Nestabilna stijena

Ulica Račkoga zatvorena dok stručnjaci ne procijene opasnost od novih odrona. Stijene padaju sa 100 m visine

Marinko Glavan

Foto D. Škomrlj

Foto D. Škomrlj

Stijene koje su u ponedjeljak pale na cestu srušile su se s vrha, s visine od gotovo stotinu metara, tako da bi i svako novo urušavanje moglo biti vrlo opasno, kazala je direktorica ispostave HC-a u Rijeci Silvana Sorić



Dionica državne ceste D-3 Orehovica – Banska vrata – Školjić, ostat će zatvorena za sav promet dok se u potpunosti ne očisti pokos iznad ceste, s kojeg se, u ponedjeljak, na kolnik srušilo više kamenih gromada, kao i dok ne dobijemo potvrdu stručnjaka geomehaničke struke da ne prijeti opasnost od novog urušavanja, rekla je jučer Silvana Sorić, direktorica ispostave Hrvatskih cesta u Rijeci.


Složena situacija


Tijekom cijelog jučerašnjeg dana, prema njenim su riječima, alpinisti specijaliziranih tvrtki ukalnjali potencijalno opasne dijelove stijena iznad ceste, kako ne bi došlo do novih urušavanja poput onoga u ponedjeljak kada su se na cestu srušile gromade teške i po nekoliko tona te pukom srećom nitko nije stradao. Sorić jučer poslijepodne nije mogla potvrditi kada će točno svi radovi na uklanjanju potencijalno opasnih dijelova stijene biti završeni, no ističe kako je za puštanje ceste u promet potrebno i »zeleno svjetlo« građevinskih stručnjaka za geomehaniku.


– Uklanjanje tih dijelova koji bi mogli izazvati nova urušavanja vjerojatno će trajati i tijekom srijede (danas, op.a.), jer je situacija na terenu izuzetno zahtjevna za alpiniste koji rade na velikoj visini, na stijenama koje su zbog kiše vrlo sklizave. Nakon uklanjanja stručnjaci moraju pregledati pokos i potvrditi da nema opasnosti od novih odrona. Stijene koje su u ponedjeljak pale na cestu srušile su se sa samog vrha, s visine od gotovo stotinu metara, tako da bi i svako novo urušavanje moglo biti vrlo opasno. Molim vozače za strpljenje i razumijevanje, jer ne možemo dopustiti da cesta bude otvorena za promet dok se ne uvjerimo da nema neposredne opasnosti od novih urušavanja, kaže Sorić.




Državna cesta D-3, na dionici između centra Rijeke i Orehovice ima čitavu »povijest« odrona i urušavanja, dodala je, a na samoj lokaciji najnovijeg odrona naknadno će se utvrditi postoji li potreba za sveobuhvatnom sanacijom i učvršćivanjem stijenske mase iznad ceste.


Velik broj klizišta


– I sama sam, još 2004. kao inženjerka bila angažirana na sanaciji odrona upravo na toj dionici tako da su mi problemi s odronima na tom području dobro poznati. Inače u okolici Rijeke postoji velik broj klizišta, posebice u kanjonu Rječine i oko njega. Radi se o kraškom terenu, a odroni se događaju posebno pri vremenskim uvjetima sličnima ovima koji vladaju u zadnjih nekoliko mjeseci. Prvo smo imali dug period obilnih kiša, pa je bilo tlo natopljeno vodom, a potom jedan hladniji period u kome je vjerojatno dolazilo i do zamrzavanja vode u pukotinama između stijena te sada opet kiše. To, nažalost, značajno povećava opasnost od odrona ili aktiviranja klizišta, kaže Sorić.


Za održavanje državne ceste D-3 na širem riječkom području Hrvatske ceste imaju sklopljen ugovor s tvrtkom Ceste Rijeka koja, objašnjava Sorić, poslove sanacije odrona i klizišta obično ugovara s tvrtkama specijaliziranima upravo za takve poslove i projektiranje.


Klizišta i odroni i do sad su u okolici Rijeke često uzrokovali prekide prometovanja pojedinim cestama, a na nekima, zbog nemogućnosti sanacije i trajnu zabranu prometovanja, kao u slučaju ceste od Drenove prema Lopači, koja je posve uništena zbog klizanja tla. Među sličnim incidentima izdvaja se i odron prije nekoliko godina, također na državnoj cesti D-3, između Orehovice i Svilnog, zbog čije je dugotrajne sanacije promet mjesecima tekao otežano i uz prekide.


Do Grobnika – obilazno i s jako puno strpljenja


Zbog zatvaranja Ulice Franje Račkoga, došlo je i do promjene u prometovanju linija Autotroleja koje voze prema Grobnišćini. Linije 12, 13, 14 i 16 u polasku prometuju privremenom trasom od terminala na Delti, preko obilaznice do Čavala i dalje redovitom trasom. U povratku prometuju redovnom trasom do Orehovice otkud nastavljaju preko Kačjaka do Delte. Putnici koji žive na Orehovici, u Pašcu, Svilnom i ostalim naseljima prije Čavala, mogu koristiti samo liniju broj 13 koja i inače vozi do Pašca odnosno Grohova. Doduše, mogu korisiti i druge linije, ali onda moraju presjedati u Čavlima i čekati neki drugi autobus u povratku. Krajnja alternativa im je i da se voze do krajnjih odredišta pa se vraćaju s istim autobusom, no to je veliki gubitak vremena.


Kako jedna nevolja nikad ne dolazi sama, problem je i to što još uvijek nisu završeni radovi u Ulici Kačjak koja se uvijek koristila kao alternativa kad bi Ulica Račkoga bila zatvorena. Promet tom ulicom već je mjesecima moguć samo iz smjera Orehovice prema Vežici. Neslužbeno saznajemo da se razmatra mogućnost da se barem autobusima Autotroleja od danas omogući prometovanje i u suprotnom smjeru, od Vežice prema Orehovici, tim više što je ovih dana cesta i asfaltirana.


Iz Autotroleja apeliraju na korisnike na razumijevanje i strpljenje, s obzirom na činjenicu kako se trenutačno cjelokupni promet s područja Čavala i Jelenja prema centru grada odvija ovim obilaznim pravcem, kao najkraćom mogućom rutom te postoji mogućnost manjeg odstupanja od voznog reda. Naravno, ista ograničenja vrijede i za promet osobnim vozilima. Stanovnicima Grobnišćine do daljnjega je najbolje u Rijeku i iz Rijeke putovati preko obilaznice i oboružati se strpljenjem.