Otvorene ponude

Koji sustav će Hrvatska koristiti za naplatu na autocestama? Odredit će Španjolci ili Nijemci

Darko Pajić

NL arhiva

NL arhiva

Neovisno o tome tko će  Studiju izraditi, sigurno je kako će Hrvatska zadržati sustav naplate po prijeđenom kilometru, koji je i sada u primjeni



ZAGREB  Studiju sustava elektroničke naplate cestarine, koja će odrediti kakav će biti sustav naplate na autocestama u Hrvatskoj, izradit će konzorcij tvrtki iz Španjolske ili Njemačke. U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture jučer su otvorene dvije financijske ponude u procesu odabira izvođača Studije te je zajednica ponuditelja Ernst & Young savjetovanje Hrvatska i Ernst & Young GmbH Njemačka ponudila cijenu od 1,124 milijuna eura.


Još jeftinija ponuda vrijedna 875.526 eura stigla je od tvrtke IDOM Consulting, Engineering, Architecture SAU iz Španjolske. Procedura odabira savjetnika provodi se uz suglasnost Svjetske banke i sukladno proceduri (QCBS – Quality and Cost Based Selection) vrednovanja koja se sastoji od 8 koraka. Odabir savjetnika za izradu Studije sustava elektroničke naplate cestarina provodi se u sklopu Projekta modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora RH, a konačni izbor očekuje se početkom srpnja.


U postupku odabira prethodno je provedena selekcija tvrtki koje zadovoljavaju sve tehničke uvjete i osim navedene dvije ponude u užem izboru bile su i tvrtka MultiContract Consulting iz Mađarske te tvrtka CGI Czech Republic iz Češke Republike. Nakon završene ocjene tehničkih ponuda u kojima je utvrđeno da dva ponuđača zadovoljavaju tehničke uvjete, povjerenstvo je provelo drugi krug u kojem je izvršeno javno otvaranje financijskih ponuda.




Neovisno o tome tko će na kraju Studiju izraditi, sigurno je kako će Hrvatska zadržati sustav naplate po prijeđenom kilometru, koji je i sada u primjeni. To je ujedno u skladu s budućom direktivom Europske komisije prema kojoj bi sve države EU-a od 1. siječnja 2026. trebale usvojiti sustav naplate po prijeđenom kilometru. Takav se sustav za teretna vozila uvodi već od 2023. godine. Hrvatska planira za nekoliko godina postupno uvoditi sustav automatizirane naplate koji bi trebao biti interoperabilan s ostalim članicama Europske unije. Riječ je o sustavu pod nazivom European Electronic Tolling System (EETS) koji će zamijeniti postojeće sustave naplate cestarine, a osim prijeđene udaljenosti u obzir će se uzimati i količina ugljičnog dioksida koju vozila ispuštaju.


Do prelaska naplate na novi sustav u Hrvatskoj se planira postupno povećanje automatiziranih naplatnih postaja uz daljnji razvoj ENC sustava. U sklopu Projekta modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora tijekom ove godine analizirat će se moguće verzije automatiziranog sustava naplate cestarina, koji bi se trebao implementirati 2020. godine. U svakom slučaju više nije aktualna klasična vinjeta s vremenskim rokom trajanja, koju još uvijek  ima dio europskih zemalja, a Hrvatska će sigurno postupno smanjivati i broj zaposlenih na poslovima naplate zbog automatizacije ove djelatnosti.