Revizija

HŽ Putnički prijevoz: Projekt vrijedan 45 milijuna kuna pripremala tvrtka koja se na natječaj – javila

Gabrijela Galić

Projekt se odnosi na gospodarenje voznim parkom / snimio S. DRECHSLER

Projekt se odnosi na gospodarenje voznim parkom / snimio S. DRECHSLER

Tehničko-nabavne uvjete pripremao je zaposlenik njemačkog poduzeća IVU Traffic Tehnologies AG, tvrtke koja se javila na natječaj i prošla u razmatranje, a sve je poznato i ministarstvu 



Informacijski sustav LOGIS, prema planu restrukturiranja HŽ Putničkog prijevoza (HŽPP), strateški projekt gospodarenja voznim parkom, opasno se ljulja. Odnosno, niti pet godina od kada se na njemu počelo raditi, nije poznato hoće li se i u kojem obliku realizirati. Taj projekt gospodarenja voznim parkom i osobljem trebao bi omogućiti učinkovito upravljanje – lokomotivama i vagonima te »optimizaciju ljudskih resursa i utroška pogonske energije«. Financirao bi se iz zajma Svjetske banke, a prema do sada dostupnim informacijama, koštao bi višše od 45 milijuna kuna. No, pitanje je treba li firma koja nije u blistavoj financijskoj situaciji ulaziti u takav projekt. Riječ je o poduzeću koje nije u mogućnosti pronaći izvor financiranja za preostalih 11 vlakova koji su odavno ugovoreni i koji bi domaćem putničkom željezničkom prijevozniku i te kako olakšali situaciju na tržištu koje će se vrlo brzo liberalizirati. Osim toga, HŽPP, opet planom restrukturiranja, planira nastaviti praksu ukidanja putničkih linija pa je pitanje kakav će uopće promet informatička investicija pratiti. Odgovor na to bi mogla dati studija izvodljivosti i analiza troškova i koristi, dokumenti koji ovaj projekt ne prate. Utvrdila je to i interna revizija HŽPP-a u svojoj nedavnoj reviziji projekta LOGIS u kojoj ističe – »za investicijska ulaganja u projekte značajnih vrijednosti nužno je i potrebno izraditi studije izvodljivosti i analize troškova i koristi kao ključnih dokumenata u pripremi takvih projekata«.


Revitaliziran projekt


Oko projekta LOGIS odavno se lome koplja, a nedavno provedena interna revizija projekta potvrdila je nepravilnosti i manjkavosti u ključnim dokumentima pripreme projekta i postupka nabave. Postupak nabave proveden je još prije godinu dana, ali do danas ni sa kim nije sklopljen ugovor o realizaciji posla. Cijena projekta nije isključivi razlog prijepora koje je izazvao, već i sumnjive radnje koje su pratile pripreme tog projekta. Iako se revizija time ne bavi, ranije je otkriveno da je tehničko-nabavne uvjete za LOGIS pripremao zaposlenik njemačkog poduzeća IVU Traffic Tehnologies AG, iako je službeno dokumentaciju izradila Informatika HŽ Putničkog prijevoza. Mala pomoć izvana, koja se otkriva na dijelu pripremnih dokumenata, pak, stigla je iz tvrtke koja je slična informatička rješenja radila, primjerice, za njemačke, talijanske, mađarske željeznice. No, sama činjenica da je u pripremnim natječajnim dokumentima sudjelovao netko tko ima interes konkurirati za dobivanje posla i te kako je upitna. Tim više što se ta tvrtka u konačnici, kao sudionik zajednice ponuditelja, javila na natječaj i prošla u razmatranje. Sve je to poznato i resornom ministarstvu.


Prvi natječaj za LOGIS trebao je biti raspisan početkom 2015. godine. No, od njega se odustalo. »U rujnu 2014. godine kroz institut Nadzornog odbora upozorio sam na sumnjive aktivnosti. Tada je natječaj zaustavljen«, veli Dalibor Petrović, dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske koji je u to vrijeme bio predstavnik radnika u NO-u HŽPP-a. Što se kasnije događalo s projektom, informacija nema.




No, projekt je revitaliziran u veljači prošle godine kada je objavljen međunarodni natječaj za LOGIS koji ni godinu dana od raspisivanja nije zaključen. Natječajnu dokumentaciju preuzelo je 11 potencijalnih izvođača, a u roku su zaprimljene dvije ponude od kojih je jedna zbog manjkave dokumentacije odbačena. Tako je kao prihvatljiva ponuda za razmatranje uzeta ponuda konzorcija Hrvatski telekom i partneri, odnosno IVU Traffic Tehnologies Ag, poduzeće čiji je radnik sudjelovao u pripremnoj natječajno-tehničkoj dokumentaciji te Comp S.A.


Kriteriji natječaja


Sama Svjetska banka, koja bi projekt trebala financirati, od HŽPP-a je tražila da izvidi zbog čega ostali dobavljači koji su preuzeli dokumentaciju za nadmetanje nisu dostavili ponudu. Ispostavilo se da su odustali jer nisu mogli samostalno obaviti uslugu, odnosno trebali bi angažirati podizvoditelje. Naime, natječajem se tražio dobavljač koji će moći ispuniti sve komponente natječaja. No, interna revizija je utvrdila da kriterije natječaja ne ispunjava ni ponuda koja je uzeta u razmatranje, što znači da su »ostali potencijalni ponuditelji stavljeni u diskriminirajući položaj«.


Osim toga, revizija je utvrdila i kako ponuditelj koji je uzet u razmatranje nije dostavio ponudu u skladu s propisanim standardima natječajne dokumentacije. Naime, »jezik ponude«, kao i sve korespondencije je bio engleski, a dio ponude uzete u razmatranje je na njemačkom jeziku, niti je neke druge natječajne obveze ispunio, poput dostave ovlaštenja proizvođača. Zaključno, interna revizija navodi kako u izvještaju iznosi manjkavosti i nepravilnosti u ključnim dokumentima pripreme projekta i postupka nabave, odnosno »natječajne dokumentacije projekta LOGIS, što nije u skladu sa Standardnom Natječajnom dokumentacijom i Smjernicama nabave roba, radova i nekonzultantskih usluga na temelju zajmova IBRD-a, kredita i darovnica IDA-e«, odnosno zajmova Svjetske banke i Međunarodnog udruženja za razvoj, institucije Svjetske banke.


Revizija je tako potvrdila manjkavost projekta kojemu sudbina za sada nije poznata, iako bi se iz revizije dalo zaključiti da cijelu priču treba zaustaviti, odnosno ponoviti na zdravim nogama. Iz samog HŽPP-a, pak, za sada nismo dobili odgovore na pitanja vezana uz sudbinu LOGIS-a.