Connected Europe

Riječani izgradili specijalno plovilo: Brod za Dunav “otplovio” cestom do Vukovara

Marinko Glavan

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Sofisticirano plovilo služit će za obilježavanje plovnih puteva na Dunavu, a Kvarnerplastika i Filomar izgradile su ga za Agenciju za vodne putove iz Vukovara. Ponosni smo na ovu gradnju, a posebno mi je drago da brod ide baš u Vukovar, ističe Emilio Sušanj iz Kvarnerplastike



Izgrađen na moru, a plovit će rijekom – dvadeset i dva metra dugačak brod »Connected Europe«, izgrađen u pogonima Kvarnerplastike u Rijeci, krenuo je sinoć specijalnim prijevozom prema Vukovaru, gdje će biti porinut u Dunav kao plovilo za obilježavanje plovnog puta. 


Naručitelj ovog 7,9 milijuna kuna vrijednog broda je Agencija za vodne putove iz Vukovara, a izgradila ga je i opremila zajednica ponuditelja, riječke tvrtke Kvarnerplastika i Filomar. Za Agenciju će brod i njegova posada obavljati zahtjevan posao ispitivanja i označavanja plovnog puta na Dunavu, zbog čega je brod opremljen svom silom elektroničke i druge opreme. 


Zahtjevan zadatak 


– Brod je zaista krcat elektronskom opremom, poput dubinomjera, termalnih kamera i drugih uređaja, ali i mehaničkim uređajima, poput posebne dizalice i vitla za polaganje oznaka plovnih puteva na rijekama, objašnjava Emilio Sušanj iz Kvarnerplastike. 





FAIRWay Danube je projekt transnacionalne suradnje s ukupno osam projektnih partnera iz šest podunavskih zemalja – Austrije, Slovačke, Mađarske, Hrvatske, Rumunjske i Bugarske, koji se sufinancira u okviru Instrumenta za povezivanje Europe (CEF). Ukupna vrijednost projekta je 23,4 milijuna eura, od čega je hrvatski dio 2,23 milijuna eura.



Označavanje plovnih puteva na rijekama je, dodaje, vrlo zahtjevno, jer se položaj pješčanih sprudova i nanosa na riječnom dnu konstatno mijenja, a dubine se mijenjaju i u odnosu na sam vodostaj rijeke. 


– Uređaji na brodu mjere i mapiraju plovne puteve, te se dobiveni podaci koriste za ažuriranje elektronskih karata, sličnih onima kakve koriste brodovi za plovidbu morima, što je od velike važnosti za sigurnost plovidbe rijekama, jednako kao i na moru, ističe Sušanj. 


Brod je čelične konstrukcije, dug 22 metra, širok 5,80 metara, a pogone ga dva Perkinsova motora snage po 250 kilovata, te generator snage 50 kilovata. Ima posebno konstruiran pramčani dio koju mu omogućuje pristajanje uz riječne obale i u pličinama, a na njemu će ploviti četiri člana posade, kojima su, uz komandni most i radne prostore na raspolaganju četiri kabine, sanitarni čvorovi, brodska kuhinja, salon i drugi potrebni sadržaji. 


– Ponosni smo na ovu gradnju, a posebno mi je drago da brod ide baš u Vukovar, grad koji se uglavnom spominje u kontekstu ratnih razaranja i drugih negativnih pojava, pa evo da se spomene i u kontekstu nečeg dobrog i pozitivnog, ističe Sušanj. 


Osim što će pridonijeti sigurnijoj plovidbi rijekama, ovaj brod predstavlja i novi poslovni iskorak za njegove graditelje.



Gradnja je potrajala oko godinu dana, a završna testiranja broda obavljena su u pogonima Dalmonta, u Kraljevici, odakle je cestom uz pomoć specijalnih prikolica i tegljača, pod policijskom pratnjom, krenuo prema Vukovaru.



FAIRWay Danube


– Brod je građen u sklopu šireg europskog projekta FAIRWay Danube, imat će ga priliku vidjeti i potencijalni naručitelji iz drugih zemalja koje u njemu sudjeluju pa je moguće da dobijemo još koju narudžbu, kaže Sušanj. 


Projekt Plovni put Dunava nastoji pridonijeti sigurnijoj, učinkovitijoj i ekološki prihvatljivijoj unutarnjoj plovidbi provedbom redovitog ažuriranja nacionalnih akcijskih planova, usklađene nabavke napredne opreme za hidrološke usluge te pilot aktivnosti i ocjenjivanja njihovih rezultata. Fokus projekta je pružanje trenutnih i usklađenih informacija o kritičnim dionicama, vodostaju te prognozama vodostaja na plovnom putu rijeke Dunav. Hrvatska je, kroz ovaj projekt, već nabavila gliser za hidrografsko snimanje plovnog puta, u listopadu prošle godine, vrijedan nešto više od milijun kuna, opremljen za snimanje rijeke i plovnog puta, kao i opremu za snimanje plovnog puta, vrijednu 1,9 milijuna kuna, te opremu za vodomjerne postaje vrijednu nešto više od pola milijuna kuna.