Sjajan festival

Jazz.hr/proljeće 2019: Eksplozija vrhunskog jazza i edukacija mladih glazbenika

Mirna Gott

Snimio Mario Juričić

Snimio Mario Juričić



Festival Jazz.hr/proljeće 2019. otvoren je 15. svibnja u klubu Kontesa koncertom Nove nade “Marjan Marjanović”, na kojem su nastupili neafirmirani jazzisti, prema selekciji izbornika Marija Igreca, koji je ujedno i mentor mladim umjetnicima.


Drugi dio večeri upriličili su Ratko Divjak’s 55 Quartet. Pijanist Davor Dedić, kontrabasist Goran Rukavina i saksofonist Vojkan Jocić, glazbenici su mlađe srednje generacije, s dovoljno iskustva da suvereno pariraju vođi benda i mentoru Ratku Divjaku. Velikan jazz bubnjeva, dugogodišnji suradnik i prijatelj Boška Petrovića, ali i Big Band RTV Slovenija, Divjak je zasjao u izvrsnoj formi. Svježe i nijansirane izvedbe publici su dočarale ljepotu i mekoću kojom se može pristupiti bubnjevima, ali i zajedničkom muziciranju. Jocić se stopio s instrumentom i raspuhao dobro popunjenu Kontesu, a Davor Dedić je bio prezentan, ali nenametljiv i sjajno se uklopio u besprijekorna prebiranja Gorana Rukavine. Publika je Divjaka i njegov sastav ispravila pljeskom.


Druge večeri festivala nagrađivani mladi talijanski trio od prvih je tonova pokazali ozbiljnost pristupa i sigurnost. Alessio Bruno melodično je pristupio kontrabasu, dok je Jacopo Zanette na momente mazio bubnjeve, ali je znao istaknuti i njihovu snagu. Claudio De Rosa Jr. nizao je ljestvice koje je uskoro razvio u virtuoznu improvizaciju. Kroz 90-ak minuta držali su pažnju publike promjenama tempa i izmjenjujući se u solažama vlastitih kompozicija. Jazz & Cabaret club Kontesa ponovo se pokazao kao pravi partner koncertima Jazz.hr-a, gdje se publika osjećala kao kod kuće, a glazbenici u dobrim rukama in-haus tehnike i organizatora, Hrvatskog društva skladatelja.


Ponosni na Orkestar




Treće večeri Jazz orkestar Muzičke akademije instrumentalnim je izvedbama zagrijao punu dvoranu “Blagoje Bersa” prije nego je na pozornicu kročila zvijezda večeri, američka vokalistica Vanessa Rubin, koja je već na probama mladim je jazzistima prenijela dio svog iskustva. Publika se zaljubila u divu već pri izlasku na binu, a nakon prve kompozicije nije bilo sumnje da će to biti večer za pamćenje. Potentnim je glasom i srčanim izvedbama, ali i cijelim tijelom unijela swing u orkestar i publiku koja je zdušno tapkala nogama i plesala na svojim mjestima. Uz veliku podršku publike studenti su izgarali solažama.


Izvodili su aranžmane koje su upravo za njezin glas, između ostalih, pisali slavni Frank Foster i Cecil Bridgewater. Rubin je je naglasila kako bismo trebali biti ponosni na ovaj Jazz orkestar, jer naši studenti upijaju poput spužvi, a to je zarazna glazba i kad vas uhvati jazz groznica, više nema lijeka.


Nakon produhovljenog koncerta, zaključujemo da za jazz u Hrvatskoj nema straha, jer mladi glazbenici brzo uče te posjeduju volju i talent. Još samo nedostaje da Muzička akademija prepozna stvarnu potrebu za Jazz odjelom, koji bi im omogućio da brže i kvalitetnije ostvare svoj puni potencijal.



Iste večeri festival se vratio u Kontesu gdje je Lela Kaplowitz sa svojim triom pridobila pažnju publike pažljivo vođenim baršunastim vokalom i preciznom dikcijom. Suverenim je improvizacijama uvela u srž svog projekta Scat Circle, kroz kojim već 15-ak godina izgrađuje ljubav prema pjevanju i vokalnoj improvizaciji kod širokog kruga sudionika. Polaznici njezine radionice predstavili su se izvedbama jazz standarda, uz pratnju renomiranih muzičara: Joa Kaplowitza, Bojana Skočilića i Šimuna Matišića.


Njujorški all stars sextet


Zadnje večeri Jazz.hr/proljeća Kontesu je napunio Black Art Jazz Collective.


Šestorica vrhunskih glazbenika, od reda voditelja vlastitih sastava, zasvirali su opušteno, znajući da grade na fantastičnim temeljima tehnike, ogromnog iskustva i činjenici da su stopljeni s vlastitim instrumentima. Vrlo brzo bilo je jasno zašto su upravo BAJC svojim nastupom zatvorili festival. Svoju misiju temelje na korijenima jazza, nasljeđu afroameričke glazbe, tradiciji hardbopa 1950-ih i 1960-ih, a bilo je sjajno pratiti kroz cijeli koncert kako im veliku slobodu muziciranja omogućuju ne samo spomenuti korijeni, već i potpuno vladanje materijom u izvedbama suvremenog načina muziciranja.


Johnathan Blake učinio je da bubnjevi zaplešu, dok je koristio sve nijanse instrumenta, s dozom kolegijalne uviđavnosti pri zajedničkom muziciranju, te je pokazao snagu raspon ritmičkih elemenata. Trubač Jeremy Pelt, između ostalog, predstavljen je kompozicijom posvećenom Baracku Obami, koja je također dočekana glasnim pljeskom. Xavier Davis, pijanist, dozvolio je svojim klasičnim korijenima da prosijavaju kroz sjajne pasaže kojima je obogatio ovaj sastav. Puhačka sekcija, u kojoj uz Pelta sviraju saksofonist Wayne Escoffery i trombonist James Burton III, briljirala je u grupi, ali i u pojedinačnim solo istupima, gdje je svaki od njih razgalio prisutne. Kako se koncert bližio kraju sve više su podizali ljestvicu i zaključili Jazz.hr/proljeće eksplozijom.


Nakon svršetka koncertnog dijela festivala Black Art Jazz Collective je u nedjelju održao radionicu na kojoj se okupilo tridesetak polaznika. Time je Jazz.hr zaokružio vlastitu misiju edukacije na području jazza, ne samo koncertima za pamćenje, već i aktivnim pedagoškim radom svjetskih glazbenika s domaćim snagama.