Previše kvarova

Vozni park Autotroleja sve problematičniji, ali gradovi i općine ne namjeravaju uskočiti novcem za obnovu

Marinko Glavan

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Situacija je daleko od alarmantne kako to neki uporno pokušavaju prikazati, tvrdi Vojko Obersnel. Tomislav Klarić planira pitanje o sigurnosti autobusa postaviti na Skupštini Autotroleja



RIJEKA Nakon što je Novi list pisao o poteškoćama s održavanjem voznog reda Autotroleja zbog nedovoljnog broja ispravnih autobusa, kao i o dokumentima koji ukazuju na moguće ozbiljne probleme u sustavu održavanja gradskih autobusa, odnosno nestručnom obavljanju radova i unošenju lažnih podataka u dokumentaciji o održavanju vozila, čelnike dijela lokalnih samouprava u kojima uslugu javnog prijevoza pruža Autotrolej pitali smo kane li nešto poduzeti po tom pitanju. 


Upit treba li Skupština Autotroleja pokrenuti pitanje održavanja, odnosno hoće li to učiniti oni sami, poslali smo gradonačelniku Rijeke Vojku Obersnelu, te nekolicini načelnika i gradonačelnika iz riječkog prstena. Zanimalo nas je i jesu li zadovoljni uslugom Autotroleja, te namjeravaju li predložiti povećanje subvencija Autotroleju iz proračuna svojih gradova i općina kako bi se riješio problem s održavanjem vozila, ali i zapošljavanja vozača i mehaničara kojih kronično nedostaje, što su kao problem istaknuli direktor Autotroleja Alberto Kontuš i sindikalisti u gradskoj prijevozničkoj tvrtki.


Nabava novih vozila


Riječki gradonačelnik tvrdi kako situacija s voznim parkom Autotroleja nije idealna, ali je daleko od alarmantne, kako to neki uporno pokušavaju prikazati. – Autotrolej dnevno ima oko 2.500 polazaka autobusa koji svakog dana prođu tisuće kilometara i vjerujem da je svakom jasno da u takvoj situaciji mora biti i kvarova na vozilima, odgovorio je Obersnel dodajući kako je logično da se stariji autobusi kvare više od novih pa je tako jedino konkretno rješenje nabavka novih vozila. – Autotrolej upravo to i čini te je u tijeku postupak nabave čak 54 nova autobusa. Sredstva za nove autobuse dolaze iz EU fondova pa je stoga nužno ispoštovati često dugotrajnu i kompliciranu proceduru. No, novi autobusi sigurno dolaze i obzirom da ih je puno, bitno će pomladiti vozni park Autotroleja, a time i smanjiti broj kvarova na vozilima. Isto tako, Autotrolej i Rijeka plus rade na optimizaciji sustava održavanja autobusa što će, očekujem, dodatno unaprijediti funkcionalnost sustava. Upravo zato, zasad ne vidim potrebu da se Skupština posebno bavi pitanjem održavanja, kaže Obersnel. Po pitanju zadovoljstva uslugom Autotroleja na području Rijeke, smatra da situacija nije idealna no nije niti tragična. »Prostora za napredak uvijek ima pa tako ima i u slučaju Autotroleja i upravo se zato nabavljaju novi autobusi«, kaže Obersnel, koji smatra da su subvencije Grada Rijeke Autotroleju dovoljne za zapošljavanje potrebnog broja vozača, te ih stoga ne planira povećavati. Naime, problem nije u subvenciji već u činjenici da na tržištu rada nema vozača, a osjeća se i nedostatak iskusnih automehaničara, zaključuje Obersnel.


Sigurnost najvažnija


Gradonačelnik Bakra Tomislav Klarić također smatra da su subvencije koje Grad Bakar plaća Autotroleju dovoljne, te ih nema namjeru povećavati, ali za razliku od Obersnela, najavljuje kako će na Skupštini Autotroleja potegnuti pitanje održavanja i sigurnosti autobusa. – Grad Bakar u Proračunu za 2019.godinu izdvojit će 2.100.000 kuna subvencija za pokriće troškova, a kao kapitalna donacija iz namjenskih sredstava za Autotrolej je osigurano još 400.000 kuna. Sagledavajući problem gradskog prijevoza na području cijelog Grada Bakra, pored ovih iznosa izdvajamo još 1.500.000 kuna. Smatramo da je ovih četiri milijuna kuna poveliko opterećenje za naš proračun, tako da više od ovih iznosa nismo u mogućnosti osigurati. Što se tiče upita vezanog za kvalitetu usluga prijevoza na našem području, ne smijemo zanemariti broj linija, povezanost svih naših naselja, a zatim i samu cijenu usluge koju subvencioniramo za svoje gradane. U usporedbi s ostalim općinama i gradovima PGŽ–a, koji nemaju uslugu Autotroleja bili bi nepošteni kad bi rekli da nismo zadovoljni i da nam je standard prijevoza loš. A da to košta – itekako košta. Što se tiče upita vezanih za sigurnost autobusa i pitanja kvalitete njihovog održavanja, to je u svakom slučaju pitanje koje zahtijeva odgovor i svakako ćemo ga postaviti. Sigurnost naših sugrađana nam je najbitnija, kaže Klarić. Načelnica Općine Viškovo Sanja Udović kaže kako pitanje održavanja voznog parka Autotroleja, odnosno poteškoće s održavanjem voznih redova na linijama dosad nisu imale većih utjecaja na standard prijevoza putnika na području Općine Viškovo.

– Pitanje održavanja voznog parka se razmatra na skupštinama društva, u sklopu planova rada Autotroleja za pojedinu godinu odnosno u sklopu izvještaja o poslovanju pa tako očekujemo da će se na slijedećim skupštinama društva na kojima će se naći i ove točke dnevnog reda raspravljati i o temi održavanja voznog parka te o obnovi voznog parka koje je u planu, kaže Udović. Područje općine Viškovo, dodaje, poznato je po snažnom povećanju broja stanovnika i njihovih potreba među kojima je i javni prijevoz pa je i pitanje povećanje usluga javnog prijevoza putnika uvijek aktualno.


Povećati standard


– Moramo naglasiti da svake godine standard povećavamo na gotovo svim linijama, a posebno na linijama koje su vezane uz dolazak i odlazak djece u školu. Do sada nismo imali problema da se pojedini naši zahtjevi nisu mogli uvažiti, no manjih problema uvijek ima, ali se rješavaju. Vjerujemo da će što se tiče sigurnosti i udobnosti putovanja nabavka novih autobusa koja kreće uvelike doprinijeti boljem standardu. Planovi Općine Viškovo je i dalje povećavanje standarda i reorganizacija linija te je u dosadašnjoj komunikaciji oko tih temi utvrđena obostrana spremnost za realizaciju. Najvažnije je na koncu da se našim mještanima osigura primjerena usluga, a za sada po njihovim reakcijama možemo reći da smo zadovoljni, kaže Udović, ističući da se o povećanju subvencija za zapošljavanje vozača i održavanje autobusa raspravlja na skupštini društva.


– Bez konkretnih pokazatelja i sagledavajući samo jedan aspekt poslovanja, bez da se isto stavi u kontekst ukupnog poslovanja ne možemo iznositi mišljenja, zaključuje Udović. Zamjenik gradonačelnika Opatije Emil Priskić bio je prilično suzdržan u odgovorima.– Obzirom da Grad Opatija nije u Skupštini društva Autotrolej, odnosno nema udjele u društvu već Autotrolej na našem području obavlja uslugu prijevoza temeljem Ugovora, ne bismo komentirali ovo pitanje. Za poteškoće u pružanju usluga Autotroleja saznanja imamo jedino iz medija. Na području našeg Grada nije bilo izraženih poteškoća u obavljanju usluga prijevoza u posljednje vrijeme. Uprava, odnosno Skupština društva ovlaštene su za takve prijedloge. Ukoliko nama kao JLS dođe takav prijedlog, pažljivo ćemo razmotriti moguće zaključenje novog, izmijenjenog ugovora, kaže Priskić.