Gentlemen's shop Damira Mateškovića

OAZA MUŠKOG HEDONIZMA Riječka retro brijačnica prava je igraonica za – velike dečke

Marinko Glavan

Snimio Roni BRMALJ

Snimio Roni BRMALJ

U popularnom barber shopu muškarcima je, osim šišanja, brijanja i uređivanja brade, dostupna i ponuda raznih tretmana za njegu lica, kose i brada, ali i niz drugih užitaka, od probranih whiskyja, ruma, gina, piva i cigara, preko tatoo shopa, te ponude ručno rađenih odjevnih predmeta, kožnih cipela i dodataka, do druženja i razgovora



 Igraonica za velike dečke ili oaza muškog hedonizma, ili možda i jedno i drugo – najkraći je opis riječkog Gentlemen’s shopa, popularnog barber shopa na uglu Fiumare i Žrtava fašizma, koji nije samo retro brijačnica, nego i ozbiljan poslovni projekt mladog poduzetnika Damira Mateškovića.


U Gentlemen’s shopu muškarcima je, osim šišanja, brijanja i uređivanja brade, dostupna i ponuda raznih tretmana za njegu lica, kose i sve popularnijih brada, ali i niz drugih užitaka, od probranih whiskyja, ruma, gina, piva i cigara, preko tatoo shopa, te pon


ude ručno rađenih odjevnih predmeta, kožnih cipela i dodataka poput četki za brade, do druženja i razgovora, baš onako kako je to bilo u vremenima kada su brijačnice bile jedno od glavnih okupljališta muškaraca.


Motocikli Ducati 




– Ponajprije, to je naše nastojanje da promoviramo određeni stil života, te stvorimo mjesto u kojemu će svaki muškarac koji drži do svog izgleda dobiti potrebnu njegu, ali i gdje će moći malo usporiti, popričati uz čašu pića, predahnuti od užurbane svakodnevice, kaže Matešković, koji je svoj barber shop uredio u stilu pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća, s nizom autentičnih detalja iz tog razdoblja, koje je skupljao po Europi te dobrim dijelom sam, uz pomoć prijatelja i suradnika, obnovio i stavio u funkciju.



Tu su originalne i vrlo rijetke brijačke stolice japanskog proizvođača Takara, koje je Matešković pronašao u jednom podrumu u Puli i u cijelosti obnovio, potpuno funkcionalni gramofon s kraja pedesetih godina, globus u kojemu je mini-bar iz istog razdoblja, a svakako najviše pažnje posjetitelja i prolaznika privlače motocikli marke Ducati izloženi u Genleman’s shopu. Posebno primjerak iz, naravno, pedesetih godina, izložen na posebnom povišenom mjestu.



– Motocikli su strast, ali i dio cijele priče. Skupa s prijateljem imamo i radionicu za preradu motocikala u stilu caffe racera, a motocikli su i dio naše posebne ponude za vjerne mušterije. Uz našu ponudu usluga i proizvoda često organiziramo razna događanja za naše klijente, pa tako ove godine, recimo, među ostalim organiziramo i zajedničku vožnju motociklima, fidelity ride, na Trash and burn festival u Svetom Martinu na Muri, ističe Matešković.



 Uređeni i njegovani


A da i muškarci sve više cijene uređen i njegovan izgled najbolje govori posjećenost Gentleman’s shopa. Za vrijeme našeg posjeta, sve su stolice čitavo vrijeme bile popunjene. Na jednoj od njih vidimo poznato lice Damira Kreilacha, bivšeg nogometaša Rijeke koji je karijeru nastavio u Njemačkoj. Osim frizure, došao je i na tretman lica, a barber shopove, kaže, redovito posjećuje u Berlinu.



– Ovdje sam prvi put, ali u Njemačkoj redovito pohodim slična mjesta. Možda je cijeli ovaj tretman kod nas još pomalo neuobičajen, ali tamo je to normalna stvar. Super je da sada ovakvo mjesto postoji i u Rijeci.


Kako u Rijeku dolazim otprilike dva-tri puta godišnje, sigurno ću toliko puta dolaziti i ovamo na frizuru, jer je Orhan napravio vrhunski posao, kaže nogometaš.


A Orhan Sali je zvijezda Gentleman’s shopa. Čovjek koji se šišanjem bavio amaterski, kod kuće, u barber shopu počeo je raditi prije jedva nešto više od pola godine. Pitamo ga što mušterije najviše traže.



– Čekaj malo da popravim frizuru, ne mogu se ovakav slikati za novine, ha ha ha… Da ne bude po onoj – kod postolara najgore cipele, kaže nam uvijek dobro raspoloženi brijač, dok pažljivo namješta frizuru i pozira našem fotoreporteru.


 Brade su u modi


– Šišanje je oduvijek bilo tradicija u mojoj obitelji, ali nikad nisam radio kao profesionalni frizer ili brijač. Odlučio sam probati i pokazalo se to kao pun pogodak. Ljudi koji ovdje dolaze znaju cijeniti dobru »ruku«.


Traže se retro frizure, old school, a posebno su na cijeni izraženi fade-ovi, odnosno postupni prijelaz sa skroz kratke kose na duže, što nije lako napraviti. I brade su sad jako popularne, pogotovo među studentima i mlađim ljudima koji na taj način pokazuju svoju muškost, kaže Orhan, dodajući kako bradu treba održavati njegovati i onda se to odmah na ulici vidi, tko drži do sebe i svog izgleda, a tko ne.


– Postoji cijelo čudo tih tretmana za brade. Tu su četke, ulja, kreme, nije bradu lako održavati, ali ponavljam, na prvi pogled se vidi tko ulaže u sebe i svoj izgled. Važan je i rad nas brijača, što ljudi prepoznaju i vraćaju se, te redovito traže točno određenog frizera. To je i dobro, jer je bolje da uvijek isti frizer nekome šiša kosu i bradu, tada se vidi naš rad. To je kao skulptura, ne može na njoj malo raditi jedan kipar, pa drugi, pa treći i tako redom. Svako od nas ponosi se svojim radom i svi imamo neke svoje posebne tehnike i stilove. Ako je netko bio kod mene, kad ga sretnem kasnije na ulici, odmah znam da sam ga šišao ja, a ne netko od mojih kolega, kaže Sali.


U Gentleman’s shop došla su i dvojica tamnoputih Amerikanaca, koji se zbog vojne službe nisu htjeli predstaviti imenom, ali su nam rekli da redovito dolaze na šišanje i uređivanje.


– Najviše dolazimo zbog odlične usluge. Ljudi ovdje znaju svoj posao, rade odlične frizure, a imaju i dobro pivo, što je jedan razlog više za dolazak, kažu vojnici. 

Kultura življenja


Pitamo ih kakvi su barber shopovi u SAD-u, iz kojeg je i potekla cijela priča i stil koji promoviraju.


– Puno skuplji u svakom slučaju. Rijetki su ovako uređeni, nemaju ovako ugodnu atmosferu, a u većini se ne može popiti pivo. Ako i može, naplate vam to po astronomskoj cijeni, tako da je ovdje bolje, kažu Amerikanci, koje je uredila jedina djevojka u muškoj oazi, Maja Simčić. Pitamo je kako muška taština izgleda iz ženskog kuta, te jesu li muškarci zahtjevniji od žena kada je uređena frizura u pitanju, kao i kako je biti jedina žena u muškoj »igraonici«.


– Uvijek su mi govorili da udaram muški, haha, pa se dobro snalazim. Radila sam i u muškim i u ženskim frizerskim salonima i svaki ima svoje posebnosti. Mislim da su žene ipak zahtjevnije, iako i muškarci imaju različite prohtjeve. Mi ovdje ne radimo samo retro frizure i brade, nego bilo koju frizuru koju mušterija želi. U pravilu muške frizure se ipak rade brže, ali mislim da zahvaljujući ovakvim mjestima muškarci ipak polako počinju shvaćati zašto žene u frizerskom salonu znaju provesti i po nekoliko sati, kaže nam Maja.



No vrijeme u barber shopu ne provodi se samo na stolici, ističe Darko Popović, redoviti posjetitelj i ponosni vlasnik retro brkova i brade, koji na ugao Fiumare zalazi barem jednom tjedno. Pozdravlja se sa svakim od brijača, vlasnikom i voditeljem, s kojima prvo odlazi do bara.


– Dolazim radi frizure i brade, ali i radi atmosfere, glazbe, razgovora i ugodnog druženja, kaže nam ispijajući prve gutljaje piva.



Uz svu popularnost barber shopova i uređenja muških frizura i brada, kao i velik broj frizera koji izlaze iz srednjih strukovnih škola, čovjek bi pomislio da vlada prava navala na radna mjesta, ali Matešković kaže da je situacija posve suprotna.– Nama u biti nedostaje još barem dvoje-troje radnika, uz potražnju koju imamo. Nažalost, frizerske škole ne prate trendove, pa tako već godinama učenike ne podučavaj, primjerice, klasičnom brijanju, koje je vrlo traženo. Nedostaje nam ljudi, pa pozivam sve koji žele biti barberi da nam se jave i pokušaju, kaže Matešković.


– Mislim da je ovako nešto falilo gradu. Ovo je mjesto koje promovira mušku kulturu življenja i brige o sebi i svom izgledu. I nudi potpuni doživljaj, pa često dođem i samo na piće i »ćakulu«, ističe Popović.


 Prodaja franšiza


A upravo ta atmosfera nešto je što pokretač i vlasnik Damir Matešković želi prenijeti mušterijama, i to ne samo u Rijeci, nego i puno šire. Gentleman’s shop, naime, nije zamišljen kao »one of a kind« mjesto, nego je zapravo, kako smo već spomenuli, riječ o početku puno šireg poslovnog projekta i ideje.



– Ovo je u stvari testni pogon, jer naš konačni cilj je prodaja franšiza. I to ne u Hrvatskoj, jer nemamo namjeru slične barber shopove otvarati u Zagrebu ili Splitu, nego nam je cilj Europa i šire. U Gentlemen’s shopu zapravo nastojimo standardizirati cjelokupnu priču. Od uređenja, usluge, do ponude pića, cigara, odjeće, obuće i dodataka, kako bi sve bilo spremno za franšize. Na dobrom smo putu, još radimo na ponudi ručno šivanih odijela i nekih dodataka, ali vjerujem da ćemo za otprilike pola godine imati cjelokupnu sliku. Motiv nam nije samo poslovni uspjeh, nego vjerujemo u promociju cijele ove kulture muškog uživanja, uređivanja i stila života. Želimo napraviti za druge ono što volimo priuštiti sebi. Želimo prenijeti emociju, ali i srušiti predrasude da samo gay muškarci posvećuju toliko pažnje sebi i svom izgledu. Inače sam po struci ekonomist, ali već dugo se poslovno bavim frizerskom strukom u koju sam se zaljubio. Naša tvrtka se bavi plasmanom proizvoda za profesionalne frizere, imamo i frizersku akademiju, a ova priča je za nas novi veliki izazov, zaključuje Matešković.