Tanka izvanpansionska potrošnja

Turistički djelatnici žale se na drugu stranu statistike: ‘Ovo je jedna od najgorih godina, nitko ništa ne troši’

Marina Kirigin

Gostiju na Opatijskoj rivijeri ima, ali im je potrošnja vrlo skromna - ljetni »mravinjak« u Ičićima / Foto Ivica Tomić

Gostiju na Opatijskoj rivijeri ima, ali im je potrošnja vrlo skromna - ljetni »mravinjak« u Ičićima / Foto Ivica Tomić

Ove godine imam jedan lokal više, a četiri osobe manje zaposlene. To dovoljno govori kakva je sezona - jedna od najgorih otkad se bavim ovim poslom - govori Ane Bistre iz Medveje, dok Stiven Vunić iz Mošćeničke Drage ocjenjuje da aktualni gosti ne poznaju gastronomiju niti traže kvalitetu u turizmu



OPATIJA, LOVRAN, MOŠĆENIČKA DRAGA – Šturo brojenje gostiju na graničnim prijelazima iritira turističke djelatnike na Opatijskoj rivijeri. Najave još jedne rekordne turističke sezone, napuhavanje broja ulazaka gostiju u zemlju i napise o tome u novinama smatraju lažnom prezentacijom stvarnog stanja, pa ne čudi njihova prva reakcija na pitanje kako ocjenjuju ovu turističku sezonu.


Ante Bistre, ugostitelj iz Medveje koji se već 12 godina bavi tim poslom, na navedeno pitanje postavio je protupitanje: »Želite li istinu ili laž jer ono što se piše u novinama nikako ne odgovara istini«. Ugostitelj iz Medveje koji drži dva objekta, konobu »Kali« i biker bar »Roadhouse«, kaže kako je Medveja poluprazna, te kako su turističke brojke na razini onih u predsezoni.


– Ove godine imam jedan lokal više, a četiri osobe manje zaposlene. To dovoljno govori kakva je sezona, a iskreno, za mene koji sam 12 godina u ugostiteljstvu, ovo je jedna od najgorih. Medveja je poluprazna. Liburnia Riviera Hoteli, vlasnici autokampa, ne brinu niti o kampu, niti o svom dijelu plaže. Rezultat svega je da su neke grupe Norvežana i Danaca, inače dobrih potrošača, skratile svoj posjet. Platežna moć preostalih gostiju ispod je svake razine. Razlozi za ovakvo stanje jesu konstantan nerad naših institucija, ali i njihov odnos s turističkim djelatnicima. Institucije se ponašaju kao da su oni naši šefovi, a ne naš servis, što bi trebali biti. Osim toga, na Kvarneru nemamo ponudu primjerenu gostima koji dolaze.


Loša politika u turizmu




Recimo, posljednjih nekoliko dana imam prijave domaćih ljudi čiji gosti žele spavati u turističkoj destinaciji. To govori da smo neorganizirani, da svatko radi za sebe, odnosno da nisu shvatili da u destinaciji moramo raditi zajedno. Stanje u Medveji dodatno je otežano i zbog toga što se LRH rasprodaje i degradira, a samo kako bi opet netko potrpao novac u džepove. Uglavnom, politika turizma na Kvarneru je loša, ne radi se kako treba. Tužno mi je vidjeti Opatiju u špici sezone tako jadnu, iako su vremenski uvjeti odlični. Neki dan prošao sam Opatijom u 22 sata – krcato ljudi, a terase su bile prazne. Potom sam ponovno prošao kroz Opatiju u ponoć – grad je bio pust. Nije mi namjera žaliti se, ali turističke brojke koje se navode u medijima, vrijeđaju našu inteligenciju – rekao je Ante Bistre.


Ugostitelji na Opatijskoj rivijeri znaju da se goste ne bi trebalo kategorizirati po njihovoj platežnoj moći, jer svaki je gost vrijedan pažnje, a uvijek po povratku kući i najbolji promotor destinacije u kojoj je boravio. Međutim, predstavljati Opatijsku rivijeru na turističkom tržištu kao destinaciju kvalitetnog, visokog turizma, uspoređivati je s razvikanim destinacijama na francuskoj obali, i u skladu s tim i oplemenjivati njezinu ponudu, a istovremeno primati goste slabe platežne moći, nešto je zbog čega gube svi – trgovci, ugostitelji, hotelijeri.



– Manje je ljudi, a onda i manje vožnji – usporedba je ove i prošle turističke sezone jednog opatijskog brodara čiji je promet u tri ljetna mjeseca manji za dvadesetak posto.


– Ne razumijem kome služi ovo napuhavanje turističkih brojki kada je očito da je sezona slabija od lanjske i da se svela na 60 dana. Osim toga, postoji i jedan veliki problem. Gosti koji dođu u Opatiju odlaze na izlete u okruženje, a umjesto da im se plasiraju lijepe domaće destinacije, Gorski kotar, vodimo ih u Postojnsku jamu – osvrnuo se vlasnik opatijskog turističkog obrta.


Srpanj u Mošćeničkoj Dragi na razini prošlogodišnjeg, u kolovozu »na snazi« manja fluktuacija turista



Trgovci otvaraju trgovine s markiranom robom u kojima opatijski gosti ne mogu kupovati zbog visokih cijena. Ugostitelji spremaju jela koje gosti ne mogu platiti, a hotelijeri nude sobe po nižim cijenama samo kako bi popunili kapacitete. Time naravno pomrse račune privatnim iznajmljivačima kojih je sve više, i koji su zbog toga sve češće primorani iznajmljivati apartmane na dva-tri dana, a ne na tjedan kako je dosad bilo uobičajeno. Upravo taj nesrazmjer između ponude i potražnje očit je u marketima na Opatijskoj rivijeri koji su dupkom puni gostiju od kojih se očekuje da sjede u restoranima i piju skupocjena vina.


– Kada mi odemo na skijanje u Italiju, marketi na skijalištima rade do 18 sati. Većina nas ne stigne kupiti namirnice, te smo na taj način primorani otići večerati u restoran. Kod nas je situacija suprotna, a marketi zbog velike navale sada rade i do pola noći – rekao je opatijski ugostitelj koji je želio ostati anoniman.


Potiskivanje stalnih gostiju


Stiven Vunić, vlasnik triju ugostiteljskih objekata u Mošćeničkoj Dragi – voćnog bara na draškoj plaži, caffe bara La Vita i konobe Zijavica – rekao je kako je ova sezona klasična po broju gostiju, međutim kako je klijentela u njihovim objektima vrlo loša. To je, kaže, posebno vidljivo u konobi Zijavica.


– Klijentela je to koja ne poznaje gastronomiju, niti kvalitetu u turizmu. Pretpostavljam da je Turistička zajednica Kvarnera krivo reklamirala naše područje jer klijentela koja dolazi je loša, pa čak i nepristojna. Sada se kvalitetni, stalni gosti u Dragi miješaju s tom drugom vrstom gostiju, i nažalost bojim se da će to dovesti do toga da će kvalitetni gosti s vremenom otpasti – rekao je Vunić i dodao da je predsezona u Mošćeničkoj Dragi bila slabija no prošlogodišnja, srpanj podjednak lanjskom, a u kolovozu se osjeti manja fluktuacija turista.


– Manje je ljudi, a onda i manje vožnji – usporedba je ove i prošle turističke sezone jednog opatijskog brodara čiji je promet u tri ljetna mjeseca manji za dvadesetak posto.


– Ne razumijem kome služi ovo napuhavanje turističkih brojki kada je očito da je sezona slabija od lanjske i da se svela na 60 dana. Osim toga, postoji i jedan veliki problem. Gosti koji dođu u Opatiju odlaze na izlete u okruženje, a umjesto da im se plasiraju lijepe domaće destinacije, Gorski kotar, vodimo ih u Postojnsku jamu – osvrnuo se vlasnik opatijskog turističkog obrta.


Srpanj u Mošćeničkoj Dragi na razini prošlogodišnjeg, u kolovozu »na snazi« manja fluktuacija turista