Salezijanska gimnazija

Veliki uspjeh riječke gimnazijalke: Andjelina Knežević najbolja u govorništvu

Mirjana Grce

Profesorica Ružica Jauk i Andjelina Knežević, Foto: Silvano Ježina

Profesorica Ružica Jauk i Andjelina Knežević, Foto: Silvano Ježina

U velikoj konkurenciji učenika iz 50 hrvatskih srednjih škola, na natjecanju #Prva Generacija – globalna inicijativa švedske Vlade, učenica riječke Salezijanske klasične gimnazije osvojila je drugo mjesto



RIJEKA Jedan od laureata velikog natjecanja u govorništvu za učenike trećih razreda srednjih škola Riječanka je Andjelina Knežević, učenica riječke Salezijanske klasične gimnazije. U velikoj konkurenciji učenika iz 50 hrvatskih srednjih škola, na natjecanju #Prva Generacija – globalna inicijativa švedske Vlade, koje je u Hrvatskoj provelo Veleposlanstvo Švedske uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja i saborskog Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, mlada Riječanka osvojila je drugo mjesto.


U finalnom natjecanju 10 je najboljih učenika u Hrvatskom saboru održalo svoje govore o nekima od 17 Globalnih ciljeva Ujedinjenih naroda. Knežević je izlagala o rodnoj ravnopravnosti, posebno feminizmu, a kroz cijeli projekt vodila ju je mentorica Ružica Jauk, profesorica latinskoga i grčkoga jezika u toj riječkoj gimnaziji.


– Željela sam da slušatelji ponajprije zapamte da trebaju biti ljudi jedni prema drugima. U tom sam smislu u govoru spomenula da trebaju biti tolerantni prema različitostima, da nikad ne dopuste da rod utječe na način na koji se prema ljudima odnosimo. Tema rodne ravnopravnosti privukla me jer o njoj nisam puno znala – o tome se čuje rijetko, a kada se i čuje, to je obično u kontekstu sukobljenih mišljenja.




Mislim da je ta tema bitna, da je osnova za civiliziran, sretan život svih. Za takav nastup potrebno je temeljito se pripremiti, prikupiti građu i napisati govor. Za pripremu desetominutnoga govora trebalo mi je više od 30 sati istraživanja i pisanja. To iskustvo pomoglo mi je da o toj temi formiram svoje mišljenje, a sve to zajedno donijelo mi je više samopouzdanja i hrabrosti da se ne bojim izreći svoje mišljenje, kaže Andjelina.


O nastupu pak pred punom sabornicom, iako od uzbuđenja nije ni primijetila da je puna, kaže da joj je to bilo najbolje iskustvo i da je za to zahvalna.Prof. Jauk, koja redovito u sklopu nastave djecu poučava i retorici, pitali smo o važnosti govorništva u davno antičko vrijeme i važnosti poučavanja mladih tome umijeću danas.

– Retorika kao znanstvena disciplina ima snažnu moć uvjeriti ljude, oblikovati javno mnijenje. Stoga su u antici posebno isticali da govornik mora biti odgojen i obrazovan podjednako dobro i u temeljitom širokom obrazovanju kao i u praktičnim vrlinama. U našoj školi s učenicima trećih razreda imamo sate antičke i suvremene retorike. Učenici uče kako razmišljati o temi, kako je raščlaniti da bi je što bolje razumjeli, strukturirali i argumentirali.


Učimo ih da trebaju javno iskazivati svoje mišljenje, da ga iskazuju slobodno i da ga na primjeren način potkrijepe provjerenom i dobrom argumentacijom. Nudimo im alate koji će ih ohrabriti da izraze svoje stavove. U svojem je govoru o rodnoj ravnopravnosti učenica Andjelina Knežević primijenila sve ono što smo učili na nastavi govorništva – objasnila je prof. Jauk.


Izostanak naobrazbe za ovakvo javno govorenje ostavio je loše posljedice na govor u našem javnom prostoru danas, a kako kaže prof. Jauk, retorika je vještina koja mlade osposobljava prije svega za nastavak obrazovanja na fakultetima koje će pohađati, ali i za život u cjelini – za traženje istine, primjenu kritičkoga mišljenja i razvitak samopouzdanja.