Stari kadrovi sa strahom dočekuju novu vlast

Smjena menadžera i čelnika državnih tvrtki i institucija, od otpuštanja strahuje i javni sektor

Darko Pajić

Kao zamjenici izglednog budućeg ministra Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Zlatka Komadine spominju se Pavao Komadina i Zdenko Antešić



ZAGREB Uobičajena praksa svih demokratskih zemalja je da nakon promjene vlasti s dužnosti odlaze politički imenovani kadrovi. Hrvatska po tome nije specifičan slučaj, pa bi u narednim mjesecima moglo doći do promjena na stotine radnih mjesta.


Osim novih saborskih zastupnika zemlju tako očekuju smjene stotinjak dužnosnika, bilo da je riječ o državnim tajnicima u ministarstvima čije se funkcije ukidaju ili ravnateljima državnih agencija, zavoda ili fondova.


Zakon o primopredaji vlasti je jasan kada govori da su svi državni tajnici i ravnatelji dužni novoj vladi ponuditi mandate na raspolaganje. O tome ostaju li, ili odlaze, vlada će odlučiti u roku od 60 dana. Istovremeno, ravnatelji u preko 120 uprava po ministarstvima nisu dužni svoje mandate dati na raspolaganje jer nisu dužnosnici, a zakon ih tretira kao državne službenike izabrane na javnim natječajima.




Osim dužnosnika nova vlada mogla bi birati i novih stotinjak nadzornika u tvrtkama u kojima država ima udjele, većinsko ili stopostotno vlasništvo. Oni svoje mandate trebaju dati na raspolaganje 15 dana nakon što nova vlada stupi na dužnost.



Lučka uprava Rijeka Kao zamjena  HDZ-ovcu Bojanu Hlači spominje se  Vlado Mezak (radi u Lučkoj upravi), aktualni Hlačin pomoćnik  Marino Juretić, Nikola Mendrila, pročelnik Upravnog odjela za pomorstvo, promet i veze PGŽ-a i Robert Komen, predsjednik NK Rijeke. Predsjednik Uprave Luke Rijeka  Denis Vukorepa, koji za Račanove vlade došao na to mjesto, a onda postao član HDZ-a  vjerojatno će biti smijenjen, ali ne nužno odmah.


Jadrolinija Promjena u Jadroliniji izgleda ne bi trebalo biti. U  slučaju Slavka Lončara i eventualni odlazak iz Jadrolinije ne bi bio klasična smjena, jer Lončar iduće godine stječe uvjete za mirovinu.


Agencija za pomorski linijski obalni promet U pomorskom sektoru vrlo je važna i pozicija ravnatelja Agencije za pomorski linijski obalni promet Ivana Franičevića, koji je došao iz Lučke uprave Split i koji bi  također trebao biti smijenjen.



Pa kada se sagleda zakonska praksa najave iz Kukuriku koalicije o tome da nakon formiranja nove Vlade odlaze oni koje je politika postavila, ne predstavljaju nikakvu prijetnju. Dakle, predstavnici pobjedničke koalicije govore o nečem što je uobičajena praksa. Međutim, 240 tisuća zaposlenih u javnom sektoru, odnosno prvenstveno državni službenici i namještenici, a njih je nešto više od 60 tisuća, sa strahom dočekuju novu vlast jer se proteklih tjedana govori o otpuštanjima.


Niti to nije neka novost, jer je broj zaposlenih u državnoj upravi trebao biti smanjen za pet posto još prije godinu dana. No, racionalizaciju je trebalo pripremiti na osnovu registra zaposlenih u koji je utrošeno 35 milijuna kuna, ali koji još uvijek nije u funkciji. Sve što se zna jest da je svaki peti zaposleni u državnoj upravi nekome šef. Vlada na odlasku, nakon što racionalizaciju državne uprave nije provela do studenog prošle godine, taj posao odgodila je za studeni ove. No, niti taj rok nije ispoštovan pa je taj posao ostavljen vladi koja dolazi.


Ostavština Božidara Kalmete u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture proći će kroz temeljitu rekonstrukciju i sasvim je izvjesno kako će biti smijenjena velika većina menadžera i čelnika državnih tvrtki i institucija u nadležnosti ovog mega-ministarstva.


O novim kadrovskim rješenjima se malo toga zna, iako su već krenule špekulacije o tome tko bi mogao preuzeti neke od čelnih funkcija u Hrvatskim autocestama, Hrvatskim cestama, Hrvatskim željeznicama, lučkim upravama, itd.


Izgledni budući ministar Zlatko Komadina oslobodit će se Kalmetine ostavštine, a to neće biti lako ni jednostavno, jer je riječ o resorima s uvjerljivo najviše javnih afera u državi. Pritom treba napomenuti kako su praktično svi čelnici državnih tvrtki i poduzeća u resoru Ministarstva ujedno i članovi HDZ-a, iznimke gotovo i ne postoje.   Komadina će prije svega morati odlučiti i o tome tko će mu biti zamjenik, kao i koliko će zamjenika ukupno imati. Tu se spominje nekoliko kandidata, prije svega profesor Pomorskog fakulteta u Rijeci Pavao Komadina, koji je i u mandatu Račanove Vlade četiri godine bio zamjenik ministra pomorstva, prometa i veza, te predsjednik nadzornih odbora više tvrtki i institucija. Kao mogući zamjenik spominje se i gradonačelnik Raba Zdenko Antešić, ali zasad te špekulacije treba uzeti sa zadrškom obzirom da mnogo toga ovisi o unutarnjem ustroju ministarstava. Sigurno će se morati voditi računa i o regionalnom ključu, jer vjerojatno i u Dalmaciji očekuju visoko pozicioniranog predstavnika u resoru mora, prometa i infrastrukture. Na čelu Hrvatskih cesta nalazi se Josip Škorić, HDZ-ovac iz Slavonije koji je bio i kandidat ove stranke na izborima za Sabor 2007. godine. On će sasvim sigurno biti smijenjen, upitno je samo kojom će brzinom ta smjena biti provedena, odnosno hoće li prvo biti raspisan natječaj za Nadzorni odbor, pa tek onda i imenovanje nove uprave. Najteža situacija u resoru cestogradnje svakako je u Hrvatskim autocestama, kojima pripada neslavna titula tvrtke s najviše afera u državi, tvrtke iz koje su mnogi menadžeri otišli u Remetinac, te sada čekaju suđenje. Na čelu HAC-a je Stjepko Boban, također član HDZ-a, koji je i posljednjih mjeseci bio akter nekoliko afera, između ostalog i spornog natječaja o zapošljavanju 10 blagajnika na naplatnoj postaji Vrgorac. Upravo zbog niza afera i istraga DORH-a i USKOK-a, ali i složene financijske situacije (ukupna zaduženost HAC je iznad 21 milijardi kuna) promjena čelnika HAC-a je apsolutni prioritet. Možda i najteži posao Zlatka Komadinu dočekat će u Hrvatskim željeznicama, gdje će od krucijalne važnosti biti smjena dvaju najvažnijih i najutjecajnijih menadžera, Zlatka Rogožara s čela HŽ Holdinga i predsjednika Uprave HŽ Carga, te Branimira Jerneića s mjesta predsjednika Uprave HŽ Infrastrukture, gdje je stigao s pozicije državnog tajnika za željeznički promet u Kalmetinom ministarstvu.

Na kraju dolazi još jedna velika državna tvrtka – Hrvatska pošta na čijem je čelu Robert Jukić, također HDZ-ovac, koji je po mišljenju mnogih odradio sasvim solidan posao u HP-u.


Opširnije u tiskanom izdanju Novog lista, u ponedjeljak 12. prosinca 2011.