MFMS

Urušavanje intimnog svijeta pojedinaca: Gledali smo “Sudnji dan” beogradskog JDP-a

Kim Cuculić

U središtu LaButeova komada našao se jedan preljubnički par u noći nakon terorističkog napada u New Yorku 2001. godine. Gledali smo glumačku suigru Aleksandre Janković i Milana Marića



RIJEKA – Nakon duodrame »Susret« zagrebačkog Teatra EXIT, na Međunarodnom festivalu malih scena prikazana je i duodrama »Sudnji dan/The Mercy Seat« suvremenog američkog dramatičara Neila LaButea – u režiji Jane Maričić i produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda. Dok se »Susret« bavio odnosom između oca i sina, u središtu LaButeova komada našao se jedan preljubnički par u noći nakon terorističkog napada u New Yorku 2001. godine. U vrijeme napada na World Trade Center, Ben Harcourt nije se nalazio na radnom mjestu u WTC-u jer je bio s ljubavnicom i tako je izvukao živu glavu.


Ne javlja se ženi i djeci i tako mu se otvara mogućnost da je za njih »mrtav« i može početi novi život. Ben je već nekoliko godina u vezi s Abby Prescott, svojom starijom ljubavnicom koja mu je uz to i šefica. Nakon rušenja njujorških tornjeva, počinje se urušavati i njihov intimni svijet koji i nije imao mnogo šanse opstati. To izvanjsko i unutarnje urušavanje priziva scenografija Marije Kalebić, koja je stan u kojemu se sastaju ljubavnici posula prašinom nastalom rušenjem »blizanaca«.


Glumačka suigra


U emocionalno nijansiranoj glumačkoj suigri Aleksandra Janković kao Abby i Milan Marić u ulozi Bena, prikazali su dva oprečna karaktera i svu kompleksnost muško-ženskih odnosa. Janković je uvjerljivo, s detaljno razrađenim gestama, utjelovila samostalnu, samosvjesnu i ambicioznu ženu – usamljenu i bez djece – koja se našla u strastvenoj vezi s mlađim muškarcem. Ben je s druge strane oženjen i ima djecu, no nesretan je u braku… Situacija je prepoznatljiva i nije vezana samo za američki kontekst. Dok Aleksandra Janković gradi svoj lik kao temperamentnu, superiornu i iskrenu ženu »bez dlake na jeziku«, Ben u interpretaciji Milana Marića je tiši, suzdržaniji i neodlučniji, no postupno iz njega izbija potisnuti bijes i konflikt s ljubavnicom dostiže vrhunac u trenutku kad on nema hrabrosti prekinuti s dotadašnjim životom i krenuti u neizvjesnu avanturu s Abby.





Razgovor za okruglim stolom Svjetlana Hribar započela je konstatacijom da je LaBute »klinički promatrač« suvremene Amerike. Dodala je i da se beznađe jednog para može dogoditi bilo gdje i nije specifično američko.


Glumica Aleksandra Janković kazala je da predstava prikazuje trenutak kad dođe do raspadanja života. Milan Marić govorio je o svom doživljaju Bena, koji nije imao hrabrosti prekinuti sa životom koji ga čini nezadovoljnim. Publika je predstavi dala ocjenu 4,2.



Otvoreni kraj


Od samouvjerene žene Abby se pretvara u napuštenu ženu i žrtvu jednog odnosa, koji – uspostavit će se iz njenih evokacija njihova uglavnom seksualnog odnosa – nikad i nije bio takav da joj je Ben »mogao pogledati u oči«. Neil LaBute vodi radnju tako da do samoga kraja ne znamo kakav će biti Benov izbor, iako možemo pretpostaviti da će se vjerojatno vratiti ženi i djeci. No, zadnji prizor u kojemu zvoni njegov mobitel, ishod ostavlja otvorenim…