Kralj mjeseca

Pronađeno dvadeset novih mjeseca oko Saturna: I vi možete predložiti njihova imena

P. N.

FOTO/Tri Saturnova mjeseca: Titan, Mima i Rhea/NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

U ovom natjecanju, mjeseci moraju dobiti ime prema divovima iz nordijske, galske ili inuitske mitologije.

Astronomi su ovaj tjedan objavili pronalazak dvadeset novih mjeseca u orbiti oko Saturna. Ukupna brojka od 82 mjeseca koja okružuju planet, nadmašila je dosadašnjeg rekordera Jupitera (79) pa se sada za Saturn govori da je apsolutni – kralj mjeseca, prenosi MSN. Otkriće je objavilo Minor Planet Center iz Međunarodne astronomske unije (IAU).

Tim istraživača je vodio Scott Sheppard s Instituta za znanost Carneige koji kaže da bi se oko Saturna moglo nalaziti još 100 manjih mjeseca koji tek čekaju da ih se otkrije.

“Koristeći neke od najvećih teleskopa na svijetu, sada kompletiramo inventar malenih mjeseca oko ogromnih planeta. Oni igraju ključnu ulogu u pomaganju shvaćanja kako su se planete u našem Sunčevom sustavu formirale i razvijale”, objašnjava Sheppard.

Svaki od novootkrivenih mjeseca je promjera otprilike 4.8 kilometara. Njih sedamnaest oko planeta orbitira unatrag ili u retrogradnom smjeru, što znači da su njihova kretanja suprotna od rotacije planeta oko njegove osi.  Ostala tri mjeseca orbitiraju u jednakom smjeru kao i Saturn.

Sheppard i njegov tim su koristili teleskop na Havajima da bi tijekom nekoliko proteklih mjeseci opazili dvadeset novih mjeseca oko Saturna.

Mjeseci još nemaju svoja imena, a znanstvenici su se obratili javnosti tražeći pomoć u njihovom imenovanju. “Bio sam oduševljen reakcijom javnosti na imenovanje Jupiterovih, tako da smo odlučili učiniti isto i za ove novootkrivene oko Saturna. Ovoga puta, mjeseci moraju dobiti ime prema divovima iz nordijske, galske ili inuitske mitologije”, kaže Sheppard.

Natjecanje je otvoreno na Twitter profilu  @SaturnLunacy gdje do prosinca ove godine možete dati svoje prijedloge.