu Rasim Karalić.



Komplicirani obrasci


Karalić priznaje da je u posljednjoj prijavi na programima suradnje (Kulturna mreža) pogriješio u popunjavanju obrasca i svih pet njegovih suradnji unutar Gorskog kotara je odbijeno. »Međutim, ne bi li trebalo da Vaši obrasci budu tako uređeni da polja s obveznim unosom budu označena i da programski ne dozvoljavaju zaključivanje projekta i prijavu istog dok nisu popunjena obvezna polja.


Uvjeren sam da Vaša obvezna polja predstavljaju ciljanu zamku kako bi bili lakše odbijeni«, piše delnički umjetnik, dodajući da je obrazloženje odbijenice dobio u roku od – 16 sekundi, a njegova je prijava u uredu bila desetak dana, no nitko mu nije ukazao na pogrešku.


Navodi, nadalje, da dvije godine za redom Šah škola Goranka iz Ravne Gore na natječaje prijavljuje projekt dokumentarnog filma »Kronika jednog uspjeha« i biva odbijena i to jer – obrađuje sportsku temu. »Ovakvo obrazloženje je sramota za Vas i Vaš ured iz jednostavnog razloga što film po svojoj definiciji može obrađivati teme o svemu što nas okružuje na ovome svijetu, galaksiji i svemu onome što može biti plod ljudske mašte.


A još više zabrinjava to što ste Vi tek u drugom obrazloženju ovog slučaja ustanovili da se projekt odbija jer u prijavi nedostaje Potvrda o nekažnjavanju voditelja Šah škole Goranka«, piše dalje Karalić, pitajući se čemu potvrde o nekažnjavanju i potvrde od Porezne uprave u prijavi projekta.


»Mislite li da su ljudi koji se bave umjetničkim stvaralaštvom neki odbjegli kriminalci, sumnjivi tipovi«, pita se, dodajući je li po mišljenju pročelnika Jurešića trebalo snimiti dokumentarni film o obitelji Kostelić jer taj film obrađuje sportsku temu. »Zaključak – projekt dokumentarnog filma »Kronika jednog uspjeha« s vaše strane pogledan je tek nakon traženja obrazloženja odbijenice, jer da ga je netko pogledao prije prvog obrazloženja, bilo bi navedeno da nedostaje potvrda o nekažnjavanju«, piše dalje delnički umjetnik. 


Maćehinski odnos


»Moram reći i to da su oba puta odbijeni projekti »Filmske Etno večeri na Kupi« koje zajedno oganiziraju Udruga Kupa iz Broda na Kupi i VIS Videostudio iz slovenskog gradića Kočevje. Također su odbijena i tri moja dokumentarna projekta – »Lovac na puhove«, »Studen Matić poljane« i »Urari -pokućarci« – i to nakon što sam Vama osobno i zamjeniku župana g. Petru Mamuli prezentirao te projekte te se prijavio na natječaj koji ste mi Vi sugerirali«, navodi Karalić, dodajući da je uvjeren da Jurešićevim odjelom »rukovodi netko iz »sjene«, netko s kime ja nisam na »ti«, netko čiji ja nisam dio »ekipe«, netko koga nije briga tko je taj Rasim Karalić iz Gorskog kotara, netko tko nije pročitao moju filmografiju, nije pogledao niti jedan moj film, niti se interesirao za nagrade koje sam dobio za svoje stvaralaštvo«.


»Vama i vašem vijeću upućujem poziv da me demantirate i to tako da odaberete tri najbolja filmska projekta koje ste pomogli unazad pet godina. Ja ću s moje strane na Vaša tri, ponuditi šest mojih projekata koje sam produkcijski izgurao sam.


Te projekte dat ćemo timu neovisnih filmskih kritičara da ocijene koji su projekti bolji. Ako moji projekti budu slabiji od vaših odabranih, ja ću se Vama i Vašem vrlom vijeću javno ispričati. A ako bude obrnuto, moralno bi bilo da Vi i Vaše vijeće odstupite. Ako opet Vi i Vaše vrlo vijeće imalo sumnjate u umjetničku vrijednost mog filmskog opusa, voljan sam organizirati projekcije za Vas, recimo u ART kinu.


Samo recite, ja sam spreman, vrtit ćemo filmove od jutra do mraka«, navodi u pismu Rasim Karalić, zaključujući: »Maćehinski odnos Vašeg ureda prema meni kao goranskom autoru neće me nimalo obeshrabriti jer ja sam stvarao i prije Vas, a stvarat ću i poslije, samo i samo zbog toga jer mene pokreće neizmjerna ljubav prema etnografskom dokumentarnom filmu i Gorskom kotaru, Gorskom kotaru koji je Vama i Vašoj »ekipi« nažalost tamo negdje iza dubokih šuma.«



Naravno, Valerij Jurešić, pročelnik Upravnog odjela za kulturu, sport i tehničku kulturu ima drugačije mišljenje o svemu navedenom. Kontaktirao je Karalića nakon što mu je pristiglo pismo te ističe kako postoje objektivni i subjektivni razlozi zbog kojih se nije moglo pozitivno ogovoriti na Karalićeve zahtjeve, ali, ističe, šteta nije počinjena.


– Objektivni razlozi zbog kojih nije bilo moguće udovoljiti Karalićevim traženjima su u činjenici da prošle i ove godine obrti i trgovačka društva nisu mogli kandidirati za sredstva vezana za ono što je Karalić tražio. Sad smo osmislili novi način i prijava će biti moguća pa je taj problem riješen. Drugi je problem subjektivne naravi jer gospodin Karalić u prijavama za pet projekata na goranskom području nije ni u jednom slučaju naveo potrebnu količinu novca, odnosno u rubrici sredstva upisana je brojka nula


. Iako on tvrdi da su prijave komplicirane, činjenica je da je jedini on od svih kandidata napravio tu grešku, a naši uposlenici nisu ni obvezni, niti imaju vremena, niti je običaj ispravljati takve greške – rekao je Jurešić.



Ja koji rođenjem nisam Goranin u zadnje vrijeme apeliram, dižem glas, tražim pomoć za spas starih drvenih goranskih kućica iz opustjelih sela Kupske doline i Brod– moravičkog kraja, vrijedne kulturne baštine, one baštine u kojoj se zrcali goranski identitet.


Dok gore spomenutu neprocjenjivu vrijednu kulturnu baštinu bude ovijao bršljan i dok tragovi goranskog identiteta budu isčezavali u gustim šumama, i dok ja budem bez pomoći vašeg Odjela (jer nisam dio ekipe) završavao Goranima drage filmove (»Čuvar Ognjišta«, Čovjek sa devet života«, »Jasen ravnogorski« »Pokućarci»…) Vaš Ured će sav ushićen podržati, recimo eksperimentalni film trajanja 2:46 sec, gdje će se tehnikom digitalne animacije izmjenjivati kadrovi pretvaranja barke u morskog krastavca, a ovog opet u kišnu kap.


A vaši pomoćnici iza zamke obveznih polja čekat će me da me zaskoče i kažu« Jesam te! Nisi popunio ovo polje u on-line formularu«