Elektro tim

TESLOM PO PUSTINJI Kako su poduzetnik i putopisac prvi na svijetu osvojili Saharu na – struju

Danko Radaljac

Tesla u bespućima pustinje / Foto Privatna arhiva

Tesla u bespućima pustinje / Foto Privatna arhiva

Oleg je ispalio post u kojem je stavio link na Budapest-Bamako rally i pitao u stilu: ima li tko dovoljno lud za ovo? Ja sam mu se javio i rekao da je dovoljno ludo samo ako to napravimo s Teslom. I tako, nešto što je počelo kao zezancija, preraslo je u mjesece planiranja i završilo u Gambiji, ispričao nam je Saša Cvetojević



Za sve je u startu bio kriv – Facebook. Naime, čitava ideja, plan i program da putopisac i urednik u IT magazinima Oleg Maštruko i poduzetnik Saša Cvetojević Teslom pređu reli od Budimpešte do Bamaka (odnosno Banjula ovom prilikom) započet je najobičnijim postom na ovoj društvenoj mreži.


– Oleg je ispalio post u kojem je stavio link na Budapest-Bamako rally i pitao u stilu: ima li tko dovoljno lud za ovo? Ja sam mu se javio i rekao da je dovoljno ludo samo ako to napravimo s Teslom. I tako, nešto što je počelo kao zezancija, preraslo je u mjesece planiranja i završilo u Gambiji, govori nam Saša Cvetojević, poduzetnik koji je u slobodno vrijeme i veliki zagovornik električnih vozila, prije svega Tesle, a sad po novom i sudionik relija. Nije nebitno dometnuti, skupa s Maštrukom i nositelj nagrade za najveći medijski doseg relija, što im je organizator dodijelio na cilju. Što ne čudi, obzirom da se radi o prvom električnom vozilu koje je završilo ovu verziju amaterskog relija Pariz-Dakkar, što su prijavili i Guinnessovoj knjizi rekorda, od kojih sada čekaju odgovor. Na putu su vozeći električnu Teslu Model X proveli ukupno 16 dana, tijekom kojih su nakon starta 12. siječnja u Budimpešti osim europskih zemalja prošli kroz Maroko, Mauritaniju, Senegal do Gambije gdje je bio cilj. Njima se tijekom relija u timu pridružio i Tomas Konvička, stručnjak za Afriku iz Češke.


Treba pojasniti kako se reli naziva Budimpešta – Bamako, po glavnom gradu Malija, ali se zbog raznih političkih i vojnih situacija u Africi nerijetko mijenja finalno odredište, pa su tako uz Banjul bili i Agadir i Bissau. Uostalom, i sad je malo nakon završetka relija bilo došlo do nemira uz granicu Senegala i Mauritanije.


Struja dolazi i odlazi




No, kad tu očekivanu nemirnu situaciju u Africi pustimo po strani, zanimalo nas je kako to izgleda u stvarnosti, na dnevnoj osnovi. Pogotovo kad voziš automobil koji relativno često treba punjenje strujom. Cvetojević stoga može opisati izgleda li taj dio svijeta zaostao ili se ipak samo radi o predrasudama.


Privatne fotografije


Privatne fotografije



– Ne da je zaostao, nego struje u nekim dijelovima Afrike doslovno nema. Zapadna Sahara i Mauritanija su ogromne zemlje u kojima možete voziti nekoliko stotina kilometara, a da ne naiđete na nešto što bi u Europi smatrali infrastrukturom. Mnoga mjesta uopće nisu spojena na mrežu, imaju neke solare, generatore, a i u glavnom gradu Mauritanije – Nouakchottu, struja dolazi i odlazi.


Prepričava član tima Tesla zapravo i napetu situaciju s infrastrukturom, odnosno nedostatkom iste, u Africi. Možda je u ovom trenutku dobro napomenuti kako je tim sa sobom, posve očekivano, imao generator za struju, kojeg je na kraju donirao u dobrotvorne svrhe, fondaciji »Lighthouse Foundation« u Gambiji, koju vodi Zdravko Volgar, Slovenac, koji godinama živi u Africi te će, koliko znaju, poslužiti u nekom selu ili školi u toj afričkoj zemlji. Doduše, nakon što su pomogli njime napuhati sam cilj, koji je u srži bio balon, a organizatorima je bio riknuo njihov generator koji je kompresoru trebao omogućiti napuhavanje.


Privatne fotografije


Privatne fotografije



Slomljen i beskoristan


E sad, priča o putešestijama ovog dvojca pojačanog pratećim timom vođenim Čehom Tomasom svakako nosi još jedan bitan moment. Oleg Maštruko ima kolumnu u informatičkom časopisu Bug pod nazivom Zli luđak. Što samo po sebi ne uljeva veliku nadu u normalnu, smirenu i staloženu kohabitaciju tih 16 dana koliko traje reli, čak i da se to sve ne događa na kraju svijeta, gledano iz perspektive Hrvatske.


Privatne fotografije


Privatne fotografije



– Hahahaha. Pročitajte naše postove na Facebook grupi naziva Tesla Team Powered by RWE, pa ćete dobiti dojam kako je to. Oleg je lijepo opisao kako izgleda jutro u kojem se osjećaš potpuno slomljen i beskoristan, a moraš naći snage za dalje, veselo govori Cvetojević. No, dodat će kako je to jutro bilo i ono najbliže da sve pošalje k vragu, pitajući se što mu je sve to trebalo.


Zaznuta situacija


Ne treba čuditi, ovakvi putovi kroz nepoznate i u najmanju ruku dvojbeno mirne krajeve nose svoje rizike i dileme.


Privatne fotografije


Privatne fotografije



– To jutro koje Oleg opisuje, meni je bilo najbliže »kog vraga mi je ovo trebalo« osjećaju. Treća neprospavana noć za redom, naše pomoćno vozilo upalo u pijesak, dok smo se iskopali – većina ostalih sudionika je napustila mjesto usred pustinje na kojem smo organizirali bivak. Dok se diže pustinjska oluja, pokušavamo složiti šatore i stvari. Pijesak nam je u očima, ušima, nosu… Oleg tetura pokušavajući uhvatiti dijelove opreme koje raznosi oluja, a ja shvaćam kako sam napravio glupu grešku puštajući Tomasa da ode s Daciom na cestu, ne natovarivši mu većinu opreme.



Relija se ne dira, ali Tesle ipak da, pa nas je zanimalo kako je Cvetojević doživio lansiranje Falcon Heavya i gotovo pa oživljavanje Ziggy Stardusta u svemiru.


– Kad je Musk na Twitteru najavio slanje Roadstera u svemir, svirajući Bowiea, taj tweet mi je odmah zapeo za oko. Većina ljudi prihvatila je to kao još jednu dobru zezanciju, no ja sam odmah rekao ženi: on je dovoljno lud, on će to stvarno napraviti. Musk osim što je fantastičan poduzetnik ima i osobine odličnog marketingaša koji izuzetno dobro koristi osobni profil na društvenim mrežama. Pokazao je to nedavno i promovirajući svoj Boring Company projekt, kad je prodao šešire, ali i bacače plamena kako bi skupio novac za pokretanje projekta bušenja tunela. Falcon Heavy je logičan slijed nakon uspješnih prizemljenja prvih raketa njegovog Space X projekta. Musk je dovoljno uporan i napravio je nešto što su do sada radile samo najveće države svijeta. Sad je vrijeme da pokaže kako poduzetnici mogu i dalje od tromih državnih megakorporacija – u svemir pa i na druge planete, govori Cvetojević.



Dok razmišljam što od opreme koja mi ne stane u Teslu ostaviti, a što ipak nagurati, na horizontu se pojavljuje Toyota označena nekim arapskim pismom i puna naoružanih ljudi potpuno zamotanih glava. Znajući kakva je sigurnosna situacija u Mauritaniji i kako su nas pripremali da nikako ne ostanemo sami i da ne stajemo nikome i ni radi čega, te kako desetak bijelaca bude oteto svake godine, u mislima sam se već vidio u narančastom kombinezonu, dok iza mene stoji jedan u crnom.


No, ispostavilo se da je to njihova elitna žandarmerija koja je došla provjeriti jesmo li ok. Par darova – dresova naše reprezentacije i za čas su utovarili naš višak opreme i prevezli do Dacie koja se, u međuvremenu, dokopala ceste, opisuje zapravo i zafrkanu situaciju Cvetojević.


Glavna atrakcija


No, na cilj se stiglo, nitko nije završio kod islamista ili bijesnih tuarega, pa nas je zanimala još jedna stvar – kako su drugi natjecatelji gledali na njih – elektro tim u kraljevstvu dizela. Tu će se saznati kako su imali i problema s jednim drugim timom, gle čuda sa zločestim momcima Europe – Mađarima.



Budimpešta-Bamako poznat je u svijetu i kao Bamako rally te je ujedno i najveći amaterski reli na svijetu, nastao s idejom da se Dakar Rally učini dostupan i neprofesionalnim ekipama.


Ove je godine na tom reliju sudjelovalo oko 150 timova u otprilike isto toliko vozila, iz gotovo svih europskih zemalja, a timovi su bili podijeljeni u nekoliko kategorija, od natjecateljskih, do kategorije »Spirit of Bamako«, koja uključuje neobična ili stara vozila, poput Trabanta, Peglice, ili ovogodišnjeg rekordera – 50 godina starog Subarua 360.



– Ostali su se uglavnom čudili, ali i bodrili nas. Imali smo i jednu ružnu epizodu s dvojicom pijanih Mađara, koji su nas fizički napali jer je tu večer u kampu u Mauritaniji naš generator smetao njihovoj zabavi. No, uglavnom, svima ostalima bili smo glavna atrakcija, pa smo dobili i nagradu organizatora za tim s najvećim medijskim dosegom, kaže Cvetojević.


Dakle, dobro je zapamtiti kad se čovjek nađe na putu da Mađari, pogotovo kad su pod utjecajem maligana, ne vole da im se stvara buka. Pa makar ona nekome bila nužna za daljnje putovanje. Zanimljivo je napomenuti kako su organizatori relija Mađari i da je baš njima tim Tesla pomogao spomenutim agregatom napuhnuti onaj gore spomenuti cilj.


Privatne fotografije


Privatne fotografije