Froom

Bojana Burnać: U djeci potičemo osjećaj sigurnosti u samostalnom razmišljanju

Kim Cuculić

Bojana Burnać

Bojana Burnać

Nužna je medijska edukacija najmlađih, da bi razvili kritičko mišljenje i mogli se zaštititi od za njih štetnih medijskih sadržaja kojima su svakodnevno izloženi te da bi aktivno sudjelovali u kulturnom životu. Želimo dati djeci mogućnost zabavnog i kreativnog učenja kroz igru i kvalitetan obrazovni sadržaj



Uskršnji »Frooom!«, interdisciplinarna filmska radionica za djecu i mlade, bit će održan od 2. do 6. travnja u Zagrebu, Splitu, Komiži, Rijeci i Koprivnici. Ovaj inovativni obrazovni program održava se od 2012. godine u organizaciji Bacača sjenki, pod sloganom »Što ne vidiš gledajući film«. Dosad je imao više od 600 polaznika u dobi od osam do 16 godina, koji su kroz radionički tip druženja prigrlili složeno znanje i vještine medijske i opće kulture te pojam kritičkog razmišljanja i pametnog organiziranja slobodnog vremena. Riječki dio programa bit će održan u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti i Art-kinu, a prijaviti se može na www.frooom.eu.


Mentori »Froooma« su mahom mladi ljudi koji godinama djeluju na području filma, videa, televizije, kazališta i animacije: Vedran Senjanović, Veno Mušinović, Anja Pletikosa, Sanja Milardović, Dalija Dozet, Nora Krstulović, Ivan Marušić Klif, Nada Kovačević, Stipe Bagarić, Dražen Žerjav, Lea Mileta, Dea Jagić, Bojana Burnać, Tihana Mandušić, Lidija Kraljić, Jakov Čuveljak te »kapetan posade« Boris Bakal.


Ovim povodom razgovaramo s Bojanom Burnać, voditeljicom školice u Rijeci, koja je nedavno debitirala samostalnim dokumentarcem »Moj život bez zraka« – koji govori o Goranu Čolaku, svjetskom rekorderu u ronjenju na dah. Bojana Burnać magistrirala je na Odsjeku filmskog snimanja Akademije dramskih umjetnosti u Zagrebu. Direktorica je fotografije igranih, dokumentarnih i eksperimentalnih filmova.


Revija filmova




Kako je Filmska škola za djecu zamišljena? Koja će znanja i vještine polaznici steći?


– Filmska škola za djecu zamišljena je kao kreativno vrijeme u kojem djeca kroz učenje filmskih tehnika izražavanja uče izražavati sebe, svoje interese i želje, uče postaviti problem, to jest zaplet radnje, koji su često problemi unutar odnosa iz njihove okoline, te riješiti problem ili rasplet radnje s porukom na kraju filma, koja izražava njihovu spoznaju svijeta i ljudskih odnosa.


Bitno nam je da u djeci potičemo osjećaj sigurnosti u samostalnom razmišljanju, pri čemu ona osvještavaju i razvijaju svoje talente i uče o suradnji, motivaciji i inspiraciji unutar grupe. Postoje tri grupe unutar radionice, to su početna, napredna i majstorska. Svaka je koncipirana prema uzrastu djece i njihovom prethodnom filmskom iskustvu. »Frooom« je namijenjen djeci i mladima od 8 do 16 godina, ali primamo i djecu izvan ovog dobnog okvira uz prethodnu konzultaciju s roditeljima i psihologom koji radi u grupi. Grupe su osmišljene kao interakcija različitih umjetničkih disciplina kao što su animacija, VJ i 3D mapping, glazbeni spot, dokumentarni, igrani i eksperimentalni film. Djeci dajemo kamere, stative i tonske snimače u ruke i pomažemo im prevladati strah od tehnike te naučiti ih kako tehnika služi njihovoj kreativnosti. Ona su oduševljena tehnikom, posebno tonskim mikrofonima, jer po prvi put čuju zvukove u svakodnevnim prostorima 18 puta glasnije nego inače u stvarnosti. Uče promatrati prostor u svim njegovim dimenzijama, i zvučnim i vizualnim, da su prostor kojeg vide oko sebe i prostor u objektivu kamere najmanje dva različita prostora ili više njih, te uče postaviti svoje djelovanje i kretanje u ta dva prostora simultano.


Djeca kroz jednostavne i zabavne scenarije, koje zajednički pišu, savladavaju vrlo kompleksne misaone zadatke kojih mnogi odrasli nisu svjesni u svojim reakcijama tijekom gledanja nekih medija. Najmlađi uče kako nastaje pokretna slika. Upoznajemo ih s mnogim filmskim igračkama, poput zootropa, slavnih Muybridgeovih fotografija studije pokreta, camere obscure od najmanjih u kutiji šibica do velikog šatora u koji sva djeca stanu i mogu izravno vidjeti kako nastaje slika svijeta na papiru. Na kraju svake sezone radionica organiziramo reviju »Frooomovih« filmova u velikim gradskim kinima u svakome gradu u Hrvatskoj gdje je održan »Frooom«. Roditelji, djeca i prijatelji mogu iskusiti pravo gledanje svoga filma na velikom platnu. Ove godine je na reviji bilo više od 55 kratkih filmova različitih žanrova koje je snimilo 600 polaznika škole. Izuzetno nam je bitno slati »Frooomove« filmove na svjetske filmske festivale i ponosni smo što su neki filmovi dobili glavne nagrade. Nagradu dobiju djeca koja su radila kao ekipa filma.


Prva klapa


S kojim je ciljem škola pokrenuta?


– Filmski jezik je poput svakog drugog jezika, djelomično intuitivan, djelomično se uči. Da bismo bolje razumjeli filmska i druga umjetnička djela, trebamo razumjeti simbole, znakove i narative koji nastaju kao odraz kolektivnog senzibiliteta unutar nekog vremenskog perioda, koji u umjetnostima zovemo stilom. Nužna je medijska edukacija najmlađih, da bi razvili kritičko mišljenje i mogli se zaštititi od za njih štetnih medijskih sadržaja kojima su svakodnevno izloženi te da bi aktivno sudjelovali u kulturnom životu. Želimo dati djeci mogućnost zabavnog i kreativnog učenja kroz igru i kvalitetan obrazovni sadržaj.


Kako će, primjerice, izgledati jedan dan u Školi?


– Voditelji dočekuju djecu od 8 do 9 sati ujutro. Tada započinjemo radnu aktivnost. Igramo se različitih dramskih i fizičkih vježbi u kojima djeca pamte međusobna imena i upoznaju se s onime što svatko od njih voli i što ih zanima te uče kako nastaje priča. Dijele se po grupama, u kojima rade u individualnom programu, napredna i majstorska pišu scenarije. Zajednički gledaju dugometražni film primjeren njihovu uzrastu. Dramaturginja na projektu izabire vrhunska filmska dostignuća od klasika do suvremenog animiranog, igranog i dokumentarnog filma. U podne je topli obrok, biraju između tri menija zdrave hrane. Poslije se vrši analiza filma u kojoj s djecom razgovaramo o etičkim vrijednostima likova i radnje, kao i uporabi tehničkih sredstava za izražavanje. Konačno se nakon toga snima prva filmska klapa! To uvijek svi s uzbuđenjem i znatiželjom iščekujemo. U 15 sati radionica završava i do 16 sati voditelji s djecom dočekuju roditelje.


Prošle godine prikazan je vaš film »Moj život bez zraka«. Na kojim projektima trenutačno radite i je li u planu neki novi film?


– Dokumentrani film »Moj život bez zraka« imao je svjetsku premijeru prije gotovo godinu dana. Još uvijek putuje po svjetskim festivalima, na kojima sudjelujem u javnim razgovorima s publikom, što mi je od iznimne važnosti i prema čemu se odgovorno odnosim. U danima kad sam u Zagrebu razvijam svoj novi dokumentarno-animirani film o kojem je rano govoriti. I dalje sam vrlo aktivna edukativno i praktično u držanju daha. Nakon vlastitog iskustva režiranja, na novi način uživam u poziciji direktorice fotografije u suradnji s drugim redateljima.