Ogorčeni i poniženi

Sada je i njima prekipjelo: Odgojitelji žele štrajkom spriječiti zapošljavanje učitelja u vrtićima

Ingrid Šestan Kučić

Foto arhiva NL

Foto arhiva NL

Zakonom koji predlaže da se učitelje zapošljava na radno mjesto odgojitelja te da se odgojne skupine povećaju za 20 posto degradirat će se i dovesti u pitanje opstojnost kvalitetnog predškolskog odgoja, tvrde



RIJEKA – Sindikat radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju oštro se usprotivio Zakonu o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koji predviđa povećanje broja djece u odgojnim skupinama za 20 posto, ali i zapošljavanje učitelja na radno mjesto odgojitelja.


Sindikat smatra da takve odredbe degradiraju i ponižavaju sustav predškolskog odgoja, a protiv njihovog uvođenja, kaže tajnik Slaven Vukašinec, borit će se svim sredstvima pa bude li potrebno i organizacijom prosvjeda te u konačnici štrajkom.


– Nadamo se da do toga neće doći, jer ovdje se ne radi o interesima sindikata ili pojedinaca, već o interesima djece. U tekst izmjene Zakona, koji je Vlada pustila u proceduru, želi se ugraditi 20 posto više djece u odgojno-obrazovnim skupinama preko broja propisanog Državnim pedagoškim standardom što je izuzetno štetno za djecu, kao i da se na radno mjesto odgojitelja planira zapošljavati na neodređeno vrijeme učitelje razredne nastave koji će moći raditi samostalno u odgojno-obrazovnim skupinama s djecom od 6 mjeseci do polaska u osnovnu školu bez odgovarajućeg temeljnog obrazovanja i bez položenog stručnog ispita, što odgojitelji moraju imati.




Uz to, na mjesto ravnatelja dječjih vrtića planira se zapošljavati učitelje razredne nastave. Procedura donošenja izmjena navedenog zakona je nezakonita, a tekst koji se predlaže je proturječan. Donošenjem predloženog Zakona degradirat će se, poniziti i dovesti u pitanje opstojnost kvalitetnog predškolskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj koje smo desetljećima zajedno s hrvatskim stručnjacima stvarali. Ovakvim pristupom izmjenama Zakona dovodimo u pitanje opstojnost studija predškolskog odgoja i obrazovanja, kao i ustavno pravo na jednako obrazovanje – pojašnjava Vukašinec.


Netočni podaci o deficitu


Ujedno dodaje da se Sindikat radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju Hrvatske ne protivi radu učitelja razredne nastave u predškolskim ustanovama, ali se protivi njihovom radu prema modelu koji Ministarstvo znanosti i obrazovanja predlaže u tekstu prijedloga Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju.


Učitelji, kaže, još od 1997. rade u predškolskim ustanovama u programu predškole ili temeljem Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju ako se na natječaj ne javi osoba koja ispunjava uvjete i to temeljem ugovora o radu na određeno vrijeme do popune radnog mjesta na temelju ponovljenog natječaja s osobom koja ispunjava propisane uvjete, ali ne dulje od pet mjeseci.



– Mi nismo protiv učitelja, oni su u vrtiće dobrodošli, ali pod istim uvjetima kao odgajatelji, a bez njihovog doškolovanja i položenog stručnog ispita kvaliteta se ruši. Onda se slobodno možemo vratiti 30 godina unatrag kada su odgojitelji imali samo srednju stručnu spremu – ističe Vukašinec.


Tajnik Sindikata navodi i da podaci o deficitu odgojiteljskog kadra nisu točni, jer statistika Hrvatskog zavoda za zapošljavanje pokazuje da je u Hrvatskoj trenutno nezaposleno čak 443 odgojitelja, a s obzirom na to da se ne javljaju svi Zavodu taj broj je vjerojatno i veći. Stav Sindikata da se predloženim izmjenama Zakona narušava kvaliteta sustava ranog i predškolskog odgoja dijeli i dekanica Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci prof.dr. Lidija Vujičić koja ističe da Hrvatska u europskim okvirima ima jedan od boljih sustava ranog i predškolskog odgoja.


Neprihvatljiv prijedlog


– Postigli smo kvalitetu kadra, imamo kvalitetan i adekvatan kurikulum i stalna usavršavanja i s ovakvim prijedlogom to će sve narušiti. Nije dobro dozvoliti zasnivanje stalnog radnog odnosa učiteljima u vrtiću. To su dva raziličita zanimanja, dvije različite profesije. Upravo iz tog razloga ove smo godine uveli izvanredni studij preddiplomske razine ranog i predškolskog odgoja na koji smo upisali 10 kandidata, a sve su mahom učiteljice koje su završile naš fakultet – ističe prof.dr. Vujičić.


Međutim, dodaje i da predložene izmjene nisu do sada javno objavljene što potvrđuje i ravnateljica Dječjeg vrtića Rijeka, Davorka Guštin, no ujedno navodi i da su izrečene na stručnom skupu odgojitelja.


– Zadnja verzija izmjena Zakona nije objavljena, ali na državnom skupu odgojitelja predstavnici Ministarstva najavili su mogućnost zapošljavanja učitelja koji bi u predškolskim ustanovama ravnopravno radili s odgojiteljima. Naravno da struka takav prijedlog ne može podržati i po tom pitanju je izvrstan potez napravio riječki Učiteljski fakultet uvođenjem izvanrednog studija. To je pravi put – navodi Guštin.



Što se pak povećanja djece u odgojnim skupinama tiče iako je takav prijedlog neprihvatljiv Guštin ističe da se Državni pedagoški standard već sada u nekim sredinama ne poštuje pa postoje slučajevi gdje je u odgojnim skupinama i do 30 posto više djece od propisanog, a sve je to posljedica prekapacitiranosti predškolskih ustanova u pojedinim jedinicama lokalne samouprave.


Vujičić: Na posao tek nakon prakse, staža i stručnog ispita


Na izvanrednom studiju preddiplomske razine ranog i predškolskog odgoja koji su većinom upisale učiteljice, priznat će im se opći predmeti, no odradit će praksu, položiti razliku predmeta, kao i stažiranje te stručni ispit i tek će se tada moći zaposliti na neodređeno u vrtiću.


To je jedini ispravni put. Predložene izmjene dovode u lošu poziciju Učiteljski fakultet, a nikako nisu dobre ni za dijete. Kao što nije dobro povećanje broja djece u skupini. To je neodrživo ako težimo kvaliteti – ističe prof.dr. Lidija Vujičić.