Udruga A.na.nas i OŠ Kostrena

ČUVANJE ČAKAVŠTINE Kusić po kusić, i je nastalo 29 mozaika koji će krasiti školu

Barbara Čalušić

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

KOSTRENA Njazlo, gardelac, uzal i ljoška ili u prijevodu gnijezdo, češljugar, čvor i motika, samo su dio bogatog mozaika kostrenske čakavštine koju su učenici Osnovne škole Kostrena prenijeli na prave mozaike koji će ukrašavati atrij njihove škole. Sveukupno 29 mozaika od kojih svaki predstavlja jedno slovo čakavske abecede rezultat su zajedničkog projekta kostrenske Udruge A.na.nas. i OŠ Kostrena »Kusić po kusić« koji je danas predstavljen u kostrenskoj školi. Mozaike je u protekle dvije godine u radionici pod vodstvom Matka Kezelea i na satovima likovne kulture predvođenima nastavnicom Ivanom Prelc Rukavina izrađivalo čak 150 učenika. – Prvi zadatak učenicima bio je nacrtati mozaik, a potom se pristupilo izradi mozaika. Sama radionica mozaika pokazala se idealnom kod promicanja timskog rada, ali i motoričkog razvoja učenika jer se radi o vrlo preciznoj i sporoj tehnici koja iziskuje strpljenje. Učenici petih razreda izradili su skice crteža po kojima su nastali mozaici izrađeni od šarenih staklenih kockica koje uvijek razvesele učenike, rekao je Kezele koji je suradnju sa školom ostvario i 2009. godine kada je izrađen veliki mural. Njegova udruga svoje projekte provodi po školama s ciljem da se u nastavu uvede umjetnička tehnika koja nije predviđena u godišnjem školskom planu.Učenik 6b. razreda Ante Bilen otkrio nam je da ga tehnika mozaika jako zanima, ali i da je njegova izrada prilično zahtjevna.


– Bilo nam je lijepo, a posebno zanimljivo bilo je s voditeljem radionice. Tehnika mozaika me jako zanima, i iako mi nije bilo teško izrađivati, kidanje mozaika prilično je teško za prste. Sve riječi na čakavštini koje smo stavili na mozaik smo znali i ranije, a sad smo ih kroz izradu još jednom ponovili, rekao nam je Ante Bilen.Ravnateljica OŠ Kostrena Biserka Miškulin posebno se zahvalila Udruzi A.na.nas. koja mozaik kao umjetnički izričaj približava djeci.


– Djeca jako vole ovu tehniku, a škola je na ovaj način dobila i trajne ukrase koje svojom kreativnošću izrađuju generacije učenika. Osim toga, Matko je izvrstan mentor, a projekt je didaktički i jedan od načina kojima u okviru škole čuvamo i njegujemo čakavštinu, istaknula je Miškulin. Projekt su pomogli Općina Kostrena i Ina, a najilustrativnije riječi za kostrensku čakavštinu odabrala je prof. dr. Silvana Vranić s Filozofskog fakulteta u Rijeci.