Cesta od pola milijarde

Žalbe i upiti oduljili početak radova: Odgođeno otvaranje ponuda za cestu D-403

Marinko Glavan

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN



RIJEKA – Rok za podnošenje ponuda za gradnju pola milijarde kuna vrijednu cestu D-403 koja će novoizgrađeni kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali spajati s riječkom zaobilaznicom, pomaknut je na 11. listopada, potvrđeno je jučer iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Ponude su trebale biti otvorene, kako je prvobitno planirano, još prošlog tjedna, no pred istek roka za njihovo podnošenje pristiglo je još nekoliko pitanja zainteresiranih gospodarskih subjekata pa je rok pomaknut za mjesec dana.


Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave ovog je ljeta već odbacila jednu žalbu na natječajnu dokumentaciju za ovaj projekt, nakon čega je ministar mora, prometa i infrastrukture najavio otvaranje ponuda za 9. rujna ove godine, što se ipak nije dogodilo, s obzirom na nova pristigla pitanja i prigovore na natječajnu dokumentaciju.


Zadnji kvartal


Podsjećamo da je ministar Oleg Butković još u prosincu prošle godine, zajedno s ravnateljem Središnje agencije za financiranje programa i projekata EU (SAFU) Tomislavom Petricem te predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, Josipom Škorićem, potpisao 520 milijuna kuna vrijedan ugovor o financiranju ceste D-403, kao sastavnog dijela projekta kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, ali i važne poveznice zapadnog dijela Rijeke sa zaobilaznicom, koja bi trebala uvelike rasteretiti prometnice u tom dijelu grada.




Tada je početak radova na cesti bio najavljivan za prvo polugodište ove godine, ali sada je izvjesno da će radovi, u najboljem slučaju, početi u zadnjem kvartalu. S obzirom na to da je ova cesta sastavni dio projekta izgradnje Zagrebačke obale, tek će se vidjeti koliko će novo prolongiranje rokova za podnošenje ponuda za njezinu izgradnju utjecati na ponude potencijalnih koncesionara za sam kontejnerski terminal koje se očekuju u listopadu ili studenom ove godine.


Bespovratna sredstva


U prvom, neobavezujućem krugu, interes za Zagrebačkom obalom je iskazalo sedam velikih tvrtki u kontejnerskom biznisu – Ningbo Zhoushan port, najveća luka na svijetu, zajedno s China Road and Brideges Corporationom, tvrtkom koja gradi Pelješki most, zatim dvije tvrtke-kćeri najvećih kontejnerskih brodara na svijetu; APM Terminals, koja posluje kao dio Maerska i Terminal links, u većinskom vlasnišvu CMA-CGM-a, Dubai Ports World, treći po količini tereta u svijetu, filipinski ICTSI, većinski vlasnik Jadranskih vrata, tvrtke koja upravlja terminalom na Brajdici, singapurski Portek, te turski Yilport.


Osim ceste koja će povezivati Baračevu ulicu sa zaobilaznicom, bit će izgrađeno i oko 400 metara spojne ceste sa Zvonimirovom ulicom, čime će se osigurati integriranje ceste D-403 u mrežu gradskih prometnica.


Bespovratna sredstva za izgradnju D-403 osigurana su iz Europskog fonda za regionalni razvoj, odnosno operativnog programa Konkurentnost i kohezija do 2020. godine, pri čemu Europska komisija osigurava 85 posto od ukupnog iznosa, odnosno 442 milijuna kuna, dok je ostatak doprinos državnog proračuna.


Pod zemljom i u zraku


Cesta D-403 jedna je od najzahtjevnijih u novijoj povijesti hrvatske cestogradnje. Gotovo cijelom će dužinom biti izgrađena pod zemljom ili u zraku, jer na trasi će biti izgrađen trotračni tunel Podmurvice, dug 1.253 metra, dva vijadukta, Piopi i Mlaka, ukupne duljine oko 500 metara, te podvožnjak ispod željezničke pruge, dug oko 60 metara.


Zbog relativno velikog uspona, najvećim će dijelom biti izgrađena kao trotračna cesta, kako teretna vozila u odlasku s kontejnerskog terminala ne bi usporavala promet, slično kao cesta D-404, na istočnom dijelu grada, koja sa zaobilaznicom spaja kontejnerski terminal na Brajdici.