Dan broja za hitne službe

Pas Thomas za čas “pronašao i spasio” voditelja riječkog Centra 112

Biljana Savić

Uz pomoću prezentacije sličicama učenicima su objašnjene moguće ugroze od prirodnih i drugih nesreća i načini na koje trebaju reagirati u slučaju nesreća / Foto: Ivica Tomić

Uz pomoću prezentacije sličicama učenicima su objašnjene moguće ugroze od prirodnih i drugih nesreća i načini na koje trebaju reagirati u slučaju nesreća / Foto: Ivica Tomić

Milan Marković sakrio se iza strunjače, a pas ga je brzo spasio, što je oduševilo stotinjak učenika OŠ »Nikola Tesla« kojima je na njima prilagođen način prezentirano što je broj 112 i kako se koristi



RIJEKA Područni ured za civilnu zaštitu Rijeka obilježio je jučer dan jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, a jedna aktivnosti obilježavanja bilo je predavanje o Sustavu civilne zaštite i primjeni broja 112 u Osnovnoj školi »Nikola Tesla«.


Stotinjak učenika od prvog do četvrtog razreda gledalo je zanimljivu prezentaciju prilagođenu njihovu uzrastu. Uz pomoću prezentacije sličicama učenicima su objašnjene moguće ugroze od prirodnih i drugih nesreća i načini na koje trebaju reagirati u slučaju nesreća.


112, hitne službe, civilna zaštita, pas Thomas, belgijski ovčar, snimio Ivica TOMIĆ


112, hitne službe, civilna zaštita, pas Thomas, belgijski ovčar, snimio Ivica TOMIĆ





Naglasak je bio na upoznavanju učenika s brojem 112 i načinom na koji se koristi te ulogom žurnih službi – vatrogasaca, policije, hitne pomoći, gorske službe spašavanja, civilne zaštite i ostalih. Najzanimljiviji im je bio pas, belgijski ovčar Thomas, koji je također bio u njihovoj školskoj dvorani u cilju prezentacije i edukacije.



S 31. prosinca 2018. godine ukinuta je Državna uprava za zaštitu i spašavanje kao državna upravna organizacija u čijoj je nadležnosti bila uspostava i organizacija rada broja 112 u Hrvatskoj te je od 1. siječnja ove godine Sustav 112 sastavni dio Ministarstva unutarnjih poslova. Broj 112 građanima i turistima dostupan je 24 sata dnevno a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.



Prijem hitnih poziva


Thomas je potražni pas iz sustava civilne zaštite, a njegov je vlasnik upravo pročelnik MUP-a, Područnog ureda za civilnu zaštitu Rijeka, Matko Škalamera.


– Doveo sam ga jer sam neovisno o ovoj pročelničkoj funkciji, i vodič potražnog psa i znao sam da će ovo djeci biti zanimljivo – kazao nam je Škalamera. I zaista, pas Thomas je zabavio djecu svojim vještinama, a u tome je puno pomogao voditelj Županijskog centra 112 Milan Marković, koji se sakrio iza strunjače, a pas Thomas ga brzo pronašao i »spasio«.


Inače, predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe su 11. veljače 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju kojom je ustanovljen 11. veljače kao Dan europskog broja 112, a deklaracijom su pozvane zemlje članice EU-a da medijski promiču ovaj jedinstveni broj i sve aktivnosti kojima se obilježava ovaj dan kako bi što više građana EU-a bilo upoznato s namjenom broja 112. – U Hrvatskoj je jedinstveni europski broj za hitne službe 112 uveden 11. veljače 2005. godine, kad je uspostavljen jedinstveni sustav kojemu je osnovna zadaća prijem svih hitnih poziva na broj 112 neovisno o teritorijalnoj i strukovnoj nadležnosti hitnih službi.
112, hitne službe, civilna zaštita, pas Thomas, belgijski ovčar, snimio Ivica TOMIĆ


112, hitne službe, civilna zaštita, pas Thomas, belgijski ovčar, snimio Ivica TOMIĆ


Županijski centri 112 zaprimaju pozive upućene na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 neprekidno, 365 dana u godini i 24 sata dnevno i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija – ističe Matko Škalamera koji je dodao i da je tijekom 2018. godine na razini Hrvatske zaprimljeno 1.487.042 poziva na broj 112 od kojih je 61,3 posto bilo namjenskih, 38,3 posto nenamjenskih i 0,4 posto zlonamjernih. Pozivatelji su u 53,9 posto poziva koristili mobilnu, a u 46,1 posto fiksnu telefonsku mrežu. Od ukupnog broja poziva zaprimljeno je 10.597 poziva na stranim jezicima, od kojih je većina, 72 posto, bila na engleskom jeziku. Pozivi su se u 2018. godini odnosili na 425.599 događaja od kojih je 58,3 posto bilo medicinskih, 32 posto sigurnosnih, 6 posto složenih i 3,7 posto vatrogasnih.



134 traganja i spašavanja26 lociranja pozivatelja185 onečišćenja okoliša 150 epidemioloških i sanitarnih zbrinjavanja46 prirodnih nesreća (klizište, poplava, odron) 396 nesreća, kvarova ili radova na kritičnoj infrastrukturi188 raznih složenih događaja365 izvanrednih obavijesti i upozorenja1.742 prometne nesreće 2.332 ugrožavanja prometa1.794 napada na život i imovinu ljudi507 požara807 tehničkih i ostalih intervencija17.160 intervencija Hitne medicinske pomoći 1.525 savjetodavnih medicinskih pomoći311 medicinskih prijevoza zrakom135 medicinskih prijevoza morem10 medicinskih prijevoza kopnom


Pozivi stranaca


– U proteklom razdoblju sustav 112 u Hrvatskoj ispunio je svoju osnovnu namjenu i prepoznat je kao sustav na koji se građani i turisti mogu osloniti u svakoj hitnoj situaciji. Posebno ohrabruje činjenica porasta broja hitnih poziva na stranim jezicima, što znači da broj 112 prepoznaje sve više inozemnih turista te ga koriste i u našoj državi, čime se Hrvatska afirmira kao poželjno i sigurno turističko odredište, kaže Škalamera i ističe da je u Hrvatsku uvedena suvremena funkcionalnost »e-poziv« (eCall), na temelju Odluke Europskog parlamenta i vijeća od 15. svibnja 2014. godine o uvođenju interoperabilne usluge e-poziva na području cijele Europske unije.


112, hitne službe, civilna zaštita, pas Thomas, belgijski ovčar, snimio Ivica TOMIĆ


112, hitne službe, civilna zaštita, pas Thomas, belgijski ovčar, snimio Ivica TOMIĆ



U skladu s tom Odlukom od 1. listopada 2017. godine centri 112 su pripremljeni za prijam e-poziva, a Uredbom Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. godine određeno je da svi novi modeli automobila proizvedeni nakon 1. travnja 2018. budu opremljeni funkcionalnošću e-poziva.


U slučaju ozbiljne nesreće, u osobnom vozilu, automatski ili ručno, aktivira se poziv prema broju 112 i istovremeno se na broj 112 šalje SMS s potrebnim podacima o lokaciji i vozilu koje je sudjelovalo u prometnoj nesreći. E-pozivi u Hrvatskoj zaprimaju se za područje cijele države u Županijskom centru 112 Zagreb, u kojem je 2017. godine implementirana aplikacija za prijem e-poziva i izvršeno je testiranje sustava kao i obuka djelatnika Centra, kako bi se spremno dočekao početak pružanja te usluge.