Podaci Promocije Plus

PAD SVE VEĆI Prodaja automobila u Hrvatskoj za čak je 20 posto niža nego lani

Edi Prodan

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Prodaja je u ožujku pala za golemih 20 posto, na godišnjoj razini, na razini prvog kvartala 2019. godine pad je također velik, no nešto manje alarmantan: 12,3 posto



Nije dobro. Jer prodaja i dalje, treći mjesec za redom u odnosu na isto lanjsko razdoblje pada. Vrlo konkretno, prodaja je u ožujku pala za golemih, pregolemih 20 posto! Na godišnjoj razini, na razini prvog kvartala 2019. godine pad je također velik, no nešto manje alarmantan, 12,3 posto. Iako se dakako sve zajedno do konca godine još stigne »ispeglati«, preostalo je naime još dugih devet mjeseci, ono što brine je činjenica da u ovo doba godine nema prodaje automobila rent-a-car kompanijama, je turizam miruje, što znači dvije loše odrednice: pada prodaja tvrtkama, baš kao i – građanima.


Tvrtke naime kupuju »flote«, građani svoje pojedinačne automobile. Prema ovim podacima znači da su »firme« to lani činili mnogo agilnije nego ove godine, baš kao i to da ritam gospodarstva ima silazni trend.


Iseljavanje i starenje


Kad se posvetimo gospodarstvu, činjenica jeste da ono slabi, da nestaju velike tvrtke, da je na dijelu permanentna tranzicija. Pa ljudi koji su radili u velikim sustavima traže drugačije modalitete preživljavanja. Krenu li u takvoj situaciji u osnivanje vlastite tvrtke, nabavka novog automobila im u svakom slučaju – nije prioritet.




Kad su gađani u pitanju, nije možda problem u standardu jer on je u blagom porastu, nego u činjenici da Hrvatska iz mjeseca u mjesec gubi stanovništvo u ekonomski najpotentnijoj životnoj dobi. Da, riječ je o iseljavanju mladih koji bi inače bili kupci automobila. Starija populacija je manje dinamična, samim time manje troši automobile i zadovoljava se sa svojim starim »limenim ljubimcima«.


I na području rasporeda pojedinih marki na prodajnim ljestvicama pratimo nešto drugačija vremena. Toyota je uvijek bila na razmeđi Top10, sad je siguran njegov stanovnik. To je dobra informacija jer Toyota je nedavno prodala i čitav niz hibridnih automobila što znači da polako hvatamo trendove te da će nam ceste i prostor oko njih biti čišći. Seat je također na Top10 što – ne pamtimo. Očigledno dobra modelska politika koju prate i povoljnije cijene, što su nam potvrdili i sami trgovci, daje dobre rezultate.


Ono što nije vidljiv na izloženi ljestvicama, Mazda je primjerice na 11. poziciji što također nismo dugo uočavali. I dok se Opel vratio na Top10, to nikako da učine Citroen i KIA. Rastu, napadaju prostor »desetke«, ali nikako da joj se vrate. Premium trojka je na okupu, Audi vodi, no i dalje se ne snalaze Nissan i Honda. Navikli smo ih vidjeti na puno višim pozicijama, posebno japansko-francuski dio tog dvojca, no u zadnje vrijeme baš i ne ide.


VW koncern imun na krize


Oni koji se mogu hvaliti su svakako trgovci iz VW koncerna. Drže prvo mjesto na obje prodajne ljestvice, kod marki No1 je Volkswagen, kod modela Škoda Octavia godinama ne ispušta vrh. Baš kao što je to nekad činila – Opel Astra. Suzuki je već dugo favorit »privatnih kupaca« tako da je prvi kvartal njegovo vrijeme. Koje on odlično iskorištava, a jako su dobro pozicionirani Dacia i Hyundai.


Ono što također »upada u oči« je veliki porast prodaje automobila iz crossover klase. Djeluje skoro nestvarno da ih je na modelskom Top10 čak šest, a i na Top20 ih ima dosta. Hvatamo li korak s Europom ili u svemu svoje »prste« ima i ponešto reeksporta?


Krenulo je proljeće, bliži nam se Uskrs tako da će travanjski rezultati ne samo dati odgovor je li prodaja automobila počela hvatati lanjske brojke, ili je definitivno na našem tržištu počela neka nova kriza. K tome, stanje na rent-a-car tržištu s velikom preciznošću može dati odgovor kakva nas turistička sezona očekuje. Nadamo se da ona, jer riječ je o jednoj petini hrvatskog gospodarstva, neće posustati, da će samim time i prodajne brojke automobila na hrvatskom tržištu biti – bolje.