Više generacija života stvoreno u japanskom laboratoriju

Matične stanice dobivene iz kože postale »bake«: Miševi stvoreni u laboratoriju imaju potomstvo

Slavka Aničić

TOKIO Matične stanice dobivene iz kože postale su »bake«, nakon što je više generacija života stvoreno u znanstvenim ekperimentima u Japanu.Stanice su korištene za stvaranje jajašaca, koja su zatim oplođena da bi nastali miševi, a oni su se kasnije uspješno razmnožili, javlja BBC. Ukoliko ta tehnika bude primijenjena na ljudima, mogla bi pomoći parovima da dobiju djecu te čak omogućiti ženama da prevaziđu menopauzu.  No stručnjaci tvrde da će prije toga biti potrebno srušiti mnoge znanstvene i etičke prepreke.Matične stanice su sposobne transformirati se u svaki drugi oblik stanica u tijelu, od krvnih do koštanih, od živčanih do kožnih. Prošle godine znanstveni tim na Sveučilištu Kyoto uspio je stvoriti održivu spermu iz matičnih stanica. Sada je na sličan način dobio jajašca. Koristili su matične stanice iz dvaju izvora: one uzete iz embrija i stanice slične kožnima koje su reprogramirane da postanu matične stanice. Prvi korak, o kojem je izvijestio časopis Science, je transformiranje matičnih stanica u jajašca. Neka vrsta jajnika je zatim stvorena okružujući mlada jajašca drugim oblicima stanica kakve se obično nalaze u jajniku. Sve je to usađeno u tijelo ženke miša. Tehnike in-vitro oplodnje korištene su za sakupljanje jajašaca, njihovu oplodnju spermom mužjaka te usađivanje oplođenog jajašca u tijelo surogat-majke. Dr. Katsuhiko Hayashi, sa Sveučilišta Kyoto, potvrdio je za BBC da su ovim postupkom dobiveni zdravi i plodni mladi miševi. Ti su se mladi miševi kasnije i sami prirodnim putem razmnožili te se može reći da su njihovi mladunci »unuci« stanice iz laboratorija.