Dani hrvatskog filma

POČAST JAGODI KALOPER: Diva i ikona jugoslavenskog modernističkog filma

Hina

foto: factum

foto: factum



ZAGREB – Dani hrvatskog filma u svom će ovogodišnjem izdanju, koje se održava od 16. do 20. lipnja, odati počast hrvatskoj glumici i umjetnici Jagodi Kaloper – u kinu Tuškanac postavit će se izložba fotografija i prikazivati filmova koji će podsjetiti na njezin glumački opus.


Na dan njezina rođenja, 19. lipnja, u predvorju kina izložit će se fotografski portreti te »dive i ikone jugoslavenskog modernističkog filma«, dok će se u velikoj dvorani prikazati dva filma – prvi u kojem je nastupila (epizoda iz omnibusa »Ključ«) te prvi i posljednji koji je režirala (»Iza ogledala«).


Jagoda Kaloper (Zagreb, 1947.-Beč, 2016.) prvu je filmsku ulogu ostvarila u prvoj epizodi omnibusa »Ključ» iz 1965. godine, urbanoj priči Vanče Kljakovića o stidljivoj noćnoj avanturi dvoje mladih.




»Nova filmska pojava urbana izgleda i francuskoga šarma, uz jednako mladog Božidara Bobana, jednostavno je dominirala slikom. Naturščica s diplomom akademske slikarice replike je izgovarala prirodno, s urbanom diskrecijom i melodijom, onako kako je to činila i u svakodnevnom životu«, ističe se u najavi Dana hrvatskog filma.


Potom je glumila u filmu Vatroslav Mimica, »Ponedjeljak ili utorak« (1966.),te suradnje s Brankom Ivandom (»Gravitacija ili fantastična mladost činovnika Borisa Horvata«, 1968.), Rajkom Grlićem (»Kud puklo da puklo«, 1974., »Samo jednom se ljubi«, 1981.), Miroslavom Mikuljanom, Karoljem Vičekom, Borom Draškovićem te kasnije s Goranom Rušinovićem, Tomislavom Radićem, Silvijem Petranovićem, Željkom Senečićem.


Osim u filmu »Kuća« Bogdana Žižića iz 1975., koja joj je donijela Zlatnu arenu, proslavila se filmom »Lisice« (1969.) Krste Papića, u ulozi seoske mladenke, te malo kasnije »WR: misterije organizma« (1971.) Dušana Makavejeva, gdje se pojavila u sasvim drugačijoj ulozi, emancipirane pobornice seksualne revolucije.


»Odigravši te dvije radikalno različite uloge, Jagoda Kaloper pokazala je da na filmu može utjelovljavati žene različita habitusa«, stoji u najavi.


Intenzivno razdoblje svoje filmske karijere završava već početkom osamdesetih, a filmu se sporadično počela vraćati u epizodnim ili cameo-rolama tek kasnih devedesetih kada ju angažira Rušinović u svom prvijencu »Mondo Bobo« (1997).


Kaloper je paralelno njegovala svoj likovni dar, promišljajući s vremenske distance o svojoj prerano ugašenoj glumačkoj karijeri i tipovima žena koje je odigrala.


S vremenom je počela režirati – pet godina prije smrti napravila je film »Iza ogledala«, autoportretni kolaž i svojevrsni filmski testament.


Natjecateljski program 26. izdanja Dana hrvatskog filma donosi 68 u kategorijama animiranog, igranog, dokumentarnog, eksperimentalnog i namjenskog filma.


Uz glavni natjecateljski program, održat će se niz popratnih programa, retrospektive filmova iz hrvatske baštine i susjednih zemalja, predavanje, tribine, izložbe, radionice.


Festival će se održati na Ljetnoj pozornici Tuškanac, u Centru za kulturu Trešnjevka, Parku Stara Trešnjevka i na Akademiji dramske umjetnosti u Frankopanskoj ulici.