Radikalna manifestacija

Filmske mutacije: U Zagrebu i Rijeci počeo Festival nevidljivog fima

Dragan Rubeša

Program u Rijeci počinje retrospektivom Juliette Binoche koja obuhvaća i njena dva »nevidljiva« filma iz rane faze – »Ljubavnici s Point Neufa«, »Mauvais sang« – a vrhunac festivala je gostovanje najiščašenijeg predstavnika filipinskog undergrounda Khavna de la Cruza



RIJEKA » Jučer u Zagrebu započelo je osmo izdanje »Filmskih mutacija« poznatijih i kao Festival nevidljivog filma, možda najradikalnije filmske manifestacije na ovim prostorima, iza koje stoji agilna Tanja Vrvilo. Uz njeno već tradicionalno riječko gostovanje koje počinje u Art-kinu »Croatia« u srijedu 3. prosinca retrospektivom Juliette Binoche, koja obuhvaća i dva »nevidljiva« filma iz njene najranije faze (»Ljubavnici s Point Neufa«, »Mauvais sang«), kad je surađivala s »enfant terribleom« francuskog filmskog baroka Leosom Caraxom (»Sveti motori«).


Anarhoidni Khavn


Vrhunac festivala je gostovanje najiščašenijeg predstavnika filipinskog undergrounda Khavna de la Cruza, kojeg vole nazivati »Che Guevarom digitalne revolucije«, »šaljivim pankerom« i »filipinskim Von Trierom«, iako je njegovoj poetici možda najbliža sintagma »filipinskog Jodorowskog«.    


   Zagrebačka projekcija njegova seminalnog anarhoidnog komada »Mondomanila, ili: Kako sam sredio kosu nakon prilično dugog putovanja«, koji radikalizira Jacopettijev »mondo« koncept, bit će popraćena Khavnovim nastupom uživo, samo što će njegov kućni bend »The Brockas« nazvan po filipinskom sineastu Linu Brocki, čiji su članovi njegovi prijatelji filmaši John Torres i Lav Diaz, zamijeniti zagrebački »Franz Kafka Ensamble« kojeg čine članovi ex »Peach Pita«. Uz Khavnov »besfilmski« komad »Squatterpunk« (na špici autorovih komada često se ukazuje napomena »To nije Khavnov film« kao očita referenca na Magritteovo nadrealno platno »La trahison des images« na kojem se vidi lula, a ispod nje natpis »Ovo nije lula«), bit će prikazan i apsurdni politički sci-fi mjuzikl »EDSA XXX: Ništa se nikada ne mijenja u sve-mijenjajućoj Republici Ek-Ek-Ek« u kojem Khavn posve gubi kontrolu nad samim sobom u eksploziji veličanstvenog ludila (akronim EDSA označava aveniju Epifanio de los Santos na kojoj su takozvani »Žuti revolucionari« održavali demonstracije koje će dovesti do Marcosova pada).


Videoradovi osam autorica




Filipinski segement »Mutacija« naslovljen »Realizam onkraj realizma« iza kojeg stoji američki filmski teoretičar Jonathan Beller, obuhvaća i Khavnov dokumentarni film o filipinskom Novom valu (»Ovo nije filmski pokret«), te kultni »Himala« Ishmaela Bernala iz 1982. kao fino zagrijavanje za 338-minutno remek-djelo Lava Diaza »Vrijeme koje prethodi« koje će publika u Art-kinu »Croatia« uskoro vidjeti u programu Festivala filmova o ljudskim pravima, s kojim su »Mutacije« uvijek vodile nevidljivi dijalog.


   Program »Nevidljivi film« bit će posvećen nedavno preminulom njemačkom eksperimentalnom sineastu Harounu Farockiju, rođenom kao Harun El Usman Faroqhi, koji je bio glavni gost trećih »Mutacija« održanih 2009. godine, te je tim povodom na otvaranju festivala u Muzeju suvremene umjetnosti prikazana njegova instalacija »Paralel« iz 2012. godine.


   Protuprogram Marine Gržinić obuhvaća videoradove autorica Adele Jušić, Lane Čmajčanin, Nevline Nnaji, Anje Salomonowitz, Heiny Srour, Aine Šmid, Zvonke T. Simčić i same Marine Gržinić s »namjerom politiziranja i ponovnog ispisivanja protupovijesti koje napadaju hegemonijske, disktiminatorne i rasizirane režime bijelog, heteroseksualnog, kao i naturalizaciju državljanstva kojom upravljaju nacije-države«. A Ante Jerić i Diana Meheik pripremaju i koordiniraju dvodnevni simpozij »Nesvjesno nesvjesnog« o psihoanalizi kao simptomu filma, koji će se 4. i 5. prosinca održati u zagrebačkom net klubu MaMa.